عملیات مرصاد تجلی غرور ایرانی

کرمانشاه- ایرنا- عملیات غرور آفرین مرصاد نمادی از غیرت و تجلی غرور رزمندگان ایرانی در برابر تجاوز نیروهای بعث عراق و منافقین است که با سربلندی و افتخار به دست آمده است.

به گزارش ایرنا، پنجم مرداد ماه در تقویم رسمی کشور به اسم روز ملی کرمانشاه نام گذاری شده است و دلیل این نام گذاری عملیات شکوهمند مرصاد در تاریخ ۵ مرداد ماه سال ۱۳۶۷ است که در آن روز بسیاری از جوانان و رزمندگان ایرانی برای بازپس گیری مناطق اشغال شده توسط دشمن و راندن آنان از خاک ایران جان خود را فدا کردند.

عملیات مرصاد صرفا یک عملیات در دوران جنگ تحمیلی نبود زیرا نیروهای بعث عراقی بعد از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ این معاهده را زیر پا گذاشتند و با همکاری منافقین به خاک ایران تجاوز کردند، رزمندگان برای مقابله با آنان جان خود را کفت دست گرفتند و راهی منطقه چهارزبر در استان کرمانشاه شدند.

تنگه چهارزبر جزو شهرستان اسلام آباد غرب است و درگیری اصلی رزمندگان ایرانی با نیروهای بعثی و منافقین در این منطقه اتفاق افتاد که بعدها به تنگه مرصاد تغییر نام داد و امروزه نیز یادمانی برای نشان دادن رشادت و غیرت ایرانی در این مکان بنا شده است که هر ساله پذیرای بازدید کنندگان زیادی از سراسر کشور است.

عملیات مرصاد با فرماندهی سرتیپ علی صیاد شیرازی و با رمز یا «یا علی بن ابی طالب» آغاز شد و در این مسیر تعداد زیادی از جوانان ایرانی شهید شدند تا یک وجب از خاک با ارزش این مرز و بوم به دست دشمن نیفتد؛ مرصاد نمادی از وطن دوستی و غیرت جوانان ایرانی است که امروزه پس از گذشت ۳۵ سال از آن زمان هنوز در یاد و خاطر مردم زند است.

علاوه بر شهادت جوانان ایرانی در این عملیات، افرادی که تبعه کشورهای دیگر مانند عراق، بحرین و فرانسه بودند نیز به شهادت رسیدند؛ نیروهای «سپاه بدر» که سازمانی با ایدئولوژی شیعه و متشکل از اتباع شیعهٔ عراق است نیز در عملیات مرصاد شرکت کردند.

این نیروها توسط «سیدمحمدباقر صدر» رهبری می‌شدند؛ ۱۰۸ نفر از اعضای سپاه بدر عراق در این عملیات به شهادت رسیدند که از این تعداد ۱۰۵ نفر تبعه کشور عراق، ۲ تن تبعه بحرین و یک نفر نیز تبعه فرانسه بودند، از این تعداد ۴۵ نفر در «گردان شهید صدر» عضویت داشتند و همچنین ۷۰ نفر از نیروهای این گردان نیز در عملیات مرصاد زخمی شدند.

عملیات مرصاد تجلی غرور ایرانی

در عملیات مرصاد بیش از ۴۳۸ دستگاه نفربر و تانک و خودرو و بیش از یک هزار و ۲۰۰ قبضه تجهیزات نظامی از جبهه منافقین منهدم و ۵۳۱ دستگاه تانک، نفربر و خودرو و مقادیر زیادی تجهیزات و سلاح‌ های انفرادی نیز به غنیمت نیروهای ایرانی درآمد؛ همچنین بیش از ۲ هزار و ۵۰۶ نفر از اعضای منافقین کشته و ۵۳۱ تن به اسیر شدند و در میان کشته‌شدگان و اسرا دشمن تعداد زیادی از کادرهای ارشد سازمان و فرمانده‌هان تیپ‌ها نیز وجود داشتند.

قاسم تبریزی کارشناس تاریخ معاصر در مصاحبه ای در باره عملیات مرصاد گفت: مسعود رجوی طی سه روز جلسات و فراخوان منافقین، اعلام کرد مردم منتظر ما هستند و به همین جهت باید به سمت تهران حرکت کنیم و به زودی در میدان آزادی به مجاهدین ملحق خواهیم شد.

وی با بیان اینکه صدام تمام قد از این حمله پشتیبانی کرد، ادامه داد: روزی که منافقین حرکت خود را از عراق به سمت ایران آغاز کردند هواپیماهای ارتش بعث از بالا شروع به ایجاد فضای رعب و وحشت کردند؛ آنها همچنین از زمین نیز تمام امکانات برای یک جنگ تمام عیار را در اختیار منافقین قرار داده بودند.

تبریزی گفت: منافقین که به ایران حمله کردند بین چهار تا پنج هزار نفر تخمین زده می‌شدند، آنها به سمت سرپل ذهاب حرکت کردند تا به خیال خود پیروزمندانه وارد کرمانشاه شوند.

وی اشاره کرد: چون ایران قطعنامه را پذیرفته بود کسی باور نمی‌کرد حمله دیگری آغاز شود اما در همان هنگام به نیروهای ایرانی در جنوب اعلام شد که منافقین با پشتیبانی ارتش بعث عراق به ایران حمله کرده اند؛ وقتی این خبر پخش شد نیروهای رزمنده از جنوب و غرب به طرف کرمانشاه حرکت کردند، از تهران هم بسیجیان و مردم عادی به سمت این شهر حرکت کردند و جمعیت به حدی زیاد بود که ساماندهی مردم مشکل ساز شد.

این کارشناس تاریخ معاصر از تلفات سنگین منافقین در عملیات مرصاد گفت و اظهار کرد: تعداد زیادی از آنها در این عملیات کشته و تعداد زیاد دیگری نیز مجروح و دستگیر شدند؛ در حقیقت عملیات مرصاد شکست سیاسی، نظامی و روحی منافقین و صدام بود که باعث ایجاد یک بن بست و بحران برای این آنان شد.

تبریزی بیان کرد: مسعود رجوی قبل از حمله جوسازی زیادی انجام داده و اعلام کرده بود در طی سه روز در میدان آزادی خواهیم بود و زندانیان را آزاد خواهیم کرد. متاسفانه افرادی از اعضای منافقین در زندان اوین این حرف ها را باور کرده بودند به همین جهت دست به اغتشاش در زندان زدند.

منافقین در این عملیات از مرز قصرشیرین وارد کشور شده و به علت درگیری همزمان نیروهای ایران با ارتش عراق در جنوب کشور، منافقین توانستند شهرهای قصرشیرین، سرپل ذهاب، کرند و اسلام آباد غرب را تصرف کنند.

در این حمله بسیاری از مردم از جمله زنان و کودکان به شهادت رسیدند؛ منافقین موفق شدند تا تنگه چهارزبر پیشروی کنند اما سرانجام در تنگه چهارزبر در ۳۴ کیلومتری کرمانشاه نیروهای سپاه پاسداران و ارتش با کمک هوانیروز توانستند حمله آنها را متوقف کنند.

به گزارش ایرنا، استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت، ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد، مردم این استان ۳۰ هزار ایثارگر شامل ۹ هزار و ۸۰۰ شهید، ۱۹ هزار جانباز و هزار و ۵۰۰ آزاده تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.

همچنین تقدیم ۸۵۰ زن شهیده، ۱۵۵۰ بانوی جانباز و ۷۵۰ شهید زیر ۱۵ سال از سندهای افتخار مردم این استان است، رتبه اول زنان جانباز کشور و دومین استان که بیشترین تعداد زنان شهیده را تقدیم انقلاب اسلامی کرده از آن کرمانشاه است.

بیش از ۲۷ عملیات طی دوران دفاع مقدس در کرمانشاه از جمله مرصاد، بازی‌ دراز، تنگ حاجیان، محمد رسول‌ الله (ص)، والفجر ۱۰، مطلع‌الفجر انجام شده و همچنین شهر نودشه و روستاهای زرده و دیره شهرستان دالاهو در دوران جنگ تحمیلی بمباران شیمیایی شدند و اینها همگی سندی بر حقانیت و مظلومیت مردم این دیار است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha