لودریان با هیاتی از حزب الله دیدار می‌کند/ تاکید بر نامزدی سلیمان فرنجیه

تهران - ایرنا - جان لودریان فرستاده رئیس جمهور فرانسه درحالی رایزنی خود با مقامات و احزاب لبنان را برای حل پرونده انتخاب رئیس جمهور این کشور از سرگرفته و قرار است امروز با هیات حزب الله دیدار کند که منابع نزدیک به جنبش امل و حزب الله گفتند که این دو جنبش با بحث درباره گزینه های مختلف مشکلی ندارد اما نامزدشان برای تصدی ریاست جمهوری همچنان سلیمان فرنجیه است.

به گزارش ایرنا، روزنامه البناء لبنان امروز چهارشنبه در گزارشی درباره پرونده انتخاب رئیس جمهور این کشور و سفر دوباره لودریان به بیروت در همین راستا نوشت: لبنانی های پرونده های مهمی پیش روی خود دارند که یکی از آنها انتخاب رئیس جمهوری لبنان است. جان لودریان وزیر خارجه سابق فرانسه و فرستاده ویژه رئیس جمهوری این کشور، دیروز وارد بیروت شد و تماس ها و دیدارهایش را در این خصوص از سرگرفت. او با نبیه بری رئیس پارلمان لبنان، تیمور جنبلاط حزب رییس حزب سوسیالیست ترقی خواه دروزی و سامی الجمیل رئیس حزب کتائب و چندتن دیگر از سیاستمداران این کشور دیدار و گفتگو کرد.

برخی منابع به پایگاه خبری البناء گفتند که این سفر با هدف پیش گیری از اعلام شکست تلاش های اخیر در این پرونده صورت می گیرد چرا که نشست پنج جانبه اخیر در قطر با حضور نمایندگان قطر، آمریکا، عربستان، مصر و فرانسه نتوانست هیچ گونه طرحی که بتواند خلاء ریاست جمهوری لبنان را پر کند، ارائه دهد.

این منابع می گویند که لودریان با ایفای نقش میانجی بین طرف های سیاسی لبنانی از طریق انتقال مواضع و پیشنهادات و مدیریت مذاکره غیرمستقیم بین آنها، می خواهد تا زمانی که درخواست برای نشستن پشت میز گفت و گوی فراگیر با مخالفت برخی طرف ها بویژه طرف مربوط به حزب "نیروهای لبنانی" به ریاست سمیر جعجع و نیز حامیان نامزدی میشل معوض و پیشنهاد نامزدی جهاد ازعور مواجه است، گفتگوها را به همین شکل و جدا از هم ادامه دهد.

همین منابع خاطرنشان کردند: پیشنهاد دو وجهی که فرانسوی ها مطرح کردند شامل ترکیب نامزدی سلیمان فرنجیه برای ریاست جمهوری و نواف سلام به عنوان نخست وزیر لبنان است که البته می تواند به طرح دو وجهی های مشابه ای منجر شود و هر طرف چنین سبدی را پیشنهاد دهد تا بتوانند رقابت میان خود را با همین سبدها ادامه دهند و به سمت راه حل بروند و از تقویت یا شکست این روند جلوگیری کنند.

لودریان روز سه شنبه همچنین با نبیه بری رئیس پارلمان لبنان با حضور سفیر فرانسه در بیروت دیدار و گفتگو کرد. این دیدار ۴۵ دقیقه طول کشید اما پس از آن، لودریان بدون هرگونه اظهارنظری محل را ترک کرد؛ هر چند که نبیه بری این دیدار را خوب توصیف کرد و گفت: می توانیم بگوییم که دریچه ای برای رفتن به سمت حل مساله انتخاب رئیس جمهور، باز شده است.

لودریان همچنین با سامی جمیل و میشل معوض نماینده پارلمان دیدار و گفتگو کرد. دیدار با تیمور جنبلاط رئیس حزب ترقیخواه سوسیالیست دروزی از دیگر فعالیت های لودریان در سفر به بیروت بود و دو طرف در این دیدار به بررسی تحولات پرداختند. تیمور جنبلاط نیز در این دیدار بر ضرورت انتخاب رئیس جمهوری و خودداری از تضییع وقت تاکید کرد و گفت که گفتگوهای بدون پیش شرط باید بعنوان راه رسیدن به یک توافق ملی و مطلوب و پر شدن خلاء ریاست جمهوری و بازگشت نهادهای حکومتی به فعالیت ادامه یابد.

لودریان امروز چهارشنبه نیز در چارچوب رایزنی های خود در بیروت با جبران باسیل رئیس جریان آزاد ملی لبنان دیدار و گفت وگو کرد.

برخی منابع پارلمانی نیز در گفتگو با روزنامه البناء گفتند که باید منتظر ماند و دید که هیات فرانسوی چه پیشنهادات جدیدی مطرح می کند تا بر اساس آن بتوان نظر داد.

این منابع گفتند که به احتمال زیاد سفر کنونی دوباره لودریان به بیروت برای ارزیابی نظر نیروها و جریان های سیاسی لبنان درباره چند گزینه از جمله پیشنهاد حل و فصل مسائل از طریق یک سبد کامل برای حل موضوع پست ریاست جمهوری و نخست وزیری و سایر پست های اصلی در حکومت باشد و نظرات نیروهای سیاسی درخصوص اجرای گفت وگو (بین جریان های سیاسی لبنانی) و گزینه نامزد سوم برای تصدی پست ریاست جمهوری لبنان که در نشست پنج جانبه اخیر قطر با قدرت مطرح شد را بشنود و همچنین به گزینه های جایگزین به جای طرح فرانسه و پیشنهاد نشست اخیر قطر از طرف سیاستمداران لبنانی گوش فرا دهد.

این منابع درعین حال گفتند که انتظار ندارند بتوان در دیوار بحران کنونی تَرَکی ایجاد کرد زیرا شراط منطقه ای و جهانی و داخلی لبنان هنوز برای ایجاد یک سازش و دستیابی به یک راهکار برای این بحران آماده نیست.

با این حال، منابع نزدیک به جنبش امل و حزب الله به روزنامه البناء گفتند که این دو جنبش، مشکلی با طرح گزینه های مختلف برای گفتگو درباره آن ندارند و در را به روی آن نبسته اند اما نامزدشان همچنان سلیمان فرنیجه است و هر چند در این زمینه آماده گفتگو با طرف مقابل و ارائه ضمانت های لازم به سایر طرف ها و رفع نگرانی آنها در مورد رئیس جمهور شدن فرنجیه هستند اما اگر همه آنچه در مورد پیشبرد کاندیداتوری جهاد ازعور مطرح می شود، در واقع یک پروژه جدید برای برقراری سیطره بر لبنان باشد، ما هرگز آن را نخواهیم پذیرفت و چنین پروژه ای قطعا به نتیجه نخواهد رسید و ما همانطور که پروژه های مشابه قبلی را به شکست کشاندیم، این پروژه را هم زمینگیر خواهیم کرد.

این منابع این پرسش را مطرح کردند که چرا باید به دنبال گزینه هایی رفت که رسیدن به یک اجماع ملی در مورد آن بسیار دشوار است و موانع سیاسی و قانون اساسی پیش روی آن وجود دارد؛ در حالی که گروه ما (حزب الله و حزب امل) گزینه واقع بینانه ای داریم که هم جدید نیست و هم دارای طیف گسترده حامیان سیاسی، پارلمانی و ملی است و هم وجهه بین المللی دارد و ما از طریق خواهیم توانست بسیاری از بحران ها و مشکلات و در رأس آنها بحران روابط با سوریه و بحران آوارگان را حل و فصل کنیم.

در همین حال انتظار می‌رود لودریان امروز با هیاتی از حزب‌الله که احتمالا به ریاست محمد رعد رئیس فراکسیون وفاداری به مقاومت در پارلمان لبنان و سید عمار الموسوی مسئول روابط خارجی این حزب است، دیدار و گفتگو کند.

اینها در حالی است که محافلی در جریان ملی آزاد به ریاست جبران باسیل و حزب "نیروهای لبنانی" به ریاست سمیر جعجع بار دیگر از مخالفت خود با انتخاب فرنجیه خبر دادند و خواستار طرح گزینه های دیگری برای نشستن روی کرسی ریاست جمهوری لبنان شدند.

به گزارش ایرنا، لبنان بیش از هشت ماه است که با بحران خلا ریاست جمهوری مواجه است و گروههای سیاسی در این کشور برغم تلاش های داخلی و منطقه ای هنوز نتوانستند به یک اجماع دست یابند.

سفر دوباره لودریان به بیروت در حالی است که این فرستاده ویژه رئیس جمهور فرانسه سوم تیرماه بیروت را بدون دستیابی به نتیجه‌ای در پرونده انتخاب رئیس جمهور لبنان ترک کرده بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha