اعتبارهای عمرانی یزد در دولت سیزدهم چهار برابر شد

یزد - ایرنا - رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی یزد از افزایش بیش از چهار برابری اعتبارهای عمرانی این استان در دولت سیزدهم خبر داد و گفت که در ۲ سال گذشته و از زمان فعالیت دولت سیزدهم تا کنون شاخص های توسعه ای در این خطه از کشور رو به رشد بوده است.

«مجید دهقانی زاده» روز شنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا افزود: میزان این اعتبارها در سال های ۹۸ و ۹۹ برابر با ۱۱۵۰ میلیارد تومان بود که در این دولت به ۴۸۵۰ میلیارد تومان افزایش یافت با این تفاوت که رقم اول از اسناد خزانه بود و رقم دوم نقدی بوده است.

وی اظهار کرد: دولت سیزدهم در شرایطی مستقر شد و کار را تحویل گرفت که کشور به طور کلی و در بعد کلان، وضعیت بودجه مناسبی نداشت و با کسری قابل توجه منابع بودجه ای روبه رو بود، به طوری که حتی حقوق کارکنان دولت هم به سختی پرداخت می شد.

دهقانی زاده کسری بودجه در آن سال ها را آغازگر افزایش تورم دانست که روی ناخوشایند خود را در سال های بعد نشان داد.

این مسوول، ناترازی بودجه تا قبل از دولت سیزدهم را از عوامل موثر روند تورمی دانست و تاکید کرد: گاهی کسری بودجه تا ۵۰۰ هزار میلیارد تومان هم اعلام می شد که این با وجود تحریم ها و ارتباطات حداقلی با همسایه ها بود و مراوده های تجاری استان ها را هم تحت تاثیر قرار داده بود.

وی با بیان اینکه با ناترازی جدی در حوزه های مختلف انرژی روبه رو بودیم که تنگناها را مضاعف می کرد، ادامه داد: باید به وضعیت نامناسب صندوق های بیمه ای و بازنشستگی و مطالبات قابل توجهی که سازمان تامین اجتماعی از دولت داشت نیز اشاره کرد.

دهقانی زاده یادآور شد: اضافه برداشت هایی که در بانک ها اتفاق افتاد و ناترازی منابع و مصارف را به دنبال داشت از جمله ریشه ها و دلایل تورم به ویژه در این ۲ سال بوده است.

وی با بیان اینکه دولت سیزدهم در شرایط بحرانی، زمام امور را به دست گرفت، اضافه کرد: مدیریت این شرایط از هنرهای بزرگ دولت سیزدهم بود؛ توفیق های بزرگی در این دولت حاصل شد که مدیریت کسری بودجه و کاهش انتشار اوراق مالی از جمله آنها بود.

او منظم شدن پرداخت ها و دستمزدها در این دولت را یادآور شد و گفت: این از جمله بزرگترین دستاوردهای دولت سیزدهم بود که نتیجه آن رونق پروژه های متعدد در حوزه استانی و ملی بود؛ پروژه هایی که گاهی چند سال تعطیل بودند یا با حداقل ظرفیت فعالیت می کردند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی یزد با اشاره به اینکه اکنون در جای جای استان شاهد فعالیت ده ها طرح مختلف هستیم که بخشی از آن به بهره برداری رسیده و بخشی هم در دست اجرا است، افزود: بقیه این طرح ها هم امید است در آینده نزدیک بهره برداری و راه اندازی شود.

وی ادامه داد: در حوزه مخزن سازی و خطوط انتقال آب در استان از ابتدا تاکنون ۲۲۰ هزار متر مکعب مخزن ساخته شد که ۹۰ هزار متر مکعب آن مربوط به ۲ سال گذشته است.

او به بهره مندی روستاهای استان از آب آشامیدنی سالم در قالب جهاد آبرسانی در ۲ سال گذشته اشاره کرد و افزود: در حوزه بیمارستانی هم دستکم هفت بیمارستان استان در قالب پروژه های مصوب سفر رییس جمهور در دستور کار قرار گرفت که پیشرفت قابل توجهی هم داشته است.

دهقانی زاده تاکید کرد: چهار بیمارستان از این تعداد تا دهه فجر یا پایان سال جاری افتتاح و یک هزار تخت به ظرفیت تخت های استان افزوده می شود و افزون بر بهره مندی مردم استان تقویت گردشگری سلامت را هم محقق می کند.

وی به پیشرفت های حوزه بهداشت و درمان از جمله تکمیل چند پروژه مرکز جامع سلامت و خانه های بهداشت هم اشاره و اضافه کرد که اجرای این طرح ها یا در همین دولت آغاز و یا با حداقل پیشرفت کاری، در این ۲ سال تکمیل شده است.

او تامین پایدار آب را از جمله اقدام های دولت سیزدهم دانست و با بیان اینکه ۲ طرح آبرسانی توسط دولت پیگیری شده، گفت که خط دوم آبرسانی از «خرسان سه» نخستین طرح است که مجوزهای لازم آن اخذ و مطالعات آن هم انجام شده و حتی هماهنگی های لازم برای تامین مالی آن به صورت مشارکتی در بحث مولد سازی و منابع دولتی انجام شده و امسال شاهد پیشرفت خوبی در این حوزه خواهیم بود.

دهقانی زاده به خط پدافندی برای انتقال آب صنایع به مخازن آب آشامیدنی هم اشاره و اظهار کرد: این طرح برای جبران کسری آب در زمان های بحرانی است که با پیش بینی یک هزار میلیارد تومان اعتبار در حال انجام است.

وی اجرای طرح رینگ شهری با هدف توزیع عادلانه آب و بهبود فشار آن را از دیگر طرح های در دست اقدام دولت در استان دانست و گفت: این طرح سه هزار میلیارد تومان نیاز دارد که فاز نخست آن به مراحل نهایی بهره برداری نزدیک شده است.

دهقانی زاده به راکد بودن راه «طریق الرضا» در حوزه راهسازی استان هم اشاره کرد و گفت: این طرح در ۲ سال اخیر رونق خوبی گرفته و برای تکمیل آن به ۲ تا سه هزار میلیارد تومان دیگر نیاز است.

وی پروژه راه سازی اردکان به چوپانان، بهاباد به نایبند و دربند و راه شریانی خاتم به هرابرجان و رودشور که حلقه اتصال کرمان به یزد هم هست اشاره کرد که در دولت سیزدهم در دست اقدام است.

این مسئول به افتتاح ناقص راه آهن یزد - اقلید در پایان دولت قبلی اشاره کرد و گفت: به لحاظ اهمیت موضوع در زمینه بار و مسافر، در دستور کار دولت فعلی هست، تامین اعتبار شده که انتظار می رود در هفته دولت افتتاح شود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی یزد به اقدام های دولت سیزدهم در حوزه آموزش هم اشاره کرد و با بیان اینکه استان با کمبود مدرسه روبه رو است، یادآور شد که ۱۴۰ مدرسه خیر ساز نیمه تمام در استان یزد وجود دارد که استفاده از ظرفیت خیران برای تکمیل آن در دستور کار است.

دهقانی زاده اظهار کرد: در همین زمینه در سال تحصیلی جدید ۲۰ مدرسه و مکان ورزشی و آموزشی تحویل آموزش و پرورش استان می شود.

او از افزایش تعداد شرکت های دانش بنیان از ۱۲۷ مورد به ۱۵۴ مورد در دولت سیزدهم اشاره کرد و افزود: شرکت های مستقر در پارک علم و فناوری هم از ۳۸۰ به ۴۲۵ مورد رسیده است.

دهقانی زاده به تمرکز خاص دولت در حوزه دانش بنیان ها که موجب تکمیل زیرساخت های فناوری شد اشاره کرد و گفت: افتتاح کارخانه درخشان و ساختمان احمدی روشن پارک علم و فناوری و ده ها پروژه دیگر حاصل همین توجه بوده است و همین امر یزد را در ردیف چند استان برتر کشور در این حوزه قرار داد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی یزد با اشاره به توجه ویژه دولت به حوزه بهره وری اظهار کرد که یزد نخستین استانی بود که برنامه ارتقای بهره وری را با عنوان «یزد بهره ور» تهیه کرد که به تصویب سازمان بهره وری هم رسید.

این مسئول در ادامه گفت: یکی دیگر از تمرکزهای دولت سیزدم، محوریت تحقق رشد اقتصادی بود؛ در سال های گذشته عمده رشد اقتصادی استان منفی بوده است ولی در این ۲ سال که از فعالیت دولت سیزدهم می گذرد رشد اقتصادی یزد مثبت بوده که یکی از اثرهای مهم آن بهبود معیشت مردم است.

دهقانی زاده تصریح کرد: در سال ۱۴۰۰ بالاترین رشد اقتصادی را تجربه کردیم که به دلیل تمرکز بر مزیت های استان بود؛ در حوزه شاخص های بازار کار هم بررسی ها نشان می دهد که نرخ مشارکت اقتصادی استان در دولت سیزدهم افزایش یافته که این حاکی از فعال بودن بازار کار یزد است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی یزد گفت: در حوزه بیکاری نیز در ۶ سال گذشته نرخ بیکاری استان ۲ رقمی بود که با اقدام های دولت سیزدهم و اشتغال بانوان و کاهش ۶ تا هفت درصدی نرخ بیکاری بانوان، نرخ بیکاری یزد در بهار امسال به ۷.۲ درصد کاهش یافت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha