آبگیری تالاب «قره‌گُل» بوکان آغاز شد
عکس آرشیوی است

مهاباد - ایرنا - رییس اداره حفاظت محیط زیست بوکان گفت: با جاری شدن سیمینه‌رود این شهرستان، آب از کانال تامین حق‌آبه به سمت تالاب «قره‌گُل» هدایت و آبگیری این تالاب آغاز شد.

آوات بازیار روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در پی بارش های خوب اسفند ماه و سیلابی شدن سیمینه‌رود، آبگیری تالاب «قره‌گُل» که جزو تالاب‌های فصلی این شهرستان به شمار می‌رود آغاز شد.

وی افزود: این تالاب در فصول گرم سال و از اواخر مرداد ماه خشک و هر ساله با پر آب شدن رودخانه سیمینه رود دوباره آبگیری و احیا می‌شود.

رییس اداره حفاظت محیط زیست بوکان با بیان اینکه احیای مجدد این تالاب موجب ورود انواع پرندگان مهاجر و بومی طی روزهای اخیر به این تالاب شده است، گفت: با آغاز احیای این تالاب فصلی در حال حاضر شاهد ورود پرندگان آبزی و کنارآبزی مانند چنگر، مرغابی کله سبز، کاکایی صورتی و خاکستری و پرستوی دریایی به آن هستیم.

آبگیری و احیای دوباره تالاب «قره‌گُل» و ورود پرندگان آبزی و پرندگان کنارآبزی به آن مایه خوشحالی دوستداران محیط زیست این شهرستان، مردم منطقه و کشاورزان شده استوی با اشاره به اینکه با آبگیری تالاب امکان لانه سازی و جوجه آوری پرندگان در حاشیه آن وجود دارد، اضافه کرد: آبگیری و احیای دوباره تالاب «قره‌گُل» و ورود پرندگان آبزی و پرندگان کنارآبزی به آن مایه خوشحالی دوستداران محیط زیست این شهرستان، مردم منطقه و کشاورزان شده است.

بازیار با بیان اینکه حق‌آبه تالاب «قره‌گُل» چهار میلیون مترمکعب است، ادامه داد: با احیای کامل این تالاب عمق آب در قسمت غربی و بالا دست تا یک متر و در قسمت شرقی و چسپیده به آب بند عمق آب به بیش از ۲ متر خواهد رسید.

آبگیری تالاب «قره‌گُل» بوکان آغاز شد

به گزارش ایرنا، با عنایت به مصوبه شورای برنامه ریزی استان در سفر استاندار آذربایجان غربی و هیات همراه به شهرستان بوکان و پیگیری های انجام شده تخصیص حقابه تالاب قره گل محقق وهم اکنون درحال آبگیری است.

قرار است که بیش از چهار میلیون مترمکعب آب از رودخانه سیمینه رود به تالاب قره گل تخصیص یابد.

تالاب فصلی «قره‌گُل» در ۳۰۰ هکتار مساحت دارد و در ۴۰ کیلومتری بوکان و در حاشیه جاده بوکان - میاندوآب واقع شده است.

تالاب فصلی «قره‌گُل»، سد شهید کاظمی و رودخانه سیمینه‌رود از مهمترین زیستگاه های پرندگان آبزی و کنارآبزی در شهرستان بوکان به شمار می روند.

سیمینه‌رود یکی از رودهای مهم آذربایجان‌غربی است که از کوهستان‌های منطقه مهاباد، سقز، بانه و کردستان عراق سرچشمه می‌گیرد و پس از عبور از شهر بوکان و اطراف شهر میاندوآب به دریاچه ارومیه می‌ریزد.

این رودخانه از جنوب شهرستان میاندوآب گذشته و پس از آنکه زمین‌های فراوانی را در محدودهٔ این شهرستان آبیاری کرد به دریاچه ارومیه می‌ریزد.

طول سیمینه‌رود ۲۰۰ کیلومتر و مساحت حوضه آبگیر آن ۲ هزار و ۹۰ کیلومتر مربع و متوسط آب سالانه آن معادل ۶۴۰ مترمکعب است.

بوکان مابین ۲ رودخانه سیمینه و زرینه‌رود در جنوب استان آذربایجان‌غربی قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha