۷ مرداد ۱۴۰۲، ۷:۵۱
کد خبرنگار: 939
کد خبر: 85181777
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

افزایش مشوق‌ها ضامن احیای بافت‌های فرسوده زنجان

زنجان – ایرنا –نوسازی واحدهای مسکونی در بافت‌های فرسوده شهری زنجان در گرو ارائه بسته‌های تشویقی است که اجرای آن افزایش اقبال ساکنان این مناطق را به احیای واحدهای مسکونی در پی دارد.

به گزارش ایرنا، با افزایش جمعیت، به ویژه در مناطق شهری در چند دهه اخیر، مساله توسعه پایدار شهری از اهمیت قابل توجهی برخوردار شده است.

رشد جمعیت شهری با توسعه نامتوازن شهر و از بین رفتن اراضی کشاورزی و طبیعی اطراف شهرها همراه بوده است.

این در حالی است که بسیاری از شهرها دارای مناطق مسکونی با ارزش اما فرسوده هستند که استفاده از فضای آنها راهگشای بسیاری از مشکلات شهرهاست و از همین جا مساله بهسازی و نوسازی این فضاهای با ارزش مورد توجه قرار گرفته است که این موضوع در قالب اقدامات بازآفرینی بافت های فرسوده در شهرها دنبال می شود.

از اهداف بازآفرینی بافت های فرسوده شهری می توان به ارتقای حقوق شهروندی و کیفیت زندگی، بازیابی هویت شهری، اعمال حکمرانی محلی، تحقق مدیریت یکپارچه، هم‌افزایی اقدامات و ایجاد وحدت رویه و مشارکت عوامل مرتبط در سطح استانی، منطقه‌ای و محلی در فرآیند پایدار محدوده‌ها و محله‌ها و استفاده از ظرفیت سازمان‌ها و نهادهای دولتی و خصوصی و پتانسیل‌های مردمی برای بهسازی و توانمندسازی این بافت ها اشاره کرد.

ضرورت اطلاع رسانی مشوق‌های نوسازی بافت فرسوده به شهروندان

استاندار زنجان بر ضرورت اطلاع رسانی مشوق‌های نوسازی و مقاوم سازی مسکن در بافت‌های فرسوده تاکید کرد و گفت: متاسفانه تاکنون اطلاع رسانی خوبی در این خصوص انجام نشده است.

محسن افشارچی افزود: شهرداری های استان در این خصوص باید بسته های تشویقی را به اطلاع مردم برسانند.

وی ادامه داد: نوسازی واحدهای مسکونی در بافت فرسوده مزایای متعددی دارد و موجب تحقق بخشی از تعهدات ساخت مسکن توسط خود مردم می شود و در واقع باری از روی دوش دولت بر می دارد. نوسازی واحدهای مسکونی در بافت فرسوده مزایای متعددی دارد و موجب تحقق بخشی از تعهدات ساخت مسکن توسط خود مردم می شود و در واقع باری از روی دوش دولت بر می دارد.

افشارچی اظهار کرد:پیگیری برنامه بازآفرینی شهری در بافت های فرسوده منجر به افرایش کیفیت زندگی شهری و حل و فصل گره های ترافیکی می شود که این موضوع باید در اولویت قرار گیرد.

وی به لزوم برگزاری منظم جلسات ستاد بازآفرینی استانی و شهرستانی تاکید کرد و گفت: باید از ظرفیت های پیش بینی شده در قانون برای گشایش امور در اجرای برنامه های مربوط به بازآفرینی بهره گرفت.

افزایش مشوق‌ها ضامن احیای بافت‌های فرسوده زنجان

۶۷۱ هکتار بافت فرسوده در شهرهای استان زنجان وجود دارد

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: مساحت بافت‌های فرسوده و ناکارآمد در شهرهای استان بیش از ۶۷۱ هکتار است که باید برای بازآفرینی آنها اقدامات لازم صورت گیرد.

اصغر اسماعیلی با بیان اینکه شهرهای زنجان، ابهر، خرمدره و قیدار در استان دارای بافت های فرسوده است، افزود: ۴۹۲ و نیم هکتار از این محدوده ها در شهر زنجان، ۸۳ هکتار در شهر ابهر، ۷۳.۹ هکتار در خرمدره و ۲۲ هکتار نیز در شهر قیدار واقع شده است.

وی همچنین از وجود ۱۱ سکونتگاه غیر رسمی در شهرهای زنجان، ابهر و قیدار خبر داد و اظهار کرد: مجموع مساحت سکونتگاهای غیر رسمی استان ۴۵۶ هکتار است.

سهم استان زنجان برای تولید مسکن در محلات هدف بازآفرینی ۹ هزار و ۲۱ واحد است. اسماعیلی گفت: محله های اسلام آباد، نجف آباد، سایان، خاندره، شهدا، فاطمیه، گوجیک آباد و کوی فلسطین، سکونتگاههای غیر رسمی در شهر زنجان است که جمعیتی بالغ بر ۵۳ هزار نفر را در خود جای داده اند.

وی افزود: محله حسین آباد و شریف آباد در ابهر و کوی شریعتی در قیدار نیز جزو سکونتگاههای غیر رسمی محسوب می شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان به اقدامات و برنامه های بازآفرینی شهری در این استان اشاره کرد و گفت: انجام مطالعات وضعیت سرانه خدماتی در سکونتگاههای غیر رسمی استان، طرح جا به جایی بازآفرینی کوی فلسطین، ساماندهی کوی فاطمیه و اجرای پروژه مسیر داود قلی – دلجویی به عنوان بزرگترین پروژه بازآفرینی کشور از جمله این اقدامات است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان، سهم استان زنجان برای تولید مسکن در محلات هدف بازآفرینی را ۹ هزار و ۲۱ واحد اعلام کرد و گفت: در این خصوص برنامه ریزی لازم انجام گرفته است.

افزایش مشوق‌ها ضامن احیای بافت‌های فرسوده زنجان

چالش بازگشایی معابر و آزاد سازی محدوده ها در بافت های فرسوده شهر زنجان

شهردار زنجان از وجود ۴۹۲ هکتار بافت فرسوده در این شهر خبر داد و گفت: در مجموع ۱۴۶ هزار نفر از ساکنان شهر زنجاند ر این مناطق سکونت دارند.

علیرضا فیروزفر افزود: سال گذشته اوج فعالیت های شهرداری را در خدمات رسانی به بافت های فرسوده در شهر زنجان داشتیم و کارهای عمده ای مثل آسفالت تا بهسازی معابر این مناطق انجام شد.

وی خاطرنشان کرد: تلاش ما ارائه مشوق ها به شهروندان جهت نوسازی واحدهای مسکونی واقع در بافت های فرسوده است و در این راستا سال گذشته ۱۵۶ پروانه ساخت و امسال نیز تاکنون ۶۲ پروانه در این محدوده ها صادر شده که البته تعداد زیادی نیست ولی رویکرد ما ارائه مشوق ها برای افزایش استقبال مردم از نوسازی واحدهاست.

فیروزفر بازگشایی معابر در بافت های فرسوده را از عوامل موثر در احیای این مناطق عنوان کرد و گفت: امسال در این راستا هفت معبر فرعی را جهت بازگشایی در محلات مختلف زنجان در دستور کار قرار داده ایم.

احیای بافت های فرسوده در دستور کار شهرداری های استان زنجان

شهردار ابهر نیز از وجود ۱۳۵ هکتار بافت فرسوده در این شهر خبر داد و گفت: عمده مشکل در بافت های فرسوده ابهر وجود پلاک های با متراژ بزرگ در محدوده و همچنین بازگشایی معابر در آنهاست.

رضا حیدری افزود: تاکنون آسفالت ریزی معابر این محدوده ها در ابهر به منظور ارتقای وضعیت بافت های فرسوده با تامین ۶۵۹ تن قیر رایگان انجام شده است.

وی اظهار کرد: همچنین ۶۴۵ فقره پروانه ساخت در بافت های فرسوده ابهر برای نوسازی واحدهای مسکونی صادر شده است.

شهردار خرمدره نیز با بیان اینکه از ۴۲ هکتار بافت فرسوده این شهر، ۱۸ هکتار آن مربوط به معابر است، گفت: تاکنون در جهت آسفالت و بهسازی این معابر اقدامات قابل توجهی انجام شده است.

امیرهوشنگ نوری آرا افزود: تاکنون ۲۲۰ فقر پروانه ساخت نوسازی مسکن در بافت های فرسوده خرمدره صادر شده و با ارائه مشوق ها استقبال شهروندان از نوسازی واحدهای مسکونی رو به افزایش است.

مجتبی علی بیگلو، سرپرست شهرداری قیدار نیز به وجود ۱۰۳ هکتار بافت فرسوده در این شهر اشاره کرد و گفت: چالش عمده در احیای بافت های فرسوده شهر قیدار موضوع بازگشایی و آزادسازی این محدوده هاست که این مساله نیازمند تامین مالی جهت تملکات خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: ارائه مشوق ها برای نوسازی مسکن در بافت های فرسوده به ویژه افزایش تراکم با استقبال شهروندان در این شهر مواجه است.

برآیند:

۶۷۱ هکتار بافت فرسوده در شهرهای استان زنجان وجود دارد که ۴۹۲ و نیم هکتار از این محدوده ها در شهر زنجان واقع شده است.

با توجه به فضای ارزشمند این بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری باید برای احیای آنها با جدیت بیشتری اقدام شود که در این راستا می توان با افزایش مشوق‌ها و اطلاع رسانی به موقع اقبال مردم به نوسازی آنها را افزایش داد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha