استاندار مرکزی: کارکرد مساجد بر اساس سیاست‌های مردم پایه تدوین شود

اراک - ایرنا - استاندار مرکزی گفت: کارکرد مساجد بر اساس سیاست‌های مردم پایه تدوین و تمام امور مربوط به این مهم به مردم واگذار شود.

به گزارش ایرنا، «فرزاد مخلص‌الائمه» روز یکشنبه در کارگروه تخصصی اجتماعی، فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده استان مرکزی در اراک، افزود: اقداماتی برای افزایش رونق در مساجد انجام شده اما لازم است گام‌های جدی برای این حوزه مهم دینی و مذهبی برداشته شود.

وی بیان کرد: محدودیت منابع برای کمک به مساجد وجود دارد اما همه مساجد منابع مالی نیاز ندارند، چه بسا مساجدی که در مناطق کم‌برخوردار قرار دارند اما در جذب مردم به ویژه جوانان موفق عمل‌ کرده‌اند.

استاندار مرکزی ادامه داد: باید از تجربه موفق برخی مساجد در رونق بخشیدن به فعالیت در این امکان مذهبی استفاده شود.

مخلص‌الائمه، با اشاره به وضعیت مساجد استان مرکزی، افزود: هم‌اکنون برخی از مساجد فعال، شلوغ و از جوانان و نوجوانان علاقمند پُر است و در کنار آن، برخی مساجد رونق چندانی ندارند.

وی گفت: برخی مساجد به سبب نداشتن امام جماعت از رونق لازم برخوردار نیستند و خلوت هستند و باید علت‌هایی که موجب کم رونقی مساجد با وجود امکانات است، مورد بررسی دقیق قرار گیرد.

استاندار مرکزی اظهار کرد: متولیان و کارگزاران نظام باید روی لایه آشکار موضوع تحلیل داشته باشند و لازم است به سایر لایه‌ها که موجب بروز این پدیده شده، اهتمام جدی شود.

مخلص الائمه عنوان کرد: یکی از مهمترین لایه‌ها در مسایل اجتماعی و فرهنگی، تغییر سبک زندگی است که پیامدهای گسترده از جمله در رفتارهای دینی و اجتماعی دارد.

وی تصریح کرد: برای رونق بخشی حوزه مساجد لازم است اوقاف و امور خیریه با وجود محدودیت‌های که دارد، فعالانه وارد میدان شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی نیز در این نشست گفت: این استان از جمله استان‌هایی است که در اربعین حسینی، میزبان زائرانی از استان‌های شرقی است، بنابراین باید برای جلوگیری از انتشار بیماری‌های فصلی، نظارت بهداشتی شدت یابد.

«بهنام نظری» افزود: لازم است ۲ موکب مشخص در مکان‌هایی از استان مرکزی جانمایی شود و زائران اربعین حسینی در این مکان‌ها استقرار یابند و نیروی انتظامی با محوریت دانشگاه علوم پزشکی نظارت بهداشتی را انجام دهد.

مسئول مرکز رسیدگی به امور مساجد استان مرکزی نیز در این نشست گفت: ۲ هزار و ۴۴۴ مسجد در این استان وجود دارد که توسط ۴۹۹ امام جماعت مدیریت می‌شوند.

«محسن خلجی»، با بیان اینکه، در استان مرکزی ۵۰۰ مسجد کمبود است، افزود: در کلانشهر اراک در هفت مرکز جمعیتی، مسجد وجود ندارد و کمبود مساجد بین راهی نیز در جاده ساوه به سلفچگان وجود دارد.

وی بیان کرد: همچنین نیاز است مسجد میدان امام خمینی(ره) اراک، بازسازی شود.

مسئول مرکز رسیدگی به امور مساجد استان مرکزی ادامه داد: با تلاش‌های انجام شده، چراغ خاموش ۱۰ مسجد در استان روشن شد.

خلجی، با اشاره به شمار مساجد از آغاز انقلاب اسلامی در سطح کشور تاکنون، افزود: ۲۵ هزار مسجد در اوایل انقلاب اسلامی در کشور وجود داشت که اکنون به ۷۸ هزار و ۸۷ مسجد رسیده است.

وی بیان کرد: بر اساس آمارهای اعلام شده، ۸۹ هزار مسجد در کشور کمبود وجود دارد.

۲ هزار و ۴۴۴ مسجد در استان مرکزی دایر است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha