مالیات پرداخت شده از سوی مردم فارس، کجا هزینه می‌شود؟

شیراز-ایرنا- میزان درآمدهای مالیاتی و نحوه هزینه آن موضوعی است که اهمیت بسیاری برای مردم دارد، از این رو یکی از پرسش‌های افرادی که مالیات پرداخت می‌کنند، این است که درآمدهای مالیاتی کجا مصرف می‌شود؟

به گزارش خبرنگار ایرنا، در کشورهای توسعه‌یافته دنیا مالیاتی که از کارمند، کسبه و تولیدکننده اخذ می‌شود به تقویت زیرساخت‌ها و توسعه بخش‌های عمرانی کشور اختصاص می‌یابد.

مالیات پرداخت شده از سوی مردم فارس، کجا هزینه می‌شود؟

ضرورت بهره‌گیری از درآمدهای مالیاتی برای توسعه زیرساخت‌ها

در حقیقت مالیات نوعی از هزینه‌های اجتماعی محسوب می‌شود که مطابق قانون مردم باید به دولت بپردازند تا دولت توانایی تامین مخارج عمومی جامعه و جایگزینی این امکانات و منابع را به دست آورد.

بدون شک اگر مالیات صرف توسعه زیرساخت‌های کشور و یا استان مانند حمل و نقل عمومی، ساخت بیمارستان یا بهبود وضعیت راه‌ها شود، مردم ترغیب می‌شوند مالیات پرداخت کنند چرا که مطمئن هستند مالیات برای آنها هزینه خواهد شد.

مالیات صرف مخارج مردمی می‌شود یا کمبود بودجه دولت؟

در حال حاضر بازار داغ اخبار درآمدهای مالیاتی، این پرسش را به ذهن مردم متبادر می‌کند که مالیات پرداخت شده توسط آنها در کجا هزینه می‌شود؟

پاسخ مسئولان

مدیرکل امور مالیاتی فارس در پاسخ به این پرسش گفت: مالیات دارای ۲ نوع است که شامل مالیات مستقیم یا همان مالیات‌بردرآمد و مالیات ارزش افزوده می‌شود،‌ در بخش مالیات‌های مستقیم، مالیات صرفا به حساب خزانه واریز می‌شود اما در بخش مالیات‌های ارزش افزوده تقریبا نیمی از مالیات وصول شده بین شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و مناطق عشایری تقسیم خواهد شد.

حمیدرضا محمد ابراهیمی‌ در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: معمولا در بودجه جاری استان که از بودجه کل کشور نشأت می‌گیرد، مصارف بودجه‌ای در کل سال تعریف می‌شود.

وی ادامه داد: اداره‌کل امور مالیاتی هم معمولا گزارشی را از سازمان برنامه و بودجه دریافت می‌کند تا بر اساس آن مبالغ هزینه‌ای یا همان بودجه‌بندی دولت را در سال‌های مختلف به عنوان مصارف مالیاتی مشخص کند.

تامین ۹۷درصد بودجه جاری استان با مالیات

به گفته مدیرکل امورمالیاتی فارس، ۹۷ درصد از بودجه‌ جاری که برای استان در نظر گرفته می‌شود، توسط مالیات تامین می‌شود.

محمدابراهیمی بیشتر هزینه‌های جاری را حقوق و دستمزد دانست و گفت: در سال گذشته مالیات وصول شده در فارس ۱۰۰ هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال بوده که از این مجموع حدود ۱۰۰ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال در درآمدهای استان لحاظ و صرف هزینه‌های جاری شده است‌.

وی اضافه کرد: گزارش‌ها حاکی از آن است که در رابطه با مالیات به سرمایه‌گذاری قابل توجهی نرسیده‌ایم اما مالیات ارزش افزوده که تحت عنوان عوارض شهرداری و دهیاری‌ها پرداخت می‌شود به پروژه‌ها اختصاص می‌یابد.

اختصاص مالیات ارزش افزوده به پروژه‌های استان‌

مدیرکل امورمالیاتی فارس یادآور شد: سال گذشته در حوزه عشایری حدود ۴۴۰ میلیارد ریال به اداره‌کل عشایر پرداخت شد که این اداره‌کل هم بر اساس پروژه‌هایی که در هر منطقه تعریف کرده از این مبالغ بهره گرفته است.

محمدابراهیمی افزود: همچنین مبلغی حدود پنج هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال از محل عوارض پرداختی مردم به شهرداری اختصاص داده شده است؛ البته هزینه‌های شهرداری بسیار بالاست و کل هزینه‌های این نهاد با این مبلغ تامین نمی‌شود اما این مبلغ رقم قابل توجهی است و که تاثیر بسزایی در پیشبرد اهداف شهرداری خواهد داشت.

وی ادامه داد: در واقع این مردم هستند که به شهرداری کمک می‌کنند تا از این مبالغ در خدمات‌رسانی به خودشان استفاده شود، هر دهیاری هم بر اساس سرانه جمعیت منطقه تحت پوشش خود از این مبالغ بهره می‌برد.

هفت هزار و ۵۲۰ میلیارد ریال صرف هزینه‌های درمانی و پزشکی

مدیرکل امور مالیاتی فارس با بیان اینکه سال گذشته هفت هزار و ۵۲۰ میلیارد ریال از محل عوارض ارزش افزوده به علوم پزشکی پرداخت شده تا از این مبلغ برای تأمین هزینه‌های پزشکی استان استفاده شود، گفت: بخشی از این مبالغ هم از طریق سازمان امور مالیاتی به تربیت بدنی، کتابخانه‌ها و آموزش و پرورش اختصاص یافته است‌.

مالیات پرداخت شده از سوی مردم فارس، کجا هزینه می‌شود؟

مالیات ابزاری برای تحرک تولید

بدون شک مالیات می‌تواند به عنوان عامل اصلی در چرخه اقتصادی استان نقش بسزایی در توسعه حوزه‌های مختلف ایفا کند و ابزاری برای تحرک تولید، توزیع عادلانه امکانات و جلوگیری از انحصار و غیررقابتی شدن بازار در تخصیص بهینه منابع باشد.

درآمدهای حاصل از مالیات می‌بایست موجبات پیشرفت استان و برقراری عدالت اجتماعی را فراهم کند، البته این پیشرفت باید ملموس باشد تا مردم هم نسبت به پرداخت به موقع مالیات ترغیب شوند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha