۱۰ مرداد ۱۴۰۲، ۱۰:۰۹
کد خبرنگار: 911
کد خبر: 85186328
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

واکسیناسیون یک میلیون و ۳۰۰ هزار دام در قزوین علیه طاعون نشخوارکنندگان

قزوین - ایرنا- مدیرکل دامپزشکی استان قزوین گفت: یک میلیون و ۳۰۰ هزار راس دام سبک در قزوین امسال در طرح ملی واکسناسیون گوسفندان و بزها علیه طاعون نشخوارکنندگان واکسینه شدند.

دگتر مهدی جلوخانی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اعلام این خبر افزود: طرح ملی واکسیناسیون دام های سبک(گوسفند و بز) قزوین علیه طاعون نشخوارکنندگان کوچک از فروردین ماه آغاز شده بود.

این مسوول با بیان اینکه طاعون نشخوارکنندگان خسارت بالایی به دامداری های سبک وارد می کند و امنیت غذایی جامعه را با چالش مواجه می کشد بنابراین اقدامات پیشگیرانه در خصوص این بیماری ضرورت دارد، گفت: مایه کوبی دام های سبک در این طرح برای دامداران به شکل رایگان از سوی دامپزشکی انجام شد.

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین افزود: از سوی اداره کل دامپزشکی قزوین برنامه ریزی شده است تا واکسیناسیون دام های سبک عشایر بازمانده از این طرح نیز در سال جاری اجرا شود.

وی با بیان اینکه پایش بهداشتی دامپزشکی از واحدهای دامداری سنتی و صنعتی به طور مستمر انجام می شود و شهروندان نباید نگرانی از بابت سلامت فرآورده های خام دامی داشته باشند، یادآور شد: برنامه واکسیناسیون دام های سبک و سنگین استان قزوین علیه سایر بیماری ها از جمله بروسلوز،تب برفکی و لمپی اسکین مطابق هرساله دنبال می شود.

طاعون نشخوارکنندگان کوچک( PPR ) یک بیماری ویروسی واگیردار است که گوسفند، بز و نشخوارکنندگان کوچک به آن مبتلا می‌شوند و می تواند خسارات زیادی را به واحدهای دامی سبک وارد سازد.

این بیماری تلفات ۱۰ تا ۹۰ درصدی در گله‌های دام سبک را به دنبال دارد و از علائم آن می توان به تب،ترشحات چشم و بینی، التهاب و جراحات دهانی، اختلالات تنفسی، التهاب روده و اسهال است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha