غول کرونا در فارس خفته است؟

شیراز-ایرنا-اعلام پایان شرایط اضطراری کرونا و استفاده همگانی از ماسک از ابتدای مردادماه جاری در ایران این سوال را در بین اهالی خطه پهناور فارس به وجود آورده که آیا این بدان معناست که غول کرونا در این استان خفته است؟

به گزارش ایرنا، سوم مردادماه جاری پس از حدود سه سال و پنج ماه از همه گیری بیماری کرونا در سطح کشور وزارت بهداشت در اطلاعیه‌ای مبتنی بر نظر کمیته علمی کشوری کرونا از پایان شرایط اضطراری کرونا و استفاده همگانی از ماسک خبر داد.

حال این سوال در بین اهالی فارس به وجود آمده که آیا دیگر نیازی به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برای پیشگیری از ابتلا به کرونا نیست؟

آیا غول کرونا در فارس خفته است؟
رفع حالت اضطرار دلیلی بر اتمام بیماری نیست

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا توضیحاتی درباره روند همه گیری بیماری کرونا ارایه داد و گفت: اینکه وزارت بهداشت پایان حالت اضطرار بیماری کرونا را اعلام کرده صرفا برای حالت اضطرار بوده و نه اینکه این بیماری از جامعه ریشه کن شده است.

دکتر عباس رضاییان زاده افزود: روند تمامی اپیدیمی ها اینگونه است که بیماری می‌آید و جامعه را درگیر می‌کند و می ماند و اتفاقات بعدی نیز پدید می آید همانگونه که درباره روند همه گیری کرونا نیز طی سالیان گذشته شاهد آن بودیم و در این مرحله ۲ رخداد به وقوع می پیوندد شامل اینکه یا کلا بیماری در جامعه تمام می شود و یا اینکه بیماری به صورت ایندمیک یا بومی ادامه می یابد.

کرونا،بیماری بومی شده است

وی ادامه داد: در حال حاضر کرونا در کشور ما تبدیل به یک بیماری بومی شده است به نحوی که ما کرونا را داریم مانند آنفلوآنزا که از حدود ۱۰۰ سال پیش مانند کرونا خود را نشان داد و در جامعه ماندگار شد به نحوی که اکنون هرساله تعدادی به آنفلوآنزا مبتلا شده و یا عده ای نیز جان خود را از دست می دهند.

کووید ریشه کن نشده است

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه کرونا در حال حاضر از جامعه ما ریشه کن نشده و به بیماری بومی کشور ما تبدیل شده است، گفت: مردم و اهالی فارس باید توجه داشته باشند که این بیماری کماکان در سطح جامعه وجود دارد و باید نکات ایمنی و دستورالمل های بهداشتی برای پیشگیری از آن جدی گرفته شود.

وی تاکید کرد: افرادی که بیماری زمینه‌ای مبتلا یا نقص سیستم ایمنی داشته و یا کهولت سن دارند باید حتما دستورالعمل های بهداشتی را برای پیشگیری از ابتلا به کرونا کماکان جدی بگیرند.

آیا غول کرونا در فارس خفته است؟
کرونا را کماکان جدی بگیرید

رضاییان زاده افزود: بیشترین مرگ و میر ناشی از کرونا در جامعه ما بین افرادی بود که بیماری مزمن داشتند و به خصوص افراد مسن و کماکان نیز باید این گروه های پرخطر رعایت دستورالعمل های بهداشتی را داشته باشند.

وی با بیان اینکه رفع حالت اضطرار دلیلی بر ریشه کن شدن بیماری کرونا نیست،گفت: تنها برخوردهای جدی که برای حالت شیوع بسیار بالا دیده می شد با رفع حالت اضطرار دیگر نیاز نیست.

آیا غول کرونا در فارس خفته است؟
معاون علوم پزشکی شیراز: کماکان ماسک می‌زنم

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در پاسخ به سوالی دیگر درباره استفاده از ماسک نیز گفت: استفاده از ماسک برای گروه های پرخطر و در معرض ابتلا به کرونا برای پیشگیری کمک کننده است.

وی اعلام کرد: من نیز کماکان هنوز از ماسک استفاده می‌کنم.

۵۱ کرونایی در بیمارستان‌های فارس/ حال ۶ نفر وخیم است

دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز شنبه هفتم مردادماه ۱۴۰۲ با صدور اطلاعیه ای آخرین وضعیت بیماری کرونا در فارس را اعلام کرد.

براساس این اطلاعیه از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون، ۲ میلیون و ۲۸۳ هزار و ۶۱۰ تست تشخیصی مولکولی و تست سریع در آزمایشگاه های استان تهیه شده که با بررسی نمونه های انجام شده، ۶۶۴ هزار و ۶۸۱ بیمار مثبت شناسایی شده است.

از مجموع تست های انجام شده از ابتدای شیوع تاکنون، یک میلیون و ۸۴۹ هزار و ۴۶۶ تست تشخیصی مولکولی بوده که ۵۳۵ هزار و ۱۷۸ مورد بیمار مثبت قطعی شناسایی شده، همچنین از ابتدای آغاز طرح شهید حاج «قاسم سلیمانی» تاکنون ۴۳۳ هزار و ۷۷۰ مورد تست سریع انجام شده و ۱۲۹ هزار و ۵۰۳ بیمار مثبت شناسایی شده است.

هم اکنون ۵۱ بیمار مثبت و مشکوک دارای علایم در بیمارستان های استان بستری هستند که از این تعداد، ۶ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی، در بخش های ICU، مراقبت های ویژه درمانی دریافت می کنند.

همچنین مجموع جان باختگان ناشی از کووید۱۹ از ابتدای شیوع بیماری تاکنون، هشت هزار و ۲۰۶ نفر است.

از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون ۶۵۶ هزار و ۴۷۳ هم استانی مبتلا به کووید۱۹ بهبود یافته که از بیمارستان ها ترخیص شده و یا از ایزوله خانگی خارج شده اند.

در حال حاضر مجموع تعداد دُز تزریق شده واکسن کرونا در شهرستان های زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز با احتساب چهار دُز، به هشت میلیون و ۲۹۱ هزار و ۲۳۴ دُز رسیده که از این تعداد سه میلیون و ۴۳۵ هزار و ۶۳۵ دُز نوبت اول، سه میلیون و ۱۴۲ هزار و ۶۵۲ دُز نوبت دوم، یک میلیون و ۵۷۶ هزار و ۳۶۹ دُز نوبت سوم و ۱۳۶ هزار و ۵۷۸ دُز یادآور واکسن بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha