فرآوری و بازاریابی؛ راهکار عبور لیموکاران رودانی از ورشکستگی

بندرعباس - ایرنا - محصول لیموترش شهرستان رودان هر ساله با رسیدن به اوج برداشت با افت قیمت مواجه می‌شود که می‌توان با فرآوری و سپس عرضه به بازارهای هدف، مشکل هزاران کشاورز رودانی در استان هرمزگان را برطرف کرد.

لیموترش محصولی پرخاصیت بوده که علاوه‌بر استفاده از آب آن به عنوان طعم دهنده غذا می‌توان از آن فراورده‌های بسیاری گرفت که در صنایع غذایی کاربرد دارند،‌ آب لیموی غلیظ شده، لیموی عمانی یا لیمو خشک، جوهر لیموترش و ویتامین ث تنها یک بخش کوچک از آن‌ها را شامل می‌شود.

سالانه ۸۰ تا ۱۲۰ هزار تن لیموترش در شهرستان رودان برداشت می‌شود و سطح زیرکشت کشاورزی شهرستان رودان معادل ۴۲ هزار هکتار بوده که ۳۳ هزار هکتار باغی و ۹ هزار هکتار زراعی است.

مسوولان جهاد کشاورزی هرمزگان که هر ساله با مشکل کاهش شدید قیمت محصول لیموترش باغداران روبرو هستند یکی از راه‌های کمک به باغداران در این وضعیت را خشک کردن محصول می‌دانند.

مدیر تعاون روستایی هرمزگان روز شنبه در همین خصوص به خبرنگار ایرنا، گفت: بخشی از محصول لیموترش شهرستان رودان باید خشک، پودر و سپس به بازار عرضه شود و راه دیگری وجود ندارد.

عیسی برخورداری افزود: لیموترش با قیمت حدود هفت هزار تومان و هشت هزار تومان برای این کار مناسب است چونکه برای خشک کردن هم‌زمان نیاز است، کسی لیموترش با قیمت ۱۳ هزار تومان را خشک نمی‌کند.

وی ادامه داد: زمانی که لیموترش به قیمت هفت هزار و هشت هزار تومان رسید می‌توان خشک کرد و به قیمت مناسب فروخت چون که از هر هفت کیلوگرم یا هفت و نیم کیلوگرم لیموترش یک کیلوگرم لیمو خشک بدست می‌آید که می‌توان با قیمت ۸۰ تا ۹۰ هزار تومان فروخت.

مدیر تعاون روستایی هرمزگان اضافه کرد: اگر لیموترش به زیر هفت هزار تومان رسید، حاضریم با باغدار مشارکت کرده و محصول را خریداری و خشک کرده و پس از فروش سود را به صورت نصف تقسیم کنیم.

برخورداری بیان کرد: اگر چهار ماه بعد هم پول محصول پرداخت شود ۱۰ هزار تومان دست باغدار را خواهد گرفت و اگر باغداران شهرستان رودان در این زمینه مشارکت داشته باشند مرکز خرید را راه‌اندازی خواهیم کرد.

وی تصریح کرد:‌ البته خود باغداران هم می‌توانند با این روش محصول را به قیمت مناسب بفروشند.وی تصریح کرد:‌ البته خود باغداران هم می‌توانند با این روش محصول را به قیمت مناسب بفروشند.

مدیر تعاون روستایی هرمزگان یادآور شد: سه هزار تن محصول لیموترش در سال گذشته از باغداران خرید توافقی انجام شد و صاحبان محصول هم تا زمان دریافت پول معطل شدند اما ضرر نکردند.

مدیر تعاون روستایی هرمزگان گفت: این اتحادیه در سال گذشته از بابت خرید توافقی لیموترش ۱۴ میلیارد تومان ضرر کرد.

برخورداری افزود: یکی دیگر از روش‌های مشارکت، عرضه لیموترش به کارخانه‌هاست که می‌توان براساس تقاضای کارخانه میزان محصول را تامین و در اختیار کارخانه قرار داد، البته احتمال دارد بازپرداخت زمان‌بر شود.

وی بیان کرد: بدین منظور مذاکره‌هایی با تعدادی از کارخانه‌ها برای خرید محصول لیموترش انجام شده که اجرای این برنامه نیازمند موافقت و همکاری باغداران است.

مدیر تعاون روستایی هرمزگان گفت: الان شرایط به گونه‌ای است که نمی‌توان گفت قیمت کنونی هزینه‌های تولید را پوشش می‌دهد یا خیر، البته این قیمت در تناژ بالا هزینه‌های تولید را پوشش می‌دهد.

کشاورزان و باغداران رودان نماینده اتاق اصناف کشاورزی و تشکُل ایجاد کنند

برخورداری بیان کرد: تعاون روستایی نمی‌تواند به صورت مستقیم به باغداران و کشاورزان خدمات بدهد بلکه خدمات‌دهی باید از طریق تشکل‌ها باشد و برای این منظور هم باغداران و کشاورزان شهرستان رودان بایستی تشکلی همچون اتاق اصناف کشاورزی و اتحادیه تشکیل داده و عضو آن باشند.

وی ادامه داد: بنابراین نیاز است اتحادیه و تشکل باغداران رودان ایجاد شود که پیگیری این موضوع هستیم تا در سال‌های آینده مشکل قیمت لیموترش، مردم لیموکار این شهرستان را با ضرر مواجه نکند.

مدیر تعاون روستایی هرمزگان اضافه کرد: فعالیت خود را برای ایجاد این تشکل از ۶ ماه قبل آغاز کرده‌ایم که باغداران و کشاورزان شهرستان باید در آن عضو شوند.

برخورداری اشاره کرد: باغداران و کشاورزان به واسطه محدودیت زمان یا مساله دیگری که از آن اطلاع نداریم اقدامی در این زمینه انجام نمی‌دهند و بدون مشارکت آنان نمی‌توان کاری انجام داد.

لیموترش از سبد غذای مردم حذف شده است!

وی اظهار کرد: لیموترش هم اکنون از سبد غذایی بیشتر مردم حذف شده و جزو اولویت‌های خانواده‌ها نیست چراکه مردم برای تهیه مایحتاج غذایی روزانه مشکل دارند و به همین سبب رغبتی برای خرید لیموی تازه جهت مصرف ندارند.

مدیر تعاون روستایی هرمزگان اشاره کرد: ذائقه مردم هم تغییر کرده است و انگار لیموترش در ذائقه آن‌ها قرار ندارد.

ایجاد تشکل برای حل مشکل قیمت لیموترش رودان یک ضرورت است

وی با یادآوری اینکه باغداران شهرستان رودان هر ساله با مشکل کاهش قیمت محصول لیموترش در زمان برداشت روبرو می‌شوند، گفت: فصل برداشت لیموترش بازه زمانی کوتاه، محدود و خاصی در حدود ۲ ماهه دارد.

برخورداری یادآور شد: بازار به یکباره با ورود ۲۰۰ هزار تن محصول لیموترش روبرو می‌شود که بیش از توان جذب آن است، بنابراین ضررورت دارد باغداران رودان به سمت داشتن تشکل، اتحادیه و اتاق اصناف کشاورزی بروند.برخورداری یادآور شد: بازار به یکباره با ورود ۲۰۰ هزار تن محصول لیموترش روبرو می‌شود که بیش از توان جذب آن است، بنابراین ضررورت دارد باغداران رودان به سمت داشتن تشکل، اتحادیه و اتاق اصناف کشاورزی بروند.

وی گفت: این تشکل و تشکل‌های مشابه می‌توانند بین باغداران برای برداشت محصول هماهنگی ایجاد کرده و بر عرضه مدیریت داشته باشند و حتی برای برداشت محصول هر باغ زمان خاصی تعیین کنند تا باغداران با کاهش ناگهانی قیمت روبرو نشوند.

مدیر تعاون روستایی هرمزگان خاطرنشان کرد: اکنون بازار محدود و بسته بوده و هر جایی بروید محصول لیموترش نمی‌خواهند،‌ کارخانه‌های آبلیموگیری هم ظرفیت جذب این میزان برداشت لیموترش را ندارند و حتی سورتینگ دار هم توان سورت آن را ندارد.

وی بیان کرد: مشکل بعدی برداشت زودهنگام محصول از ترس کاهش قیمت است که خود این کار موجب کاهش قیمت می‌شود، چون لیموی بی‌کیفیت بازار ندارد و موجب نقض غرض است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha