به گزارش ایرنا، سعید کیا کجوری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: در بخش ورود کشتی های تجاری به بنادر نوشهر و فریدونکنار نیز عملکرد اداره کل در سه ماهه نخست سال جاری از رشد ۵۹ درصدی برخوردار بوده است.
وی با بیان اینکه بنادر نوشهر و فریدونکنار از تجهیزات و امکانات مناسبی برای تخلیه و بارگیری انواع کالا برخوردارند تصریح کرد: تجار و بازرگانان و دیگر فعالان حوزه صادرات و واردات می توانند با استفاده از ظرفیت های موجود در این بنادر و بهره گیری از مزایا و ویژگی های منحصر به فرد صنعت حمل و نقل دریایی ، موجبات رشد و شکوفایی اقتصادی منطقه و کشور را فراهم نمایند.
به گفته وی محصولات کشاورزی، مواد معدنی و مواد غذایی از مهم ترین کالاهای صادراتی به کشورهای همسایه و غلات،کاغذ و مقوا،چوب و تخته از عمده ترین کالاهای وارداتی به این بنادر طی سه ماهه نخست امسال بوده است.
بندر نوشهر در حال حاضر با مساحت ۸۸ هکتار و دارا بودن ۱۱ پست اسکله تجاری و خدماتی و تجهیزات مدرن بندری و دریایی ، از ظرفیت مناسبی برای تخلیه و بارگیری انواع کالا و پذیرش کشتی های تجاری با ظرفیت بالغ بر ۶۵۰۰ تن برخوردار است.
بندر فریدونکنار حدود ۵۵ هکتار وسعت دارد و به عنوان اولین بندر خصوصی شمال کشور در پی گسترش مبادلات بازرگانی با کشورهای حاشیه دریای خزر است. این بندر از طریق جاده های هراز و فیروزکوه نزدیکترین بندر به مرکز کشور بوده و عمده فعالیت آن به عنوان بندر چند منظوره در زمینه تخلیه و بارگیری فراورده های نفتی، غلات و کالاهای عمومی است و با ۲ پست اسکله سالانه ظرفیت بارگیری و تخلیه حدود ۷۰۰ هزار تن کالا را دارد.
شهر بندری نوشهر در فاصله ۲۰۰ کیلومتری پایتخت قرار دارد. این بندر در سال های ۱۳۰۹ تا ۱۳۱۸ توسط دو شرکت هلندی و بلژیکی احداث و در سال ۱۳۱۹ با ورود نخستین کشتی تجاری حامل قطعات و ماشینآلات کارخانه ذوب آهن کرج راه اندازی شد. بندر نوشهر در اردیبهشت ماه سال ۹۰ با تصویب مجلس شورای اسلامی به منطقه ویژه اقتصادی تبدیل شد.
نظر شما