۱۰ مرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۳۶
کد خبرنگار: 785
کد خبر: 85186602
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

«اقلیدس» نخستین تصاویر خود را به زمین ارسال کرد

۱۰ مرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۳۶
کد خبر: 85186602
«اقلیدس» نخستین تصاویر خود را به زمین ارسال کرد

تهران - ایرنا - «اقلیدس» تلسکوپ فضایی جدید اروپا نخستین تصاویر خود را به زمین ارسال کرد.

به گزارش روز سه شنبه گروه علم و آموزش ایرنا، تلسکوپ فضایی اقلیدس اول جولای ۲۰۲۳ (دهم تیرماه ۱۴۰۲) برای تحقیق درباره ماده و انرژی تاریک به فضا رفت و اکنون به مکان خود در مدار تعیین شده قرار گرفته است و روز گذشته نخستین تصویر آزمایشی را ارسال کرد.

براساس گزارش بی بی سی انگلیسی، مهندسان دوربین‌های این رصدخانه ۱.۴ میلیارد یورویی را به کار انداختند تا یک دوره آزمایشی را شروع کنند. این تلسکوپ عکسی با زاویه باز از ستارگان و کهکشان‌ها گرفته است.

اقلیدس (یوکلید) زمانی که به درستی راه اندازی شد، شروع به تهیه یک نقشه سه بعدی از کیهان می کند، به این امید که ماهیت ماده و انرژی به اصطلاح تاریک را فاش کند.

«اقلیدس» نخستین تصاویر خود را به زمین ارسال کرد

این دو پدیده ظاهرا شکل و انبساط کیهان را تعیین می‌کنند اما اینکه دقیقا از چه جنسی هستند هنوز به درستی روشن نیست.

این تلسکوپ که در روز اول ژوئیه از کِیپ کاناورال در فلوریدا آمریکا پرتاب شد به نقطه‌ای در فاصله ۱.۵ میلیون کیلومتری از زمین گسیل شده است، جایی که از نظر گرانشی برای رصدخانه‌های فضایی «دنج» به حساب می‌آید چون به سوخت کمتری برای حفظ موقعیت در آن نیاز دارند. این موقعیت موسوم به «نقطه دوم لاگرانژ» همچنین از نوسان‌های نوری و دمایی که رصدخانه‌های نزدیک‌تر به زمین تجربه می‌کنند در امان است.

«اقلیدس» نخستین تصاویر خود را به زمین ارسال کرد

تلسکوپ جیمز وب که پیشتر پرتاب شده بود هم در همین موقعیت قرار گرفته بود. تصاویر آزمایشی که سازمان فضایی اروپا روز گذشته منتشر کرد توسط ۲ دوربین اقلیدس تهیه شده است.

این تلسکوپ دارای یک ابزار نور مرئی به نام «وی آی اس» است و یک ابزار فروسرخ به نام «ان آی اس پی» دارد. اقلیدس پس از ۱۱ سال طراحی و توسعه ساخته شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha