رسانه چینی: استرالیا نباید پل ترقی آمریکا شود

تهران- ایرنا- پایگاه خبری گلوبال تایمز رسانه مهم چین در تحلیلی به دیدار اخیر سران ارشد استرالیا و آمریکا پرداخت و نوشت: توسعه همکاری های دفاعی میان دو کشور، کانبرا را متضرر خواهد کرد.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از این رسانه چینی، اخیرا وزیران خارجه و دفاع آمریکا و استرالیا در نشست «۲+۲» خواستار توسعه مجموعه ای از برنامه های همکاری دفاعی برای تقویت و گسترش ائتلاف نظامی میان دو کشور شدند.

در این نشست مقامات ارشد دو کشور تصمیم گرفتند حضور چرخشی نیروهای آمریکایی در پایگاه‌های نظامی در شمال استرالیا و بازدید طولانی‌تر و مکرر زیردریایی‌های هسته‌ای ایالات متحده از استرالیا افزایش یابد و همچنین ایالات متحده اعلام کرد به استرالیا در توسعه قابلیت‌های تولید موشک کمک می‌کند، که این مساله واکشنهای شدیدی را به دنبال داشته است.

در این دیدار، ریچارد مارلز وزیر دفاع استرالیا ابراز امیدواری کرد که استرالیا بتواند ظرف دو سال آینده تولید موشک را آغاز کند و افزود: استرالیا در حال حاضر دوستی بهتر از آمریکا ندارد.
بر اساس این گزارش یکی از دلایلی که افزایش تولید ظرفیت موشکی در دستور کار استرالیا قرار گرفته است جنگ اوکراین است.



رسانه چینی: استرالیا نباید پل ترقی آمریکا شود
واشنگتن در حال حاضر عمیقا درگیر بحران اوکراین قرار گرفته است. از دیگر سو، ایالات متحده در صدد ایجاد چالشهای جدید برای چین است که این مساله سبب شده است بیش از پیش تأمین سلاح و مهمات به دغدغه ای برای آمریکا تبدیل شود.
بنابراین، ایالات متحده امیدوار است که توانایی های خود را بهبود بخشد و در عین حال متحدان خود، به ویژه متحدان آسیا و اقیانوسیه را وارد زنجیره تولید صنایع دفاعی خود کند.

بر اساس این گزارش، کانبرا با پیوستن به زنجیره تامین تسلیحات نظامی برای آمریکا به تدریج وارد بیماری استراتژیک «فدا کردن منافع خود برای حمایت از منافع ایالات متحده» می کند.
به باور شماری از کارشناسان روابط بین الملل، توسعه روابط نظامی آمریکا و استرالیا در واقع بهانه ای برای «مقابله با چین» است.

به گزارش رویترز، هفته گذشته خدمه و کارکنان ناو دریایی آمریکایی که به تازگی برای شروع به کار وارد استرالیا شده است در پایتخت این کشور مراسم رژه برگزار کردند، این درحالی است که دو متحد با انجام این اقدام در میانه حضور نظامی چین در منطقه، بازی های روانی جنگی راه انداختند.
افزایش حضور نظامی آمریکا در آبهای منطقه آسیا و اقیانوسیه، نگرانی ها و اعتراض های چین را بدنبال داشته است. هفته گذشته نیز یک زیردریایی اتمی امریکا با قابلیت حمل و شلیک موشک های هسته ای وارد بندر بوسان کره جنوبی شد.

این رژه یک روز پس از مراسم جشن شروع به کار یو اس اس کانبرا که روز گذشته در پایگاه دریایی استرالیایی بندر سیدنی به نام " آزادی ورود " برگزار شد.
این مراسم ها با رزمایش نظامی تالیسمن سابر که دوسال یکبار از سوی استرالیا و آمریکا برگزار می شود به عنوان نمایش قدرت و اتحاد دو کشور در برابر افزایش چشمگیر قدرت نظامی چین در مناطقه هند-اقیانوسیه همزمان شد. این رزمایش با حضور ۱۱ کشور در سراسر استرالیا به مدت ۲ هفته شامل عملیات هوایی و زمینی و هردو می شود.

نیروهای نظامی ارتش‌های آمریکا، استرالیا، ژاپن، کانادا، فیجی، فرانسه، آلمان، اندونزی، نیوزیلند، پاپوآ گینه نو، کره جنوبی، تونگا و انگلیس در رزمایش نظامی دو سالانه «Talisman Sabre» به رهبری آمریکا و استرالیا طی ۲ هفته به اجرای عملیات‌های تمرین حملات موشکی دوربرد، فرود نیرو، رزم هوایی و عملیات‌های دریایی درچند ایالت و منطقه استرالیا خواهند پرداخت.

براساس پروژه اوکوس در ماه مارس آمریکا و انگلیس توافق کردند برای کمک به ناوگان استرالیا زیردریایی هسته ای فراهم کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha