نیزارهای تالاب نوروزلو میاندوآب مامن زادآوری و زیستگاه پرندگان است
عکس آرشیوی است

مهاباد - ایرنا - رییس اداره حفاظت محیط زیست میاندوآب گفت: نیزارهای منطقه حفاظت شده و تالاب نوروزلو این شهرستان مامن زادآوری و زیستگاه پرندگان آبزی و کنار آبزی است.

علیرضا بقالی روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: هم اکنون بخش‌های از پهنه اصلی منطقه حفاظت شده و تالاب نوروزلو میاندوآب پوشیده از نیزار است که در فصل بهار به مکانی امن برای لانه‌سازی و جوجه‌آری پرندگان تبدیل می‌شود و در سایر فصل نیز زیستگاه انواع گونه‌های آبزی و کنارآبزی است.

وی افزود: منطقه حفاظت شده نوروزلو یک تالاب کنار رودخانه‌ای است و چون در طول سال دارای آب است، رشد نیزارها و درختان در پهنه‌های خشکی آن طبیعی است و وجود این نیزارها یکی از مزیت‌های تالاب نوروزلو عامل اصلی ماندگاری پرندگان و جوجه‌آوری آنها است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست میاندوآب با انتقاد از برخی سهل‌انگاری‌ها که موجب آتش‌سوزی در این نیزارها می‌شود، گفت: مردم باید بدانند مراتع و جنگل‌ها متعلق به آنان است و سهل‌انگاری و رعایت نکردن نکات ایمنی از سوی شهروندان مهم‌ترین عامل در بروز آتش‌سوزی است.

وی اضافه کرد: آموزش و ارتقای آگاهی عمومی تأثیر بسزایی در پیشگیری از وقوع حوادث آتش‌سوزی در این عرصه‌ها دارد و نقش رسانه‌ها و وسایل ارتباط جمعی در این زمینه نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

بقایی در خصوص حضور پرندگان در تالاب نوروزلو میاندوآب نیز یادآور شد: هم اکنون دسته‌های چند صدتایی از انواع مرغابی‌ها و اردک‌سانان بویژه اردک سرسبز، باکلان، کشیم کوچک، حواصیل و پاچلیک در این تالاب زیست می‌کنند.

وی با اشاره به رفع تصرف بیش از ۱۴۰ هکتار از اراضی حاشیه این تالاب نیز گفت: اسفندماه سال گذشته با دستور داستگاه قضایی بیش از ۱۴۰ هکتار از زمین های حاشیه این تالاب که توسط روستاییان تصرف شده بود، بازپس‌گیری و رفع تصرف شد.

بقایی تاکید کرد: هم اکنون با احداث پاسگاه محیط‌بانی در تپه نوروزلو، این تالاب در طول شبانه‌روز توسط محیطبانان پاییش و رصد می‌شود و هر گونه تجاوز به حریم این منطقه حفاظت شده و آتش‌سوزی در نیزارهای آن بررسی و اقدامات لازم در این خصوص انجام می‌شود.

به گزارش ایرنا، منطقه حفاظت شده تالاب نوروزلوی میاندوآب، هزار و ۲۰۰ هکتار مساحت دارد و محل زیست انواع حیوانات و پرندگان کم‌نظیر بوده و با برخورداری از درختانی همچون گز و سرو و نیزارها از پوشش گیاهی مطلوبی برخوردار است.

آب مورد نیاز تالاب نوروزلوی میاندوآب از طریق رودخانه زرینه‌رود تامین می‌شود؛ این تالاب در سال ۱۳۹۱ در ردیف مناطق حفاظت شده قرار گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha