پولیتیکو: آشفتگی‌های اقتصادی و سیاسی موانع بزرگ انتخاب مجدد بایدن هستند

تهران- ایرنا- پولیتیکو در تحلیلی با اعلام اینکه آشفتگی‌های اقتصادی و سیاسی موانع بزرگ جو بایدن برای انتخاب مجدد در سال ۲۰۲۴ هستند، نوشت: بازار اوراق قرضه تسویه‌نشده و افزایش بحران در خاورمیانه ممکن است دستاوردهای اقتصادی آمریکا را در سال آینده تحت تاثیر قرار دهند.

به گزارش روز شنبه ایرنا از این نشریه آمریکایی، ‌بازار اوراق قرضه می‌تواند یک چرخش غافلگیرکننده داشته باشد و تلاطم مالی را دوباره در آمریکا شعله‌ور کند. این موضوع در کنار بحران‌های بین المللی از جمله درگیری‌ها در خاورمیانه بر انتخاب مجدد بایدن تاثیرگذار خواهد بود.

پولیتیکو افزود: داده‌های اقتصادی نشان می دهد احساسات مصرف‌کنندگان آمریکایی شدیدترین افزایش ۲ ماهه خود را پس از دهه‌ها به ثبت رسانده و انتظارات برای تورم در سال آینده به پایین‌ترین سطح از دسامبر ۲۰۲۰ رسیده است. میزان ادعای بیکاری در روز پنجشنبه به کمترین میزان در ۱۶ ماه گذشته رسید و بازار سهام امروز در بالاترین سطح بسته شد. بایدن به طور قطع آرزو دارد که اقتصاد آمریکا در همین جا ثابت بماند اما شاید بزرگ‌ترین خطر انتخاباتی که در چهارمین سال ریاست‌جمهوری او را تهدید می‌کند همین باشد که پیروزی های اقتصادی او ادامه نخواهد داشت.

آشفتگی بازار اوراق قرضه -نتیجه افزایش نرخ بهره فدرال رزرو که برای مبارزه با تورم طراحی شده است - هزینه‌های وام را افزایش داده و به افزایش نگرانی هیات مدیره شرکت ها در ۲ سال گذشته شدت بخشیده است.

مقامات در بانک مرکزی به یک سال بدون غافلگیری نیاز دارند تا تورم را در مسیر نزولی خود نگه دارند. اما جنگ‌های خونین در اوکراین و خاورمیانه ۲ مورد از آن غافلگیری‌هایی بوده که پیش از این نیز به اقتصاد ایالات متحده ضربه زده است.

درگیری‌ها میان روسیه و اوکراین ۲ سال پیش قیمت نفت را افزایش داد و مشکلات تورمی بایدن را از مشکلات زنجیره تامین سال ۲۰۲۱ بدتر کرد. از سوی دیگر جنگ میان (رژیم) اسرائیل و حماس سراسر خاورمیانه را درگیر کرده است.

حملات ارتش ملی یمن به کشتی‌های اسرائیلی یا به مقصد سرزمین‌های اشغالی در حمایت از مردم غزه، و در اعتر اض به حمایت آمریکا از رژیم صهونیستی، اقتصاد جهانی و در نتیجه اقتصاد آمریکا را دچار مشکل می کند.

حتی تغییر مسیر کشتی‌های کانتینری برای اجتناب از ورود به دریای سرخ، هزینه‌های حمل و نقل را برای تولیدکنندگان افزایش می‌دهد و این می‌تواند در تورم ایالات متحده در اواخر سال جاری نمایان شود. بایدن به خوبی از خطرات این موضوع آگاه بوده و خود به آن اعتراف کرده است.

پولیتیکو در پایان نوشت: چهار سال پیش، در آخرین سال ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، ‌ رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، بیکاری در پایین‌ترین حد تاریخی خود قرار داشت، بازار سهام رکوردهای جدیدی را ثبت می‌کرد و فدرال رزرو کمتر نگران خطرات تورمی بود. این انتخاب مجدد ترامپ را نوید می داد تا زمانی که بحران جدید کووید رخ داد و همه چیز بر علیه او شد. بایدن، باید طی ۹ ماه آینده، از سناریوی بحرانی مشابه اجتناب کند تا دچار سرنوشت ترامپ نشود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha