۱۰ مرداد ۱۴۰۲، ۹:۰۳
کد خبر: 85186065
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

وضعیت زیست محیطی دریاچه " گَهَر" دورود مطلوب است

۱۰ مرداد ۱۴۰۲، ۹:۰۳
کد خبر: 85186065
وضعیت زیست محیطی دریاچه " گَهَر" دورود مطلوب است

خرم‌آباد - ایرنا - مسوول منطقه حفاظت شده اشترانکوه گفت: وضعیت بهداشتی و زیست محیطی دریاچه " گَهَر" شهرستان دورود مطلوب است.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان "محسن ایازی" روز دوشنبه اظهار کرد: با توجه به اینکه سالانه ۱۰ تا ۳۰ هزار گردشگر از دریاچه زیبای گهر ،نگین منطقه حفاظت شده اشترانکوه بازدید می‌کنند، ساماندهی حضور گردشگران با همکاری فرمانداری و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان دورود به یک شرکت خصوصی واگذار شده است.

وی افزود: با وجود سخت گذر بودن منطقه، اما پسماندهای محدوده این دریاچه به صورت هفتگی جمع آوری و مدیریت می‌شود همچنین تمامی سرویس‌های بهداشتی نظافت و شیرآلات نیز نصب شده است.

وی گفت: از طبیعت دوستان انتظار می رود ضمن رعایت الزامات زیست محیطی و بهداشتی در انتقال پسماند خود به خارج از منطقه و حفظ زیرساخت‌های بهداشتی این دریاچه و مسیر آن، در نگه داشت این موهبت طبیعی به عنوان یک ظرفیت بین‌المللی همکاری نمایند.

گهر، یک دریاچه کوهستانی با آب شیرین و دائمی در ارتفاع ۲ هزار و ۳۵۰ متری از سطح دریا قرار گرفته و یکی از زیباترین مناطق طبیعی کشور است که آب حاصل از سر ریز دریاچه بزرگ ابتدا وارد دریاچه کوچک شده، سپس به سمت دره‌های رشته‌کوه اشترانکوه سرازیر و به عنوان سرچشمه برخی رودخانه‌های فصلی در دره‌های اشترانکوه شناخته می‌شود.

ساحل این دریاچه هم به صورت صخره‌ای و هم به صورت ماسه‌ای است و امکان شنا در در قسمت‌های ماسه‌ای دریاچه و علاوه بر شنا امکان قایقرانی در دریاچه بزرگ نیز وجود دارد.

مسیر ماشین‌رو برای رسیدن به این دریاچه زیبا و خارق‌العاده وجود ندارد و همین مساله باعث شده است تا طبیعت گهر بعد از گذشت چندین سال از کشف، همچنان بکر و دست نخورده باقی بماند و به دلیل سخت گذر بودن مسیر رسیدن، معمولا کوهنوردان حرفه‌ای و طبیعت گردان با قدرت بدنی بالا می‌توانند از مسیر اصلی آن خود را به دریاچه برسانند.

آب شیرین دریاچه گهر و دور بودن منطقه از دسترس انسان‌ها باعث شده است به یک زیستگاه عالی برای حیوانات تبدیل شود، همچنین آب زلال گهر مکان مناسبی برای زندگی قزل‌آلا به شمار می‌رود که همین امر باعث شده است بسیاری از گردشگران و مسافران گهر در مدت زمان اقامت خود در کنار دریاچه مشغول ماهیگیری شوند.

علاوه بر قزل‌آلا، این منطقه زیستگاه آبزیان دیگر مانند لاک پشت و قورباغه و حیوانات دیگری از جمله قوچ و میش، بزکوهی، خرس قهوه‌ای، گرگ، روباه، گراز و خرگوش و انواع پرندگان مانند کرکس، عقاب، کبک و شاهین زرد و گونه‌های دیگر حیوانی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha