کنجکاوی، رفتار هیجانی و نبود آموزش، مثلث گردش ناایمن جاذبه‌های آبی گلستان
عکس آرشیوی است

گنبدکاووس- ایرنا- گلستان با طبیعت متنوع و سرسبز و جنگل‌های درهم تنیده هیرکانی، جاذبه‌های آبی زیادی مانند آبشارها، رودخانه‌ها و آب بندان‌ها به‌عنوان انتخاب نخست فصل تابستان گردشگران دارد اما کنجکاوی و رفتارهای هیجانی و نبود آموزش کافی، این لحظات خاطره‌انگیز را برای برخی مسافران به زجرآورترین روزهای عمر یک خانواده تبدیل می‌کند.

به گزارش ایرنا، گلستان به واسطه داشتن آبشارها و چشمه سارهای فراوان به سرزمین آبشاران معروف است و شیب تند رشته کوه‌های البرز، آبشارهای کوچک و بزرگ بسیاری را در این استان به‌وجود آورده که از نواحی مختلف سرازیر شده و جلوه‌های زییایی را ایجاد کرده است.

یکی از سرگرمی‌های جذاب مردم در ماه‌های گرم سال شناکردن است و بعضی افراد با توان مالی مناسب از استخرهای خانگی و یا عمومی استفاده می‌کنند و عده‌ای هم که حضور در طبیعت را به فضاهای شهری ترجیح می‌دهند در هر فرصتی، مناطق شمالی کشور را با اولویت چشمه‌ها و آبشارها برای گردش آبی برمی‌گزینند و برخی هم به دلیل دسترسی به آب بندان‌ها با وجود ممنوعیت شنا، پاتوق خود را این مکان‌ها قرار می‌دهند.

نگرانی از ایمنی هنگام استفاده از استخرها و حتی مناطق تعیین شده در سواحل دریا به دلیل وجود نیروهای امدادرسان و نجات غریق به حداقل می‌رسد اما دغدغه اصلی مربوط به افرادی است که رودخانه‌ها، چشمه‌ها و آب بندان‌ها را برای شنا انتخاب می‌کنند.

گاهی اوقات شور و هیجان شناکردن در شناگاه‌های طبیعی در کنار بی احتیاطی، نداشتن شناخت از وضعیت آب بندان‌ها و بی توجهی به رعایت قوانین و مقررات ایمنی، خوشی این سرگرمی جذاب را به کابوسی دردناک برای خانواده‌ها تبدیل می‌کند.

به اعتقاد کارشناسان، گستره پراکنش آب‌بندان‌ها و آبگیرهای طبیعی گلستان بسیار وسیع است و فرهنگ‌سازی و ترویج آموزش آموزه‌های درست تنها راهکار ارتقای ایمنی در چنین اماکنی به‌حساب می‌آید چرا که توقع استقرار و حضور نیروهای امدادی در حاشیه صدها آب بندان‌، سد خاکی و آبگیرهای محلی در نقاط مختلف استان میسر نیست و به طور معمول خدمات و امدادرسانی به حادثه دیدگان به ویژه شناگران با چند ساعت تاخیر انجام می‌شود.

تصادف، گم‌شدگی، سقوط از آبشارها و غرق شدگی چهار معضل فصل تابستان در گلستان

مدیرعامل جمعیت هلال احمر گلستان تصادفات جاده‌ای به دلیل افزایش تردد مسافران و گردشگران، گم‌شدگی در نقاط جنگلی و کوهستانی، سقوط از ارتفاع و آبشارها و غرق شدگی در آب بندان‌ها را چهار معضل اساسی فصل تابستان در استان دانست و گفت: به عنوان نمونه ۲ مورد سقوط از ارتفاع در عید نوروز امسال در آبشار لوه و چند روز گذشته در آبشار شیرآباد رامیان اتفاق افتاد.

قاسم غریب آبادی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: سال گذشته ۶ مورد غرق شدگی با ۹ نفر حادثه دیده در آب بندان‌ها و آبشارها به هلال احمر استان گزارش شد و تیم‌ها برای خدمات رسانی به محل اعزام شدند که امسال تاکنون این عدد ۶ مورد غرق شدگی با ۱۴ نفر حادثه دیده است که ۲ مورد آن سقوط از آبشار و چهار مورد هم غرق شدگی در آب بندان‌هاست.

وی افزود: کاهش خسارت جانی ناشی از این معضل‌ها نیازمند افزایش آگاهی بخشی جامعه با کارهای آموزشی در رسانه‌هاست تا جلوی کنجکاوی جوانان برای ورود به مناطق ممنوعه گرفته شود به عنوان نمونه در حادثه فروردین امسال یک جوان از روی کنجکاوی و رفتارهای هیجانی با عبور از تمام موانع مانند حصارکشی، طناب، تورها و فنس‌های کشیده شده به منطقه ممنونه آبشار لوه رفت و به دلیل سرخوردگی از ارتفاع ۱۵۰ متری سقوط کرده و جان خود را از دست داد.

کنجکاوی، رفتار هیجانی و نبود آموزش، مثلث گردش ناایمن جاذبه‌های آبی گلستان

مدیرعامل جمعیت هلال احمر گلستان تاکید کرد: اگر فضا برای شناکردن و شیرجه زدن در آبشارها مساعد باشد متولیان از جمله شهرداری‌های گالیکش و خان ببین تدابیر لازم را برای آن پیش بینی می‌کردند همان طور که بر اساس طرح ساماندهی سواحل استان در گمیشان قسمتی از ساحل با حضور غریق نجات برای شنا در نظر گرفته شده تا نگرانی در این موضوع به حداقل برسد.

غریب آبادی ادامه داد: به عنوان مثال در چشمه‌گل رامیان در صورت شیرجه زدن در آب به دلیل شرایط جغرافیایی، شخص بیشتر از سایر نقاط به عمق آب کشیده می‌شود و احتمال غرق شدگی زیاد است لذا تابلوی شنا ممنوع برای این منطقه نصب شده و به مردم توصیه می‌شود از رفتن به عمق آن اجتناب کنند.

نقش تاثیرگذار دهیاران و روحانیون روستاها در کاهش حوادث غرق شدگی در آب‌ بندان‌ها

وی مهمترین دلیل غرق شدگی در آب بندان‌ها را گیرکردن افراد در گل و لای و گاها شاخه و تنه درختان افتاده در کف آب بندان دانست و گفت: بیشتر آب بندان‌ها در روستاهای دور دست در کنار زمین‌های کشاورزی حفر می‌شود و در عمق آن گل و لای زیادی وجود دارد که در صورت ورود افراد به ویژه کودکان در این آب بندان‌ها احتمال غرق شدگی آنان زیاد است و برخی از موارد غرق شدگی مربوط به خانواده مالک خود آب بندان‌ها هنگام شناست.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر گلستان افزود: با توجه به اینکه تعداد آب بندان‌های استان به لحاظ تعداد و کمیت زیاد است مهمترین عامل برای جلوگیری از حوادث این چنینی به افزایش آموزش و اطلاع رسانی مدیریت بحران از طریق رسانه‌ها بر می‌گردد و دهیاری‌ها و روحانیون روستاها هم می‌تواند از طریق بلندگوها در مراسم مختلف نسبت به خطرات شنا کردن در آب بندان‌ها هشدار دهند.

غریب آبادی بیان کرد: حدود یک ماه پیش پدر و پسری در یک آب بندان غرق شدند که خیلی دردناک بود و می‌طلبد کار تبلیغاتی بیشتری برای افزایش آگاهی جامعه از عواقب شنا در آب بندان‌ها، رودخانه‌ها و آبشارها انجام شود.

کنجکاوی، رفتار هیجانی و نبود آموزش، مثلث گردش ناایمن جاذبه‌های آبی گلستان

جان باختن جوان اهل کرج در آبشار شیرآباد رامیان

به گزارش ایرنا، مجموعه آبشارهای هفت گانه شیرآباد در ۶ کیلومتری جنوب شهر خان ببین از جمله جاذبه‌های گردشگری شمال کشور شناخته می‌شود که هر ساله خیلی از گردشگران بخشی از سفرهای تعطیلات تابستانی خود را به بازدید چند ساعته از آن قرار اختصاص می‌دهند.

نبود آشنایی نسبت به منطقه، بی‌دقتی در خواندن تابلوهای شنا ممنوع و رفتارهای هیجانی بار دیگر در این آبشار حادثه آفرید و جان یک جوان اهل استان کرج را گرفت.

به گفته، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر گلستان، ساعت ۱۷ روز جمعه گذشته گزارش غرق شدن یک جوان ۲۵ ساله در آبشار شیرآبادِ خان ببین از سوی نیروهای مردمی به سامانه تلفنی ۱۱۲ استان اعلام شد.

غریب آبادی افزود: به دنبال این گزارش بلافاصله یک تیم عملیاتی از پایگاه امداد و نجات زرین گل علی آباد کتول به محل حادثه اعزام شد.

وی تاکید کرد: این جوان مسافری اهل کرج‌ بود که پس از شیرجه زدن از ارتفاع بالای آبشار به پایین سقوط کرده و در آب غرق شد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر گلستان گفت: نجاتگران هلال احمر با استفاده از بسکت جوان غرق شده را از آبشار به پایین دست منتقل و تحویل عوامل انتظامی و شهرداری دادند.

کنجکاوی، رفتار هیجانی و نبود آموزش، مثلث گردش ناایمن جاذبه‌های آبی گلستان

معاون هماهنگی و امور عمرانی فرماندار رامیان هم در گفت و گو با با خبرنگار ایرنا بیان کرد: شهرداری اقدامات لازم برای افزایش ایمنی هنگام حضور گردشگران در آبشار شیرآباد از جمله بهسازی پله‌ها و پل‌های عبوری برای جلوگیری از بروز حادثه را انجام داده و همچنین تابلو ممنوعیت شنا در قسمت ورودی آبشار نصب شده است.

علی کوهستانی افزود: با وجود تابلو شنا ممنون، انجام رفتارهای هیجانی از جمله شیرجه یک جوان اهل استان کرج از ارتفاع آبشار منجر به غرق شدگی و فوت وی شد و جنازه وی برای تحقیقات بیشتر به پزشکی قانونی تحویل شده است.

وی از مردم خواست هنگام حضور در مناطق گردشگری از جمله آبشارها و ارتفاعات برای حفظ سلامتی خود و دیگر افراد از انجام رفتارهای هیجانی پرهیز کنند چراکه یک لحظه سهل انگاری ممکن است حوادثی مانند فوت این جوان ۲۵ ساله را رقم بزند.

به گزارش ایرنا، دادستان مرکز گلستان هم ۱۴ آبان سال گذشته اعلام کرده بود: با هدف احقاق حقوق عامه، محدوده دسترسی به آبشار شیرآباد شهر خان‌ببین شهرستان رامیان با پیگیری دادستانی ایمن‌سازی شد.

محمود اسپانلو اظهارداشت: در پی جان باختن ۲ کودک بر اثر سقوط سنگ در آبشار شیرآباد خان ببین، دادستان مرکز استان پیگیر رفع خطر این منطقه گردشگری شد.

وی افزود: با پیگیری‌های انجام شده به موازات دیوارِ آبشار که سنگ از آن سقوط کرده است به فاصله پنج متر، ستون فلزی و فنس‌ نصب شد و در مسیر منتهی به آبشار هم یک پل چوبی، ایمن‌سازی گردید.

دادستان مرکز استان از تشکیل یک تیم از کارشناسان منابع طبیعی، حوادث و زمین شناسی برای ایمن سازی بلندمدت این مکان گردشگری خبر داد و گفت: بررسی اقدامات فعلی انجام شده در رفع خطر و تدوین دیگر اقدامات ضروری برای ایمن سازی منطقه از ماموریت‌های این تیم است.

۱۳ شهریورماه سال گذشته هم در حادثه سقوط سنگ به دلیل فرسایش خاک در ارتفاع اول آبشار شیرآباد شهر خان‌ببین شهرستان رامیان ۲ کودک سه و ۹ ساله کشته و چهار نفر مجروح شدند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha