۵ مرداد ۱۴۰۲، ۱۱:۲۴
کد خبرنگار: 1423
کد خبر: 85182265
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

میدان ٢٢ بهمن، حسینیه ای به وسعت تمام مردم ایلام

۵ مرداد ۱۴۰۲، ۱۱:۲۴
کد خبر: 85182265
میدان ٢٢ بهمن، حسینیه ای به وسعت تمام مردم ایلام

ایلام - ایرنا - تقویم بار دیگر صفحات تلخ و شیرین خود را ورق زد تا به ایستگاه تاریخی محرم و تاسوعای حسینی رسید.

به گزارش ایرنا، امروز حزن و اندوهی باشکوه و زیبا زمین و زمان را فرا گرفته و افلاکیان و خاکیان سوگوار شهادت اشرف مخلوقات هستند.

مردم ولایی و شیعه ایلام نیز همنوا با سایر نقاط ایران و شیعیان پراکنده در گیتی با اقامه عزاداری، ارادت خود را به سید و سالار شهیدان عالم و یاران گرانقدرش نشان می دهند.

عزاداران سیاه پوش حسینی در نهمین روز از ماه محرم به مانند هرسال از همان ساعات اولیه امروز با حضور در میدان ٢٢ بهمن میدان مرکزی شهر تجمع کردند و این حضور پرشور تا ظهر ادامه داشت.

مردم ایلام بر سر و سینه زنان در سوگ علمدار و جانباز رشید کاروان مظلوم نهضت عاشورا بودند و همنوا با اهل حرم حسین (ع) فریاد زدند: «ای اهل حرم میر و علمدار نیامد، علمدار نیامد، سپهدار نیامد، سقای حرم ابوالفضل(ع) نیامد».

میدان ٢٢ بهمن، حسینیه ای به وسعت تمام مردم ایلام

حتی گرمای تفنده و آزاردهنده مردادماه هم مانع از حضور مردم ایلام در عزاداری تاسوعا نشد و با وجود گرمای هوا در دمای ٣٨ درجه سانتیگراد برای نقاط سردسیر و ٤٩ درجه برای نواحی گرمسیر مردم پای اعتقادات ارادت خود به آل الله ماندند.

عده ای از عزاداران با آبپاش و گلاب پاش سعی در تلطیف هوا و کاهش دمای هوا دارند و برخی نیز بین مردم آب و شربت خنک توزیع می کنند.

آنها آمدند تا عهد و پیمان خود را برای یکسال دیگر با امام و مولایشان حسین ابن علی (ع) تجدید و بگویند تخطئه ها و توطئه های معاندان هیچ خللی در باور، علاقه و ایمان آنها به خاندان رسالت ندارد و همچنان پای اعتقادات خود ایستاده اند.

حضور جوانان و نوجوانان عزادار دهه های ٨٠ و ٩٠ در این عزاداری به مثابه خاری به چشم دشمنان و معاندان است که با چشمانی گریان، لباسی سیاه و پیشانی بندهایی مزین به اسامی شهدای کربلا به عزای آل الله نشسته اند.

کودکان نوباوه ای که هنوز درکی از زندگی ندارند نیز در همین کودکی رخت سیاه بر تن کرده اند تا حسینی وار بزرگ شوند و سربازانی لایق برای امام عصرشان باشند.

بیشتر مغازه داران با وجود تنگی معیشت اما به احترام مراسم تاسوعا مغازه های خود را بسته و در عزاداری حضور یافته اند.

پیران هم با قامتی خمیده از جبر روزگار به این مراسم آمده اند تا نشان دهند با وجود کهولت سن اما همچنان برای حسین گام بر می دارند.

میدان ٢٢ بهمن، حسینیه ای به وسعت تمام مردم ایلام

عده ای از عزاداران در اعتراض به حرکات موهون کشورهای اروپایی در اهانت به ساحت قدسی قرآن کریم، با این کتاب آسمانی در مراسم سوگواری حاضر شده اند.

آب نماهای میدان ٢٢ بهمن نیز به رنگ خونین درآمده اند تا جلوه های بصری خونین عاشورایی را نشان دهند.

برخی هم با در دست داشتن کیسه های زباله، لیوان و ظروف یکبار مصرف ریخته بر زمین را جمع آوری می کنند.

مداحان با اشعار حماسی یا سوزناک در مدیریت عزای حضار نقشی موثر دارند و با مداحی به گویش های محلی مدیحه سرایی می کنند.

مراسم اصلی تاسوعای حسینی تا ظهر در میدان مرکزی شهر ایلام برگزار شد، اما آیین های مختلف تاسوعا تا پاسی از امشب ادامه خواهد داشت و مردم خود را برای برگزاری عاشورایی پرشور در صبح فردا برگزار می کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha