پنج هزار قطعه فلامینگو در تالاب سولدوز نقده فرود آمدند

مهاباد - ایرنا - رییس اداره حفاظت محیط زیست نقده گفت: کارشناسان این اداره در پایش‌های خود دسته‌های بزرگ از فلامینگوهای مهاجر که تعدادشان به پنج هزار قطعه می‌رسد، در تالاب «سولدوز» این شهرستان مشاهده کردند.

اکبر قایمی روز چهارشنبه در گفت‌ وگو با خبرنگار ایرنا افزود: هر سال در این فصل فلامینگوهای مهاجر از دریاچه ارومیه به سمت تالاب‌های اقماری پارک ملی دریاچه از جمله تالاب‌های «سولدوز» و «دورگه‌سنگی» نقده مهاجرت می‌کنند.

وی اضافه کرد: این پرندگان مهاجر که بیش از ۶۰ درصد آنها فلامینگوهای جوان هستند تا فصل پاییز را در تالاب «سولدوز» به استراحت و تغذیه پرداخته و سپس کوچ خود را به مناطق جنوبی‌تر ادامه می‌دهند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست نقده در خصوص وضعیت آبی تالاب «سولدوز» نیز گفت: هم اکنون وضعیت آبی این تالاب بسیار مطلوب است و به دلیل آب فراوان، تغذیه مناسب و امنیت لازم به مامنی برای پرندگان مهاجر و بومی در منطقه تبدیل شده است.

قایمی اظهار کرد: هم اکنون علاوه بر پرندگان مهاجر، برخی گونه‌های بومی مانند آبچلیک، چوب‌پا، کاکایی، خوتکا، چنگر، حواصیل و انواع اردک ها نیز در این تالاب مشاهده می‌شود.

وی یادآور شد: کوچ فلامینگوهای مهاجر از اواسط تیرماه به تالاب‌های این شهرستان آغاز شد و شمار زیادی از این گونه پرنده در تالاب «دورگه‌سنگی» به منظور استراحت و تغذیه فرود آمدند.

پنج هزار قطعه فلامینگو در تالاب سولدوز نقده فرود آمدند

به گزارش ایرنا، فلامینگو پرنده‌ای است با پاهای دراز و منقاری منحنی و گردنی بلند خمیده، آبچر با بدنی بسیار کشیده و پر و بالی به رنگ‌های سفید و صورتی که بین ۹۰ سانتی‌متر تا ۱٫۵ متر بلندی دارد و در پرواز، بال‌ها و گردن کشیده و قدری پایین‌تر از سطح بدن قرار می‌گیرد و بال‌هایش ترکیب زیبایی از رنگ‌های سرخ و سیاه دارد و به آرامی راه می‌رود.

این پرندگان به صورت دسته جمعی و در دسته‌های چند هزارتایی زندگی می‌کنند و سواحل دریاچه ارومیه و استان فارس مهمترین زیستگاه آن در ایران است.

تالاب «سولدوز» یک منطقه حفاظت شده است این تالاب واقع در ۲۵ کیلومتری نقده، در سال ۱۳۸۰ احیا شد و وضع خوب زیستگاهی این تالاب سبب مهاجرت و حضور بسیاری از پرندگان آبزی و کنار آبزی و همچنین آبزیان و جانوران دیگر به این منطقه شده است.

در شهرستان نقده هفت تالاب فصلی و دائمی وجود دارد که سالانه بیش از ۱۰ هزار قطعه انواع پرندگان مهاجر و بومی در آن زندگی می‌کنند که از این تعداد، تالاب‌های درگه سنگی، حسنلو و یادگارلو جزو تالاب‌های بین المللی هستند.

نقده در جنوب آذربایجان غربی و ۱۰۰ کیلومتری ارومیه مرکز این استان واقع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha