۸ مرداد ۱۴۰۲، ۱۱:۰۹
کد خبر: 85184433
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

خشونت پلیس فرانسه؛ پیامد گفتمان جنگی و نظامی دولت

تهران- ایرنا- خشونت پلیس فرانسه که در ماه گذشته میلادی اعتراضات گسترده‌ای را برانگیخت، همچنان در طبقه سیاسی و رسانه‌ای محل بحث و مجادله است و صاحب‌نظران گاه مسائل قابل تاملی را در مورد دلایل و زمینه‌های آن مطرح می‌کنند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، مرگ نوجوان ۱۷ ساله‌ای به نام نائل در ۲۷ ژوئن (۶ تیرماه) به دست پلیس و در حین سرپیچی از دستور توقف خودرو، خشم مردم فرانسه را برانگیخت و ناآرامی و اعتراضات گسترده چند روزه ای را در پی داشت که خود به فضایی برای خشونت نیروهای پلیس در مواجهه با معترضان و به بهانه تلاش برای برقراری نظم، ایجاد کرد.

به گفته رسانه‌های فرانسوی هم اکنون حدود ۳۰ پرونده مرتبط با خشونت پلیس در نهاد بازرسی عمومی پلیس فرانسه در جریان است که به گفته آنتونی کایه دبیرکل کنفدراسیون عمومی کار فرانسه در نهاد پلیس، این تعداد پرونده از «رشد فزاینده خشونت پلیس در جریان برقراری نظم» حکایت دارد.

برقراری نظم مساله‌ای که امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه در تازه‌ترین اظهاراتش بارها بر آن تاکید کرد، به اصل و هدفی تبدیل شده که وسیله را توجیه می‌کند؛ وسیله‌ای به نام کاربرد "سلاح علیه مردم عادی" که گاه به گرفتن جانشان منجر می‌شود همانند نائل و یا آسیب‌های جدی به آنان وارد می‌کند، همانند اِدی ۲۲ ساله در مارسی.

خشونت پلیس فرانسه؛ پیامد گفتمان جنگی و نظامی دولت
ادی 22 ساله نائل 17 ساله

ادی در شب ۲ ژوئیه (۱۱ تیر) از ناحیه سر هدف گلوله فلش بال پلیس قرار گرفت و در پی ضرب و شتم چند تن از آنان به کما رفت. او چندین بار تحت عمل جراحی قرار گرفت و در نهایت بخشی از جمجمه‌اش برداشته شد.

هفته گذشته با شکایت ادی، پرونده قضائی برای چهار نیروی پلیس مارسی در جنوب فرانسه تشکیل شد و یکی از آنان تا پایان تحقیقات و پیش از محاکمه زندانی شد. این امر با واکنش نیروهای پلیس و البته اعتراض دولت به این تصمیم قضائی انجامید و نگرانی‌هایی را در مورد تقابل دو قوه مجریه و قضائیه در فرانسه ایجاد کرد.

خشونت پلیس فرانسه؛ پیامد گفتمان جنگی و نظامی دولت
آنتونی کایه دبیرکل کنفدراسیون عمومی کار فرانسه در نهاد پلیس

کایه به تازگی در مصاحبه‌ای با شبکه خبری «فرانس ت.و. انفو» از دولت فرانسه خواست مسئولیت خود را در ایجاد شرایط فعلی بپذیرد.

وی در ستونی که پیشتر برای روزنامه فرانسوی «لو موند» نوشته بود، به مساله وضعیت بحرانی پلیس فرانسه اشاره و بر لزوم اصلاحاتی در آموزش نیروها، قوانین استفاده از سلاح و مقاماتی که انحرافات پلیس را کنترل می کنند، تاکید کرد.

وی اعتراضات اخیر در فرانسه را از زمان جنبش «جلیقه زردها» تا اعتراضات مردمی به افزایش سن بازنشستگی و اعتراض اخیر به خشونت پلیس را گواه این حقیقت خواند که همه نهادها در فرانسه از نهاد جمهوری تا پلیس در حال گذار از بحران است. درهمین حین خشونت پلیس برای برقراری نظم در حال افزایش است.

به گفته وی، وقتی دولت مدام از گفتمان جنگی و نظامی استفاده می‌کند، تنش را افزایش می‌دهد.

وی همچنین به استفاده نادرست پلیس از سلاح به ویژه فلش بال، اشاره کرد و گفت: پلیس از این سلاح که ویژه شورش‌های شهری و مورد استفاده گارد مقابله با جنایتکاران است در جریان اعتراضات مردمی استفاده کرد.

کایه بیش از هر چیز دکترین و رویکرد تعیین شده توسط دولت در نحوه پاسخگویی به آسیب های جامعه و خواسته‌های شهروندان را مشکل ساز دانست.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha