طرح «تولید بدون کارخانه» در خراسان رضوی با استقبال مواجه شد

مشهد-ایرنا- معاون امور صنایع اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: صدور گواهی «تولید بدون کارخانه» یکی از برنامه‌های تحولی اقتصاد استان است که از سوی بسیاری از شرکتها مورد استقبال قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا، نخستین مجوز رسمی تولید بدون کارخانه در خراسان رضوی در خرداد ماه امسال طبق ساختار و دستورالعمل جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت طی مراسمی به شرکت نان قدس رضوی اعطا شد.

ناصر بهزاد روز پنجشنبه در نشست کمیسیون «برند و تولید بدون کارخانه» اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، با اشاره به موضوع تولید بدون کارخانه در وزارت صمت، گفت: روند صدور مجوزهای «تولید بدون کارخانه» چند سالی است دنبال می‌شود، اما در پشت صحنه این موضوع باید ساختاری ایجاد می‌شد که شرکت‌ها آن را دنبال کرده و در این عرصه به نتیجه برسند.

وی با اشاره به مشکلات موجود برای صدور مجوز تولید بدون کارخانه، ادامه داد: از سال گذشته برای حل مشکلات این حوزه پیگیری‌هایی انجام دادیم و امسال توانستیم بسیاری از چالش‌ها برای شناسایی کسب‌وکارها و صدور مجوز تولید بدون کارخانه را رفع کنیم.

بهزاد افزود: هم اکنون یکی از برنامه‌های تحولی اقتصاد استان صدور گواهی «تولید بدون کارخانه» است که تاکنون چند مورد نیز صادر شده است. شرکت‌های بسیاری نیز در انتظار صدور مجوز «تولید بدون کارخانه» هستند.

معاون صنایع اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با بیان اینکه تولید بدون کارخانه یک استراتژی کسب‌ وکار بوده و فرصتی برای استفاده از ظرفیت خالی کارخانجات است، تصریح کرد: امروزه همه ذینفعان پذیرفته‌اند که یکی از راه‌های افزایش تولید در کشور این است که از ظرفیت‌های خالی کارخانجات با به کارگیری برندی که می‌تواند کالا را به دست مصرف کننده برساند، استفاده کنیم.

وی گفت: در سطح استان خراسان رضوی در حوزهای صنایع غذایی، شوینده‌ها و مواد آرایشی و بهداشتی، برق و الکترونیک، نساجی و پوشاک و قطعات خودرو، ظرفیت‌های بسیاری برای برندسازی و تولید بدون کارخانه وجود دارد.

توجه به برند صیانت از حقوق مصرف‌کننده است

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست با بیان اینکه اتاق در دوره دهم با افزایش تعداد کمیسیون‌های تخصصی خود و امکان عضویت فعالان اقتصادی و تشکلی در این کمیسیون‌ها به نوعی درهای خود را به روی تمامی اعضا و فعالان اقتصادی گشوده است.

محمد حسین روشنک اظهار امیدواری کرد که در طی چهار سال پیش رو، شاهد ارتباط دوطرفه و هر چه بیشتر اتاق با فعالان اقتصادی و دانشگاهی باشیم.

وی بیان کرد: توجه به مقوله برند به نوعی صیانت از حقوق مصرف کننده است؛ چراکه افزایش کیفیت کالا و عنایت به نیاز و خواسته مصرف کننده را به همراه دارد، توصیه من به شرکت‌ها این است که برندهای خود را ثبت جهانی کنند؛ چراکه برند یک موضوع داخلی نیست.

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی خراسان رضوی همچنین در ادامه به مسئله «تولید بدون کارخانه» اشاره کرد و گفت: اولین بار که این موضوع را در ایران مطرح کردم، برخی صنعتگران با آن مقابله نمودند، با این حال پس از مدتی طولانی توانستیم این موضوع را نهادینه کنیم که تولید بدون کارخانه لازمه توسعه صنعتی در کشور است و امیدوارم روزی تولید بدون کارخانه و برند به بزرگترین سرمایه‌های کشور تبدیل شوند.

روشنک همچنین بر ضرورت برگزاری همایشی به منظور تبیین موضوع تولید بدون کارخانه برای مدیران کارخانجات و صنایع در اتاق بازرگانی خراسان رضوی تاکید کرد.

طرح «تولید بدون کارخانه» در خراسان رضوی با استقبال مواجه شد

چالشهای پیش روی تولید بدون کارخانه

رییس کمیسیون برند و تولید بدون کارخانه اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: دستورالعمل تولید بدون کارخانه حدود دو سال قبل ابلاغ شده است؛ با این حال در این موضوع همچنان با مشکلات و چالش‌هایی مواجه هستیم.

فاطمه جمیلی اظهار امیدواری کرد با ایجاد کمیته‌های تخصصی در کمیسیون، به بررسی موشکافانه ابعاد مختلف حوزه برند و تولید بدون کارخانه بپردازیم و با پیگیری انجام اقداماتی عملیاتی در این عرصه، برخی از این چالش‌ها را برطرف کنیم.

رییس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی نیز در این نشست مسائلی از جمله فرایند صدور مجوز، عدم آموزش و فرهنگ‌سازی و قوانین پیچیده و بوروکراسی را از مهم‌ترین مشکلات حوزه برندینگ و تولید بدون کارخانه برشمرد.

کاظم شیردل گفت: متاسفانه امکان صادرات برندهای خارجی که در ایران تولید می‌شوند را به دلیل اینکه نامی از ایران در آن نیست، نداریم و از ظرفیت تولید و صادرات کالاهای دیگر کشورها در ایران محروم مانده ایم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha