۳ مرداد ۱۴۰۲، ۱۱:۱۹
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85180317
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

فشار بر آمریکایی‌ها در نتیجه سیاست‌های تنش آفرین واشنگتن در اوکراین

تهران- ایرنا- پولیتیکو سیاست‌های تنش‌آفرین آمریکا در اوکراین را عامل افزایش قیمت مواد غذایی و فشار بر شهروندان این کشور عنوان کرد و نوشت، آشفتگی در بازار مواد غذایی به ویژه به ضرر دولت جو بایدن است که می‌خواهد وانمود کند تورم مهار شده است.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، تارنمای پولیتیکو نوشت: تهدید روسیه برای اختلال در مسیرهای صادرات غلات اوکراین، کاهش قیمت های سرسام آور مواد غذایی را که آمریکایی ها در سال جاری تجربه کردند، به خطر می اندازد.

این تهدید به ویژه در زمان دشواری برای بایدن در کاخ سفید رخ می دهد که امیدوار است در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ به رای دهندگان آمریکایی نشان دهد که تورم کنترل شده است.

قیمت مواد غذایی به دنبال همه گیری کرونا افزایش و در ماه های اخیر اندکی کاهش یافت.

تکرار حملات روسیه به بنادر اوکراین شوک تازه ای به بازارهای مواد غذایی در جهان وارد کرده که می تواند تاثیری موجی بر قیمت نان و سایر مواد غذایی در آمریکا داشته باشد.

قیمت مواد غذایی تنها محرک اصلی تورم نیست اما یک مشکل اصلی برای رای دهندگان آمریکایی است و حتی اندکی افزایش آن می تواند طرح های بایدن را برای نشان دادن آنچه که «بایدنومیکس» (سیاست اقتصادی بایدن) برای کاهش قیمت ها توصیف کرده است، تضعیف کند.

جو گلابر(Joe Glauber) اقتصاددان ارشد سابق وزارت کشاورزی آمریکا، پیش بینی کرد که اگر افزایش قیمت های جهانی گندم و سایر کالاها ادامه یابد، در نهایت بر قیمت مواد غذایی در آمریکا و دیگر سیستم های غذایی جهانی فشار وارد خواهد کرد.

وی با این حال گفت، درخواست‌ها برای کاهش تنش ها می تواند در نهایت بازارها را آرام کند.

این گزارش با اشاره به امتناع روسیه برای تمدید توافق غلات به دلیل خودداری غرب از عمل به خواسته های این کشور برای لغو تحریم ها نوشت: دولت بایدن و بازارهای جهانی امیدوار بودند که کشورهای متحد آمریکا بتوانند به احیای بازار غلات شکننده دریای سیاه- که اوکراین از طریق آن سال گذشته حدود ۳۳ میلیون متریک تن غلات و دانه های روغنی را به چین، اروپا، خاورمیانه و آفریقا صادر کرد-، کمک کنند.

گلابر اظهار داشت: واکنش نسبتاً آرام بازار به خروج روسیه از توافق غلات در هفته گذشته بر این فرض استوار بود که اوکراین می‌تواند به صادرات این محصول از طریق رود دانوب ادامه دهد و همچنین این احتمال وجود دارد که ترکیه بتواند در کوتاه‌مدت مسیری امنی برای محموله‌های غلات اوکراین فراهم کند.

پولیتیکو نوشت: این پرسش اصلی همچنان وجود دارد که حتی اگر شرکت های کشتیرانی بتوانند در مقطعی در نقطه ای در داخل اوکراین فعالیت کنند آیا می توانند با توجه به افزایش تنش های نظامی، ضمانت های لازم را برای جابجایی مقادیر زیادی غلات در منطقه ارائه دهند یا خیر.

این رسانه در بخشی از گزارش خود آورده است: افزایش قیمت گندم و ذرت، همراه با افزایش جدید قیمت نفت خام در روز دوشنبه، همگی نشانه های بدی هستند که تنها چند روز قبل از جلسه مهم بانک مرکزی آمریکا (فدرال رزرو) برای تصمیم گیری درباره افزایش دوباره نرخ بهره بروز کرده اند.

مقام های آمریکایی و اوکراینی مدعی اند مسکو از حملات به مسیرهای صادرات غلات اوکراین به عنوان راهی برای آسیب زدن به اقتصاد وابسته به کشاورزی این کشور استفاده می کنند. به گفته آنها، در عین حال روسیه به دنبال افزایش نقش خود به عنوان صادرکننده اصلی مواد غذایی به جمعیت گرسنه آفریقا و در خاورمیانه است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha