مونسون؛ از امدادرسانی به ۸۶۴ سیلزده تا خسارت ۱۱۰۰ میلیارد تومانی به بلوچستان

زاهدان- ایرنا- فعالیت سامانه بارشی در جنوب سیستان و بلوچستان و تداوم وزش بادهای ۱۲۰ روزه در شمال استان مردم این خطه را با مشکلات زیادی اعم از مراجعه به مراکز درمانی یا تخریب اراضی کشاورزی، انسداد برخی مسیرهای ارتباطی و آسیب‌دیدگی زیرساخت‌ها مواجه کرده است.

به گزارش ایرنا،استان سیستان و بلوچستان به دلایلی همچون گستردگی و تنوع محیط طبیعی، فرو رانش صفحه دریای عمان در منطقه مکران، وجودگسل های فراوان، کم و نامنظم بودن بارش های جوی و تاثیرپذیری از سامانه های مونسونی اقیانوس هند، قابلیت حادثه خیزی بالایی دارد.

کمبود منابع آبی، فقر پوشش گیاهی و بالا بودن درجه حرارت و تبخیر زیاد از دیگر عوامل بالا بودن قابلیت حادثه خیزی استان سیستان و بلوچستان است.

سیستان و بلوچستان در منطقه گرم و خشک واقع شده است و به همین دلیل تاثیرپذیری از سامانه های کم فشار حاره ای و پراکنش زمانی و مکانی بارندگی ها بسیار نامناسب است به طوریکه در برخی اوقات تمامی بارندگی های سالانه یک منطقه و حتی بیش از ۲ برابر آن در کمتر از ۲۴ ساعت نازل شده و سیلاب های سهمگین ایجاد می کنند. این ویژگی های جغرافیایی و طبیعی سبب شده که در بسیاری از سالها سوانحی چون خشکسالی و سیل بطور توامان در مناطق مختلف سیستان و بلوچستان رخ دهد.

بخش های شمالی سیستان و بلوچستان به دلیل تاثیرپذیری از پدیده مونسون آسیایی(کم فشار هند) در ماه های گرم سال با وزش بادهای نسبتا شدید ۱۲۰ روزه و توفان و گرد و خاک روبرو است، همچنین از نظر لرزه خیزی بر اساس تقسیم بندی های انجام شده این استان دارای گسل های فراوان و مهمی هست که فعالیت این گسل ها باعث وقوع زمین لرزه‌های متعدد شده است.

فعالیت سامانه بارشی از یک سو، تداوم بادهای شدید بیش از ۱۲۰ روزه از سوی دیگر توفانی در سیستان و بلوچستان به پا کرده است به‌گونه‌ای که در شمال این استان هجوم ریزگردها و خشکسالی‌های پی‌درپی امان مردم را بریده و روزانه شماری از شهروندان را به علت مشکلات عفونی و تنفسی راهی مراکز درمانی می‌کند و اما در جنوب استان بارش‌های مونسونی در شهرهای مختلف منجر به سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های محلی و مسدودشدن برخی شریان‌های اصلی و فرعی شده‌اند

با وجود هشدارهای اداره کل هواشناسی که از هفته‌ها قبل برای وقوع باران‌های سیل‌آسا در سیستان و بلوچستان داده شده بود؛ اما بارش باران فصل تابستان خسارات زیادی در بخش‌های زیرساختی، راه‌های روستایی وارد کرد و بسیاری از زیرساخت‌های روستایی دچار مشکل شد و منازل نیز با آب‌گرفتگی روبه‌رو شدند.

جاری‌شدن سیل و آب‌گرفتگی منازل و معابر شهری به علت ضعف زیرساخت‌ها، بسته شدن مسیرها و راه‌های ارتباطی، قطع برق، اختلال در تردد شهروندان از جمله چالش‌هایی است که هر بار هنگام بارش باران مردم این دیار را به دردسرهای فراوان می‌اندازدامسال نیز با فعالیت سامانه بارشی و بارش باران برخی شهرستان‌ها و مناطق در گیر سیلاب شدند و خسارت‌هایی هم به بخش کشاورزی وارد و منجر شد تا این بار فارغ از گرمای هوا و آتش‌سوزی نخیلات؛ زحمات چندین ساله به‌ویژه یک‌ساله اخیر کشاورزان در جلو چشمانشان نابود و خستگی مهمان تن رنجورشان شود.

اگرچه بارش‌های اخیر موجب جاری‌شدن سیل، بسته شدن راه‌های ارتباطی و خسارت به برخی از زیرساخت‌ها شده؛ اما خشکسالی و بی‌آبی در سال‌های اخیر سبب خشکی و بی‌آبی چاه‌ها، سدهای خاکی، چشمه‌ها و بند سارها و در برخی مناطق تلف‌شدن دام‌ها و ناتوانی مردم در تأمین آب آشامیدنی‌شان شده بود.

بارش باران رحمت الهی به شمار می‌رود و هر بار هم که در استان پهناور سیستان و بلوچستان شروع به باریدن می‌کند علاوه بر خوشحالی مردم، چالش‌هایی به وجود می‌آورد که شیرینی این رحمت را به کام برخی تلخ می‌کند.

جاری‌شدن سیل و آب‌گرفتگی منازل و معابر شهری به علت ضعف زیرساخت‌ها، بسته شدن مسیرها و راه‌های ارتباطی، قطع برق، اختلال در تردد شهروندان از جمله چالش‌هایی است که هر بار هنگام بارش باران مردم این دیار را به دردسرهای فراوان می‌اندازد.

با این تفاسیر اما در شمال سیستان و بلوچستان گفته می‌شود وزش باد شدید تا ۱۰۱ کیلومتر بر ساعت رسیده و به گفته مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گردوغبار حاصل از آن شعاع دید افقی را در ایستگاه هواشناسی به شدت کاهش داده است.

در زهک نیز بیشینه سرعت باد به ۸۵ کیلومتر بر ساعت رسید و دید افقی را در ایستگاه هواشناسی به شدت کاهش داده که وزش باد شدید و گردوخاک تا اوایل هفته آینده برای شمال سیستان و بلوچستان پیش‌بینی می‌شود.

امدادرسانی به ۸۶۴ سیلزده در جنوب سیستان و بلوچستان

اما از آنجایی‌که بارش شدید باران‌های مونسون در جنوب سیستان و بلوچستان نیز منجر به طغیان رودخانه‌های فصلی و بسته شدن راه‌های ارتباطی شده است تاکنون ۷۹۳ نفر در روستاهای سیلزده استان توسط سازمان هلال‌احمر امدادرسانی شده و اسکان یافتند.

سرپرست جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان از امدادرسانی به ۸۶۴ نفر آسیب دیده از سیل و آبگرفتگی در شهرستان‌های فنوج ، سرباز، مهرستان و نیکشهر از هفته گذشته تاکنون خبر داد.

سیدمحمدمهدی سجادی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: امدادرسانی به سیلزدگان در شهرستان‌های مذکور توسط ۱۸۴ نفر نجاتگر در قالب ۴۶ تیم عملیاتی انجام شده است.

وی افزود: ۶۴۵ آسیب دیده از سیل در جنوب سیستان و بلوچستان در چادرهای هلال احمر اسکان داده شدند.

سرپرست جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان تصریح کرد: ۸۷دستگاه چادر امدادی، ۱۸۵ تخته موکت، ۳۶۴ تخته پتو و ۲۵۶ کیلوگرم نایلون سنگری،۷۵ دستگاه چادر مسافرتی، ۱۶۳ سبد غذایی ۱۰ روزه، ۲۶ بسته غذایی یک ماهه و ۷۹۰ کیلوگرم برنج از جمله اقلامی بودند که بین آسیب دیدگان در این مدت توزیع شده است.

وی بیان کرد: تیم‌های امدادی جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان به طور ۲۴ ساعته در ۱۸ شعبه هلال احمر آماده خدمت رسانی به آسیب دیدگان هستند.

سجادی خاطر نشان کرد: ندای امداد ۱۱۲ هلال احمر به صورت شبانه روزی آماده پاسخگویی به حادثه دیدگان است و نیروهای امدادی جمعیت هلال احمر استان آماده امدادرسانی به هموطنان حادثه دیده هستند.

خسارت ۳۵ میلیاردریالی بارش‌های تند و سیلابی به کشاورزی تفتان

مدیر جهاد کشاورزی تفتان سیستان و بلوچستان گفت: بارش‌های تند و سیلابی اخیر در حوزه این شهرستان و در جوار تفتان بیش از ۳۵ میلیارد ریال خسارت به بار آورد.

فضل‌الله کردی تمندانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: بازدید از مزارع، باغات، منابع آبی و اراضی کشاورزی حوزه دهستان تفتان جنوبی صورت‌گرفته که خسارات وارده نیز انبوه بوده و با همکاری اعضای ستاد مدیریت بحران شهرستان برنامه‌ریزی برای بهبود اوضاع کشاورزان و دامداران از جمله بازگشایی راه‌ها، بازگشایی و هدایت مسیر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، حایل گذاری و حصارکشی خاکی قنوات و چشمه‌سارها در حال انجام است.

فرماندار تفتان نیز گفت: باران‌های مونسون علاوه بر اینکه خسارات زیادی به بخش کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان تفتان وارد کرده در حوزه‌های زیرساختی نیز مشکلات فراوانی به دنبال داشته است.

علیرضا شهنوازان اظهار کرد: پیگیری برای جبران خسارات وارده به حوزه‌های زیرساختی و کشاورزی و غیره از سوی مدیران مربوطه باید با جدیت دنبال شود.

خسارت بارندگی به هشت واحد مسکونی لاشار

رئیس جمعیت هلال‌احمر نیکشهر در جنوب سیستان و بلوچستان گفت: بر اثر بارش‌های چند روز اخیر در شهرستان لاشار هشت واحد مسکونی دچار خسارت و آب‌گرفتگی شد که با تلاش نیروهای امدادی هلال‌احمر ساکنان این خانه‌ها اسکان اضطراری داده شدند.

اکبر علوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: حدود ۲۰ خانواده درگیر سیل در لاشار نیز که برای برداشت خرما به شهرستان قصرقند مهاجرت کرده بودند به‌جای امن منتقل و اسکان داده شدند.

مونسون؛ از اسکان اضطراری ۷۹۳ سیلزده تا خسارت ۵۰۰ میلیارد تومانی به بلوچستان



راه‌های ارتباطی همچنان مسدود

رئیس راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای قصرقند نیز گفت: بر اثر بارش‌های پیاپی در ارتفاعات شمالی قصرقند، رودخانه کاجو طغیان کرده و احتمال طغیان مجدد این رودخانه وجود دارد و راه‌های ۴۲ روستای محدوده این رودخانه همچنان بسته است.

مسلم کدخدایی افزود: بنا به دستور مدیریت بحران شهرستان قصرقند، پل منتهی به شهر قصرقند را در زمان بارندگی و جاری‌شدن سیلاب بسته می‌شود تا خسارتی نداشته باشد.

خسارت هشت میلیارد ریالی باد و باران به شبکه توزیع برق بمپور

مدیر اداره برق بمپور در جنوب سیستان و بلوچستان گفت: وزش باد شدید و باران خسارت بیش از هشت میلیارد ریال به شبکه توزیع برق این شهرستان وارد کرده است.

اسلام نارویی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: هفت اصله تیر فشار متوسط، ۶ اصله تیر فشارضعیف یک هزار و ۲۰۰ متر شبکه فشار متوسط، ۷۰۰ متر شبکه فشارضعیف، ۱۳ مورد کابل کلیدکل و کابل فیدر، هشت مورد کلید فیدر، سه مورد کلیدکل از جمله حجم خسارت وارد شده بحران چند روز اخیر به شبکه توزیع برق شهرستان بمپور است.

وی ادامه داد: همچنین ۱۹ عدد کات‌اوت فیوز، پنج عدد کات‌اوت تیغه‌ای، ۱۲ عدد برق‌گیر، ۴۹ دستگاه کنتور، ۳۵ عدد مقره میانی فشار متوسط، ۲۱ عدد مقره انتهایی فشار متوسط، ۲۱ عدد کلمپ انتهایی سه پیچ و چهار پیچ فشار متوسط و ۱۴ عدد کنسول ۲.۴۴ از دیگر خسارت‌های برق در بمپور بود.

تخریب ۹۰۰ نخل فنوج بر اثر بارندگی شدید

مدیر جهاد کشاورزی فنوج در جنوب سیستان و بلوچستان گفت: بر اثر بروز توفان و بارندگی شدید در روزهای اخیر، ۹۰۰ نخل بارور این شهرستان تخریب شد.

قنبر نارویی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: همچنین بروز این پدیده سبب ریزش شدید خرمای ۳۵۰ هکتار از نخلستان‌های حوزه قنات کوشک و زوار و مرکز شهرستان شد.

وی ادامه داد: شهرستان فنوج ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار نخلستان دارد که یک هزار و ۹۰۰ هکتار آن بارور و بقیه غیر بارور است.

مدیر جهاد کشاورزی فنوج افزود: نخل‌داران و تولیدکنندگان خرما باید حمایت و پشتیبانی شوند و این مدیریت در این راستا از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

همچنان راه ارتباطی ۴۲ روستای کاجو قطع/ ساخت پل حلال مشکلات

تلاش‌ها برای بازگشایی راه ۴۲ روستای محدوه رودخانه کاجو قصرقند ادامه دارد

مونسون؛ از تخریب ۹۰۰ نخل بارور تا خسارت به تأسیسات زیرساختی بلوچستان

خسارت ۱۱۰۰ میلیارد تومانی سیلاب در جنوب سیستان و بلوچستان

مدیرکل ستاد بحران سیستان وبلوچستان گفت: بر اساس برآورد اولیه تاکنون سیلاب اخیر در جنوب این استان خسارت یک‌هزار و ۱۰۰ میلیارد تومانی به زیر ساخت‌های وارد کرده است.

مجید محبی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بیشترین خسارت های وارده این مدت به بخش راه و کشاورزی در جنوب استان به ویژه شهرستان های فنوج، قرصقند، سرباز، نیکشهر و مهرستان بوده است.

وی ادامه داد: با توجه به تداوم بارندگی و احتمال خسارت های بیشتر همچنان تیم های ارزیاب ستاد بحران در منطقه حضور دارند و در حال بررسی و برآورد نهایی خسارت های وارده هستند.

مدیرکل ستاد بحران سیستان وبلوچستان گفت: همچنان راه ۴۲ روستای در محدوده رودخانه کاجو در جنوب استان به دلیل طغیان رودخانه های محلی بسته است و تلاش راهداران برای بازگشایی مسیر با قوت ادامه دارد.

وی خاطر نشان کرد: سیستان و بلوچستان به سبب گستردگی و موقعیت خاص جغرافیایی همواره با بحران های طبیعی روبروست که سیل، خشکسالی و توفان‌های سهمگین ۱۲۰ کیلومتری بطور همزمان از بحران‌های این استان است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha