۲۰ شهریور ۱۴۰۲، ۱۳:۳۳
کد خبرنگار: 5369
کد خبر: 85225591
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ترافیک دیپلماتیک در بیروت/ تاکید نبیه بری بر پابرجا بودن ابتکارش درباره ریاست جمهوری

تهران-ایرنا- در آستانه سفر سه هیات دیپلماتیک جداگانه از فرانسه، قطر و عربستان به بیروت برای رایزنی درباره بحران ریاست جمهوری این کشور، نبیه بری رئیس پارلمان لبنان گفت که ابتکارعمل وی برای حل این بحران تعلیق نشده و همچنان پابرجاست و ابتکارعمل فرستاده فرانسه، مکمل آن است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان در گفت وگو با روزنامه اللوا، گزارش های منتشر شده مبنی بر تعلیق ابتکار عمل وی مبنی بر انجام گفت وگوهای هفت روزه بین جریان های سیاسی داخلی لبنان و برگزاری جلسات علنی پارلمان لبنان در پی آن برای انتخاب رئیس جمهور را تکذیب کرد.

وی گفت: من ابتکار عمل خود را تعلیق نمی کنم بلکه بالعکس این ابتکارعمل همچنان پابرجاست و ادامه دارد و با ابتکار عمل فرانسه تکمیل می شود.

نبیه بری افزود که این دو ابتکارعمل مکمل یکدیگر هستند و ماهیت آن‌ها یکی است؛ گفت وگو و توافق بر سر انتخاب رئیس جمهور.

رئیس پارلمان لبنان همچنین گفت: من منتظر سفر ژان ایو لودریان فرستاده فرانسه هستم و انتظار می رود که ابتکار عمل من با لودریان باهم آمیخته شوند تا به یک نتیجه مثبت از طریق گفت وگو و توافق برسیم.

بر اساس این گزارش، لودریان قرار است امروز دوشنبه به بیروت سفر کند و فردا سه شنبه دیدارهای در سفارت کشورش در بیروت با جریان های سیاسی انجام دهد.

همزمان با سفر فرستاده فرانسه به لبنان قرار است طی این هفته دو هیات از قطر و عربستان به این کشور سفر کنند.

در این گزارش آمده است که لبنان همچنان منتظر طرح های فرستاده های عرب و فرانسه درخصوص حل مشکل انتخاب رئیس جمهور در سایه فضاهای منفی و مبهم کنونی است.

لودریان پیشتر نیز به بیروت سفر و با مقامات سیاسی و حزبی دیدار کرده بود تا نظر آنها را درباره بحران انتخاب رئیس جمهور جویا شود. منابع خبری لبنانی آن زمان نوشتند که این سفر دستاورد ملموسی به همراه نداشته است.

تداوم خلاء در پست ریاست جمهوری لبنان در سایه پافشاری احزاب و جریان‌های سیاسی بر مواضع و نامزدهای خود پرونده انتخاب رئیس جمهوری جدید این کشور را وارد پیچ و خم کرده که تلاش‌ها برای عبور از آن نیاز به توافق یا تغییری در موازنه قوای داخلی دارد.

در حالیکه حزب الله و جنبش امل لبنان حمایت خود را از فرنجیه رئیس جریان المرده به عنوان نامزد تصدی پست ریاست جمهوری اعلام کرده اند، جناح مقابل از دستیابی به توافق بر سر معرفی «جهاد ازعور» به عنوان نامزد خود برای تصدی این پست خبر داده اند.

این در حالی است که برخی جریان های سیاسی لبنانی نیز با حمایت برخی کشورها به دنبال انتخاب گزینه سوم و به طور مشخص ژنرال جوزف عون فرمانده ارتش هستند؛ هرچند که اجماعی در این زمینه نیز در داخل لبنان وجود ندارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha