کانبـِرا :چین، مهم‌ترین شریک تجاری و بزرگترین نگران امنیتی هند و استرالیا است

تهران- ایرنا- معاون نخست‌وزیر و وزیر دفاع استرالیا، چین را بزرگترین شریک تجاری هند و استرالیا و در عین حال بزرگترین نگرانی امنیتی برای هر دو کشور نامید.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از تارنمای روزنامه هندو، ریچارد مارلز، معاون نخست‌وزیر و وزیر دفاع استرالیا در گفتگوی وزیران هند و استرالیا ۲+۲ در دهلی نو که با حضور راجنات سینگ وزیر دفاع هند، سوبرامانیام جایشنکار وزیر امور خارجه هند و همتای استرالیایی وی پنی وانگ برگزار شد، گفت:ما دو کشوری هستیم که تاریخ مشترکی داریم، در سنت های دموکراتیک اشتراک داریم و به حاکمیت قانون و آزادی بیان احترام می گذاریم و اکنون همسویی استراتژیک ما بیشتر از همیشه است.

مارلز گفت: برای هر دوی ما، چین مهمترین شریک تجاری است اما از سوی دیگر برای هر دو کشور چین بزرگترین نگرانی امنیتی است.

وی خاطرنشان کرد: هند و استرالیا اقیانوسی مشترک دارند و از این نظر با هم همسایه هستند و هرگز زمان مهمتری برای همکاری دو کشور وجود نداشته است.

مارلز افزود: استرالیا، نمی تواند اهمیت روابط خود با هند را نادیده بگیرد، سال ۲۰۲۳ سال مهمی برای دو کشور بوده است، زیرا برای اولین بار بود که یک زیردریایی نیروی دریایی هند از استرالیا بازدید کرد.

جایشنکار نیز بر اهمیت روابط هند و استرالیا تاکید کرد و گفت: امنیت و دفاع، ستون مهم این مشارکت است.

آریندام باغچی، سخنگوی وزارت امور خارجه هند پیش از این گفته بود که قرار است وزرای هند و استرالیا در جریان گفت وگوی وزیران ۲+۲ در مورد موضوعات مختلف از جمله در زمینه های دفاعی و امنیتی، تجارت و سرمایه گذاری، مواد معدنی حیاتی، انرژی، تغییرات آب و هوایی، علم و فناوری، فضا، آموزش، و ارتباط مردم با مردم، گفتگو کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha