کاهش نرخ بیکاری کرمانشاه در سایه سیاست‌های دولت سیزدهم

کرمانشاه - ایرنا - استان کرمانشاه که سال های اخیر همواره در رده بالای جدول آمار بیکاری قرار داشت در سایه سیاست های دولت سیزدهم و با ثبت کمترین نرخ بیکاری در ۱۰ سال گذشته خود سرانجام پس از سال ها از نوک قله بیکاری در کشور پایین آمد.

به گزارش ایرنا، مرکز آمار ایران به تازگی، گزارشی از وضعیت بازار کار در بهار ۱۴۰۲ منتشر کرد که بر اساس آن، نرخ بیکاری بهار امسال در کشور ۸.۲ درصد اعلام شد که البته این نرخ در پاییز ۱۴۰۱ هم تکرار شده بود و کمترین نرخ بیکاری دو دهه اخیر به شمار می رود.

بر پایه اعلام مرکز آمار، جمعیت شاغلان از سال ۱۴۰۰ تا بهار ۱۴۰۲ حدود ۹۰۰ هزار نفر افزایش یافته و در مقابل جمعیت بیکاران حدود ۲۱۰ هزار نفر کاهش یافته است، این موضوع نشان می دهد کاهش نرخ بیکاری در دولت سیزدهم برخلاف دولت گذشته که ناشی از خروج نیروی کار از بازار کار بوده، برآمده از افزایش اشتغال بوده است.

بررسی ها نشان می دهد کمترین نرخ بیکاری با ثبت عدد ۹ درصد به عنوان میانگین چهار فصل سال ۱۴۰۱ در دولت سیزدهم رقم خورد به گونه ای که سال گذشته نرخ بیکاری به کمترین حد خود در ۲ دهه اخیر رسید و روند نزولی پیمود.

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری در بهار سال جاری به پایین‌ترین رکورد خود یعنی ۸.۲ درصد که در پاییز سال گذشته هم ثبت شده بود، بازگشته است، همچنین از بهار سال گذشته تا بهار سال جاری، حدود ۷۲۸ هزار نفر به جمعیت شاغلان کشور افزوده شده است. افزایش نرخ مشارکت اقتصادی، کاهش نرخ بیکاری جوانان و کاهش اشتغال ناقص، از دیگر نکته های مهم این گزارش است.

ثبت بیشترین میزان کاهش نرخ بیکاری در کرمانشاه

بر همین اساس بیشترین کاهش نرخ بیکاری در میان استان‌ها به کرمانشاه با ۵.۲ درصد اختصاص یافت به گونه ای که نرخ بیکاری در بهار سال گذشته از ۱۵.۴ به ۱۰.۲ درصد در بهار امسال رسیده است که این کمترین نرخ بیکاری در ۱۰ سال اخیر این استان به شمار می رود.

کاهش نرخ بیکاری کرمانشاه در سایه سیاست های دولت سیزدهم

پس از استان کرمانشاه، یزد با ۳.۴ درصد و مرکزی با ۳.۲ درصد کاهش در رده های بعدی قرار دارند، بر پایه اعلام مرکز آمار ایران، میانگین نرخ بیکاری کشور در بهار امسال، ۸.۲ درصد بوده که نسبت به بهار ۱۴۰۱ (۹.۲ درصد) یک درصد بهبود یافته است.

در واقع در حالی که نرخ بیکاری کشور یک درصد بهبود یافته، نرخ بیکاری استان کرمانشاه با ۵.۲ درصد بهبود همراه بوده و بیش از پنج برابر میانگین کشوری کاهش یافته است.

بررسی گزارش های سالانه مرکز آمار ایران همچنین نشان می دهد که نرخ بیکاری فصل بهار در ۱۰ سال گذشته در استان کرمانشاه هرگز به عدد ۱۰ درصد نرسیده است در حالی که این مهم در دولت سیزدهم محقق و به کمترین میزان خود در یه دهه گذشته رسیده است که یک موفقیت بزرگ به شمار می آید.

بر اساس این گزارش ها، نرخ بیکاری در بهار سال ۱۳۹۹، ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به ترتیب ۱۳.۸، ۱۴.۷ و ۱۵.۴ درصد بوده است که این نرخ در بهار امسال به ۱۰.۲ درصد رسیده است.

بر همین اساس نرخ بیکاری کرمانشاه در بهار امسال از ۶ استان کشور بهتر است که این جایگاه در ۱۰ سال اخیر پیشینه نداشته است.

کاهش بی سابقه نرخ بیکاری کرمانشاه

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه در این باره گفت که کرمانشاه تا سال گذشته رتبه نخست بیکاری در کشور را داشت اما امروز این آمار کاهش یافته و این استان ۶ پله کاهش نرخ بیکاری دارد.

عبدالوحید محمدی افزود: کاهش ۵.۲ درصدی نرخ بیکاری در استان بی سابقه بوده و امیدواریم با تلاش روزافزون دست‌اندرکاران این آمار در آینده نزدیک بسیار بهبود یابد.

کاهش نرخ بیکاری کرمانشاه در سایه سیاست های دولت سیزدهم

وی با بیان اینکه بهبود ۶ پله‌ای رتبه بیکاری کرمانشاه باعث شده این استان از جایگاه اول کشور به جایگاه هفتم برسد، اظهار کرد: کاهش نرخ بیکاری همراه با بهبود جایگاه استان بی سابقه است.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه گفت: در فصل بهار رونق کشاورزی آمار نرخ بیکاری در کشور را کاهش می‌دهد؛ اگرچه کرمانشاه نیز بیشتر در فصل بهار با کاهش نرخ بیکاری مواجه است اما این کاهش در سال های گذشته معمولا با جابه جا شدن رتبه استان همراه نبوده است.

محمدی با اشاره به روند کاهشی نرخ بیکاری کرمانشاه و رسیدن این استان به رتبه هفتم بیکاری کشور افزود: این آمار نیز سزاوار کرمانشاه نیست و باید باز هم جایگاه استان را بهبود دهیم و آن را به پایین‌ترین حد ممکن برسانیم.

وی گفت: کاهش نرخ بیکاری کرمانشاه خارج از توان یک شخص خاص یا حتی یک تیم متخصص است و این کاهش آمار با همکاری بخش‌های دولتی، خصوصی، بانک‌ها، دستگاه قضا، مجمع نمایندگان، سپاه و بسیج، دستگاه‌های نظارتی و سایر ارگان‌های مربوطه انجام شده است.

پرداخت یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات در استان

وحیدی افزود: در جریان سفر رییس جمهور به استان کرمانشاه هفت هزار میلیارد تومان تسهیلات به استان اختصاص داده شد که از این مقدار تاکنون یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده و برای یک هزار و ۱۸۰ میلیارد تومان دیگر نیز با بانک‌ها به توافق رسیده‌ایم.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه از جذب ۲۷ درصدی تسهیلات تبصره ۱۶ که از میانگین کشور بالاتر است خبر داد و گفت: حرکت به سمت راه‌های تامین مالی جدید به ویژه از طریق بورس، تغییر رویکرد ستاد تسهیل، هم افزایی سازنده با عراق و تبادل هیات‌های اقتصادی و تجاری به این کشور که در آینده نزدیک منجر به سرمایه‌گذاری‌های قابل توجه در استان خواهد شد از جمله اقدام های مهم و برجسته به شمار می‌آید.

عزم جدی دولت برای کاهش نرخ بیکاری

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه باید در بحث اشتغال یک توازن در استان‌ها ایجاد شود، گفت: دولت عزم جدی برای کاهش نرخ بیکاری در کشور دارد.

کاهش نرخ بیکاری کرمانشاه در سایه سیاست های دولت سیزدهم

سیدصولت مرتضوی در جلسه ستاد سرمایه گذاری استان کرمانشاه افزود: دولت بنا دارد نرخ بیکاری در کشور را کاهش دهد که این مهم در استان های محروم که نرخ بیکاری بالای ۱۰ درصد دارند به شدت پیگیری خواهد شد.

وی با بیان اینکه به آموزش در حوزه اشتغال باید توجه ویژه ای شود، اظهار کرد: باید بستر توانمندسازی افراد را در این عرصه فراهم کرد و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی آمادگی دارد تا ۱۰۰ درصد هزینه های آموزش این افراد را تامین و امتیازهایی را نیز برای آنها در نظر بگیرد.

مرتضوی افزود که در همین راستا پیش بینی شده است اعتبارات بر اساس اسناد آمایشی و اطلس اشتغال و مزیت های نسبی هر استان تخصیص پیدا کند که به این وسیله توازنی در اشتغال استان‌ها ایجاد شود.

وی با اشاره به وضعیت بیکاری کرمانشاه نیز گفت: به هیچ عنوان زیبنده این استان نیست که با وجود داشتن منابع و پتانسیل های فراوان از پدیده بیکاری رنج ببرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به توجه ویژه دولت به بحث اشتغال در این استان بیان کرد: در همین راستا برای نخستین بار در کشور قرارگاه اشتغال در این استان تشکیل شد که تاکنون مصوبات بسیاری خوبی داشته است.

کاهش نرخ بیکاری در کرمانشاه ادامه خواهد داشت

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کرمانشاه گفت: بر اساس آخرین اعلام مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری کرمانشاه در فصل بهار ۱۴۰۲ کاهش ۵.۲ درصدی داشته و پس از سال‌ها از جایگاه نخست بیکاری کشور فاصله گرفت و اکنون کرمانشاه در رتبه هفتم بیکاری کشور قرار دارد که امیدواریم این جایگاه باز هم بهبود یابد.

کاهش نرخ بیکاری کرمانشاه در سایه سیاست های دولت سیزدهم

مختار احمدی افزود: عواملی که سبب شده کرمانشاه تا این اندازه با کاهش نرخ بیکاری مواجه شود، برنامه محور بودن سیاست های اشتغالزایی در کرمانشاه از جمله اینکه اواخر سال گذشته سند اشتغال سال ۱۴۰۲ استان تدوین شد و بر اساس آن دستگاه‌های اجرایی برنامه‌های اشتغالزایی خود را بدون اجبار و بر اساس برش شهرستانی و برش بخشی (صنعت، معدن، کشاورزی و خدمات) ارائه دادند.

وی یادآور شد: دومین عامل مهم کاهش نرخ بیکاری کرمانشاه، تشکیل قرارگاه ملی اشتغال است که تیرماه سال گذشته در جریان سفر رئیس جمهور به استان تصویب شد و تا کنون چندین جلسه این قرارگاه ملی به ریاست معاون اجرایی رئیس جمهور برگزار شده و مصوبات خوبی داشته است.

احمدی راه‌اندازی واحدهای راکد استان را نیز بر کاهش نرخ بیکاری موثر دانست و گفت: ذیل کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، چند کارگروه فرعی در بخش گردشگری با دبیری اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری، در بخش صنایع کوچک ( با کمتر از ۵۰ نفر اشتغال) با دبیری شرکت شهرک‌های صنعتی، در بخش صنعت و معدن با دبیری خانه صنعت و معدن و در بخش کشاورزی با دبیری جهاد کشاورزی تشکیل شد.

کسب رتبه نخست کشور در بازفعال سازی واحدهای صنعتی راکد

وی اضافه کرد: در این جلسات اقدام های خوبی برای احیای واحدهای راکد و نیمه فعال و برگشت آنها به چرخه تولید و اشتغال انجام شد به طوری که در بخش بازفعال سازی واحدهای صنعتی راکد در سه ماهه اول سال ۱۴۰۲ در کشور رتبه اول را این استان کسب کرد.

کاهش نرخ بیکاری کرمانشاه در سایه سیاست های دولت سیزدهم

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه یادآور شد: تسهیلات اشتغالزایی پرداختی نیز به عنوان یکی دیگر از عوامل مهم ایجاد اشتغال بود که در سال گذشته از محل جزء یک بند ب تبصره ۱۶ در حوزه بهزیستی ۲۹۳ میلیارد تومان تسهیلات به سه هزار و ۳۲۰ طرح با اشتغالزایی سه هزار و ۳۸۹ نفر پرداخت شد و در بخش کمیته امداد نیز ۸۱۵ میلیارد تومان تسهیلات پرداختی برای هشت هزار و ۲۰۰ طرح با اشتغالزایی هشت هزار و ۳۰۶ نفر ایجاد شد.

وی همچنین از پرداخت ۸۰ میلیارد تومان تسهیلات به ۶۵ طرح با اشتغالزایی ۵۶۵ نفر در بخش روستایی و عشایری در سال گذشته خبر داد و یادآور شد: در تسهیلات جز ۲ بند ب تبصره ۱۶ نیز که عمدتا امسال صورت گرفته ۵۵۵ میلیارد تومان تسهیلات به پنج هزار و ۹۹۶ طرح با اشتغالزایی پنج هزار و ۲۱۱ نفر پرداخت شده و در بخش تسهیلات مشاغل خانگی نیز ۱۰۶ میلیار تومان به یک هزار و ۸۹۱ طرح با اشتغالزایی یک هزار و ۲۶۳ نفر پرداخت شده است.

پرداخت تسهیلات اشتغالزایی سفر رئیس جمهور

احمدی با اشاره به پرداخت تسهیلات اشتغالزایی سفر رئیس جمهور به استان به مبلغ یک هزار و ۵۸۹ میلیارد تومان افزود: تا زمستان سال گذشته تنها ۵۰ میلیارد تومان از این تسهیلات پرداخت شده بود، اما در ماه های اخیر از رشد خوبی برخوردار شد که پرداخت این تسهیلات نیز کمک بسزایی به اشتغالزایی در استان کرد که بخش زیادی از نتایج و اشتغال حاصل از پرداخت این تسهیلات، در بهار امسال محقق شده است.

وی اضافه کرد: سفرهای اخیر شهرستانی استاندار نیز تاثیر بسزایی در کمک به حل مشکلات اشتغال و سرمایه‌گذاری در شهرستان‌ها و ایجاد اشتغال کرده است که نقش رونق طرح‌های نهضت ملی مسکن نیز بر ایجاد اشتغال در کرمانشاه تاثیر گذار بوده است.

کاهش نرخ بیکاری کرمانشاه در سایه سیاست های دولت سیزدهم

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه تاکید کرد: نتایج مجموع اقداماتی که آغاز شده و ادامه دار است در فصل‌های بعدی نیز خود را نشان خواهد داد و بر اساس آمارهای موجود در زمینه روند کاهشی نرخ بیکاری در دو فصل گذشته و مجموع سال ۱۴۰۱ بدون شک روند کاهشی بیکاری کرمانشاه در فصول آتی نیز ادامه دار خواهد بود.

قرارگاه ملی اشتغال فرصتی بی‌نظیر برای رفع معضل بیکاری کرمانشاه

قرارگاه ملی اشتغال فرصت بی‌نظیری را در اختیار استان کرمانشاه قرار داده تا بتواند معضل چند دهه بیکاری این استان را مرتفع کند؛ قرارگاهی که ۹۵ درصد از اعتبارات ۲۷۰ هزار میلیارد تومانی آن از طریق سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ، شبکه بانکی و صندوق توسعه ملی تامین می‌شود و دولت کمترین سهم را دارد.

قرارگاه ملی اشتغال که یکی از منحصر به فردترین و استثنایی‌ترین مصوبه سفرهای استانی رییس‌جمهور است، در استان کرمانشاه ایجاد شد که در نخستین جلسه آن ۲۷۰ هزار میلیارد تومان طرح اشتغال‌زا پیشنهاد شد و این در حالی است که فقط پنج درصد از این اعتبار را دولت تامین می‌کند و در مجموع اگر حتی نیمی از طرح های پیشنهادی استان در این قرارگاه مصوب و اعتبار آن تخصیص یابد، کسب و کار جوانان کرمانشاهی رونق می یابد و شاهد کاهش بیش از پیش نرخ بیکاری در استان خواهیم بود.

کاهش نرخ بیکاری کرمانشاه در سایه سیاست های دولت سیزدهم

در قرارگاه ملی اشتغال که نخستین نشست آن ۱۸ مهرماه به ریاست معاون اجرایی رییس جمهور و با حضور وزرای دولت تشکیل شد، برای تامین اعتبار پروژه های پیشنهادی خطوط اعتباری ویژه ای دیده شده است تا بار مالی کمتری به دولت تحمیل شود؛ به طوری که از ۲۷۰ هزار میلیارد تومان پیشنهادی فقط ۱۵ هزار میلیارد تومان را دولت برای زیرساخت های اقتصادی استان هزینه می کند و مابقی از طریق شبکه بانکی، سرمایه گذاری در شرکت های بزرگ و نهادهای انقلابی و صندوق توسعه ملی تامین می شود.

رفع بیکاری در کرمانشاه در سفر رییس جمهور به استان نیز مورد تاکید قرار گرفت که با تشکیل قرارگاه ملی اشتغال برای استان، این معضل کرمانشاه را در کشور برجسته کرد به طوری که در پیشنهادهای قرارگاه تنها ۱۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال‌زایی برای استان مصوب شده و استان در ۶ وجه مختلف طرح ها و پیشنهادهایی را در قرارگاه ملی اشتغال ارائه داده است.

گزارش مرکز آمار ایران در بهار سال ۱۴۰۲

بررسی نرخ بیکاری افراد ۱۵ ساله و بیش‌تر نشان می‌دهد که ۸.۲ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، بیکار بوده‌اند. بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری حاکی از آن است که این شاخص، نسبت به فصل مشابه در سال قبل (بهار ١٤٠١)، یک واحد درصد کاهش یافته است.

در بهار ١٤٠٢، به میزان ۴۱.۲ درصد جمعیت ۱۵ ساله و بیش‌تر، از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند، بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (بهار ١٤٠١) ٠.٣ درصد افزایش یافته است.

جمعیت شاغلان ۱۵ ساله و بیشتر در این فصل ٢٤ میلیون و ٣٠٦ هزار نفر بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ٧٢٨ هزار نفر افزایش داشته است. بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد که در بهار ١٤٠٢، بخش خدمات با ٥١,٣ درصد بیش‌ترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی، بخش‌های صنعت با ٣٣.١ درصد و کشاورزی با ١٥.٥ درصد قرار دارند.

نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله، حاکی از آن است که ۲۱.۶ درصد از فعالان این گروه سنی در بهار ١٤٠٢ بیکار بوده‌اند. بررسی تغییرهای فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد، این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (بهار ١٤٠١) ٢.٤ درصد کاهش یافته است.

بررسی نرخ بیکاری گروه سنی ١٨ تا ٣٥ ساله نیز نشان می‌دهد که در بهار امسال، ۱۵.۵ درصد از جمعیت فعال این گروه سنی بیکار بوده‌اند. این در حالی است که تغییرهای فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد این نرخ نسبت به بهار ١٤٠١، به میزان ١.١ درصد کاهش یافته است.

هرچند برای مشاهده ثمره و نتایج تلاش‌های دولت سیزدهم در کاهش بیکاری باید اندکی صبر کرد تا در یکی دو سال آینده و به مرور خود را نمایان کند، اما در همین مدت فعالیت دولت سیزدهم آمار و ارقام در کرمانشاه بیانگر این است که دیوار بلند بیکاری به عنوان اصلی ترین دغدغه مردم و مسئولان این دیار در حال فرو ریختن و ریزش است و انتظار می رود با تدبیر مدیران استانی و حمایت های مسئولان کشوری باز هم بیکاری در این سامان روند نزولی در پیش گیرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha