۱۶ مرداد ۱۴۰۲، ۸:۲۵
کد خبرنگار: 2204
کد خبر: 85189287
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کاهش پرونده‌های قضایی خراسان جنوبی با کمک صلح یاران

بیرجند - ایرنا - صلح یاران از بین ریش سفیدان و معتمدان هر منطقه نقش میانجی گری در حل دعاوی دارند و با بهره‌گیری از این ظرفیت مردمی از ابتدای امسال حدود نیمی از پرونده‌های ارجاعی به آنها ختم به خیر و سازش شده است.

به گزارش ایرنا، صلح و سازش، دوستی و مهربانی، فرهنگ اصیل اسلامی و ایرانی است که امروز به دلیل عظمت آن تکریم می‌شود و قرآن کریم نیز فرهنگ صلح و سازش را فرهنگ برادری می‌داند، چرا که خصیصه مهم جامعه ایمانی، زندگی برادرانه و نتیجه این زندگی همراه با صلح و سازش است.

کاهش جمعیت کیفری به ویژه جلوگیری از ورود زندانیان جرایم سبک و مالی به زندان با توجه به آسیب‌هایی که دارد، از سیاست‌های محوری قوه قضاییه در سال‌های اخیر بوده که با روش‌های مختلف دنبال شده است.

صلح یاران ظرفیت‌های مردمی و افتخاری هستند که با مهارت‌های تجربی یا علمی در حل و فصل پرونده‌های قضایی، به دادگستری و شوراهای حل اختلاف کمک می‌کنند.

براساس اعلام مسئولان دادگستری در خراسان جنوبی ۲۶۹ صلح یار فعال بوده‌ و توانسته‌اند نیمی از پرونده‌های ارجاعی را ختم به صلح و سازش کنند.

صلح یاران از بین ریش سفیدان و افراد معتمد هر منطقه شناسایی می‌شوند و پیش از آنکه اختلافات در محاکم یا حتی شورای حل اختلاف مطرح شود برای دعوت طرفین به سازش پادرمیانی می‌کنند.

یکی از صلح یاران شهرستان بیرجند که از سال ۱۳۸۹ با فضای صلح و سازش و شورای حل اختلاف آشناست به خبرنگار ایرنا گفت: با پیشکسوتان حوزه تربیت و آموزش در حوزه خانواده همکاری داشتم و از سال ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۹ به عنوان معتمد محلی به حل مشکلات حوزه جوانان و نوجوانان می‌پردازم.

امیر رخشانی ادامه داد: از اواسط سال ۱۳۹۹ تاکنون با دریافت ابلاغ صلح یاری در حوزه حقوقی و کیفری مشغول هستم چه داخل شورا و ساعت اداری یا ساعت غیراداری در بیرون شورا برای حل مسایل خانوادگی و اصلاح روابط زوجین تلاش می‌کنم.

وی گفت: از سال ۱۴۰۰ موفق به ثبت بیش از ۱۵۰ پرونده سازش قطعی شدم که تفاوت‌های فراوان با پرونده‌های سازشی غیرقطعی و موقت دارد.

تلاش برای سازش کیفی به جای ارائه آمار

این صلح یار در شهرستان بیرجند ادامه داد: اوایل به نوشتن ریز مطالب برای ارایه آمار رغبت داشتم اما با پیشرفت کار و مواجهه با پرونده‌های زیاد دیگر، میل به حل مشکل مردم و اصلاح بین افراد، تعدد درج پرونده در آمار ثبتی را کم کرد لذا دیگر به نیت ثبت تعداد پرونده فعالیت نکرده و صرفا به بحث کیفی سازش پرونده‌ها و حل با رضایت طرفین تلاش می‌کنم از همین رو آمار پرونده‌ها از شمارش خارج شده است.

وی گفت: چون نیروی افتخاری هستم شمار پرونده‌ها معیار موفقیت و دریافت پاداش نبوده و تلاش به حق برای رعایت مساوات حقوق افراد مدنظر است.

رخشانی که یکی از سه صلح یار برتر استان بوده و امسال مورد تقدیر قرار گرفته است به بیان خاطراتی از صلح یاری خود پرداخت و افزود: در یکی از جلسات حکمیت میان وراث یک مرحوم و رفع اختلافات آنها، مصدوم شدم که اکنون چشمم نیاز به عمل دارد!

وی گفت: ابتدا شکایت نکردم و برای رضای خدا کوتاه آمدم اما ساده رد شدن از این ظلم تبعاتی به همراه داشت چون چشم جراحت دارد و زیر نظر پزشک متخصص در مشهد هستم تا روز عمل فرا برسد.

کاهش پرونده‌های قضایی خراسان جنوبی با کمک صلح یاران

باز شدن گره‌ها با شنیدن درد مردم

صلح یار شهرستان بیرجند مهمترین پرونده‌هایی که در آن فعالیت داشته را مربوط به خانواده، مالی، تقسیم حق آبه، تهدید به قتل، ضرر جسمی، افترا، تهمت، کلاهبرداری، روابط نامشروع، ازدواج مجدد، طلاق، ارث و تصادفات عنوان کرد و گفت: پرونده‌های خانوادگی و زوجین از مهمترین دعاوی است که با کثرت زیاد به شعب مراجعه دارند.

وی بیان کرد: درخصوص صلح و سازش دادن و آگاهی به روش‌های مختلف چون مراجعه به مشاورین و فضاهای مشاوره رایگان مورد انتظار است حتی پخش بروشورهای اطلاع رسانی در این مسیر می‌تواند کارساز باشد البته باید امر ریش سفیدی و کدخدامنشی برای رفع اختلافات ترویج شود.

رخشانی درباره شیوه کار صلح یاران گفت: با حضور مکرر در شعب، افراد صلح یار به حل امور سازش بین شاکی و مشتکی با سرعت بیشتر رسیدگی کرده و با صبوری به درد دل مردم گوش داده می‌شود.

وی افزود: گاهی گره‌های بزرگ با درک واقعیت شنیده شدن درد مردم باز می‌شود پس اختلافات کاهش می‌یابد که به پختگی افراد صلح یار بستگی دارد اما با ترفندهای روانشناسی و غیره این موارد را می‌توان حل کرد.

یکی از صلح یاران شهرستان طبس که از ۲ سال قبل در این حوزه به صورت افتخاری با دادگستری همکاری دارد گفت: معمولا صلح یاران با ۲ گروه از افراد سر و کار دارند؛ یک گروه که قبل از تشکیل پرونده قضایی به صلح یار مراجعه می‌کنند و گروهی بعد از حضور در دادگاه به صلح یاران ارجاع داده می‌شوند.

محمد اسماعیل‌زاده افزود: آن دسته از افرادی که قبل از رفتن به دادگاه به صلح یار مراجعه می‌کنند خیلی محترمانه، بدون اینکه حرمت‌ها شکسته شود معمولا مشکلاتشان حل می‌شود، آن دسته از افرادی که به دادگاه مراجعه می‌کنند و قبل از تشکیل پرونده به صلح یار ارجاع داده می‌شوند باز هم میزان موفقیت صلح یاران بیشتر است اما وقتی پرونده تشکیل شود و مسائل حقوقی مانند نداشتن تمکین، اجرا گذاشتن نفقه و مهریه باشد کار سخت خواهد شد.

وی گفت: در بسیاری از موارد می‌توان پیشگیری قبل از درمان داشت از همین رو پیشنهادی به قوه قضائیه شده که قبل از تشکیل پرونده، افراد به صلح یار ارجاع داده شوند تا قبل از اینکه حرمت‌ها شکسته شود بتوان مشکل را حل کرد.

این صلح یار ادامه داد: آمار دقیق پرونده‌هایی که از دادگستری ارجاع می‌شود را نمی‌توان ارایه داد اما به طور قطع می‌توان گفت بیش از ۵۰ درصد پرونده‌هایی که به صلح یاران ارجاع می‌شود منجر به صلح و سازش شده است.

وی گفت: در برخی پرونده‌ها ادامه زندگی مشترک آسیب جدی به همسر یا فرزندان وارد می‌کند مانند نبود سلامت روان یکی از همسران که در چنین مواردی پرونده زوجین برای ادامه مراحل قانونی به دادگاه ارجاع داده می‌شود.

اسماعیل‌زاده گفت: جز موارد خاص مانند اعتیاد به مواد مخدر صنعتی یا خیانت‌های زناشویی، بیشترین اشکالات زوجین به این دلیل است که مهارت زندگی را کسب نکرده‌اند، اگر دنبال این هستیم که موفقیت زندگی‌ها را افزایش و آمار طلاق را کاهش دهیم باید آموزش مهارت‌های زندگی در سه بعد شناختی، هیجانی و رفتاری به خصوص برای زوج‌های جوان و جوانان در آستانه ازدواج در برنامه دستگاه‌های مسئول باشد.

به گفته وی اگر پیشگیری و مهارت‌های قبل از ازدواج در برنامه‌ریزی‌ها قرار گیرد می‌توان با آگاه سازی زوجین جوان جلوی بسیاری از مشکلات را گرفت.

کاهش پرونده‌های قضایی خراسان جنوبی با کمک صلح یاران

مهارت، حلقه مفقوده در حل مشکلات خانوادگی

از نظر این مشاوره خانواده، نبود مهارت‌های زندگی به ویژه مهارت خود آگاهی، مهارت حل مسئله و مدیریت هیجانات به ویژه کنترل خشم، عمده مشکلات زوجین در پرونده‌های مربوط به طلاق است که باید در این زمینه قبل از تشکیل پرونده حقوقی اقدام عملیاتی کرد.

وی گفت: بخشی از مشکلات زوجین دخالت‌های خانوادگی است که خانواده‌ها آگاهانه یا ناآگاهانه حرف‌هایی می‌زنند و زوج جوان را با چالش مواجه می‌کنند.

اسماعیل‌زاده افزود: زوج‌های جوان هم در چنین مواردی نمی‌دانند چگونه باید رفتار کنند تا جلوی دخالت‌های دیگران به ویژه خانواده همسر را بگیرند البته گاهی زوج‌ها برداشت دخالت می‌کنند در حالی که ممکن است خانواده همسر از روی دلسوزی حرفی زده باشند و گاهی خانواده‌ها متاسفانه برخورد مناسبی ندارند.

وی تاکید کرد: اگر می‌خواهیم مشکلات طلاق را کم کنیم لازم است آموزش مهارت‌های قبل از ازدواج را به صورت جدی در برنامه جوانان قرار دهیم؛ وقتی ازدواج کردند نیز آنان را رها نکنیم و مهارت‌های زندگی مشترک را به آنان آموزش دهیم.

این صلح یار گفت: باید در این زمینه فرهنگ‌سازی کرد و هم مشوق‌هایی قرار داد تا جوانان به این آموزش‌ها ترغیب شوند.

مشاوره ۸۶۳ پرونده از ابتدای امسال

از دید مسئولان دادگستری خراسان جنوبی ورود مجموعه هیات‌های صلح و صلح یاران به صورت تخصصی در مسایل منجر به تحقق نتایج بهتر در پرونده‌های قضایی شده است.

سرپرست معاونت توسعه حل اختلاف استان خراسان جنوبی در این باره گفت: از ابتدای امسال با کمک صلح یاران ۸۶۳ پرونده وارد مرحله مشاوره شد که ۲۱۴ مورد آن به سازش ختم شده است.

محمود علیمردانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تعداد کل پرونده‌های ارجاع شده از سوی دادگاه و دادسرا به صلح یاران در استان ۱۸۰ فقره در سه ماه امسال بوده که ۹۷ پرونده به سازش ختم شده است.

وی بیان کرد: سال گذشته هم از بین ۶۴۰ پرونده ۳۰۵ مورد منجر به سازش شد از همین رو می‌توان نتیجه گرفت نیمی از پرونده‌های ارجاع شده به صلح یاران در استان ختم به صلح و سازش شده که در کاهش پرونده‌های دادگستری تاثیر بسزایی داشته است.

سرپرست معاونت توسعه حل اختلاف استان خراسان جنوبی با اشاره به برنامه دستگاه قضا برای بهره گیری از ظرفیت نخبگان و معتمدان دارای تاثیر کلام برای ایجاد صلح و سازش در پرونده‌های قضایی و اختلافات خانوادگی گفت: بنا به تاکید رئیس قوه قضاییه باید از ظرفیت‌های موجود در محلات و معتمدان برای حل اختلافات و برقراری صلح و سازش بهره گرفته شود.

وی اضافه کرد: سال گذشته ۳۵ هزار و ۳۸۹ پرونده در شوراهای حل اختلاف استان مطرح شده که ۴۲ درصد با مصالحه و سازش طرفین، ختم شده است.

علیمردانی گفت: همچنین در کل زندان‌های استان شعب تخصصی ویژه صلح و سازش زندانیان ایجاد شده و در سایر حوزه‌های مورد درخواست نیز شعب تخصصی ویژه صنعت، معدن، تجارت، اصناف، عشایر و نیروی انتظامی تشکیل شده و فعال است.

وی با اشاره به اینکه کار جذب صلح یاران از سال ۱۴۰۰ در استان آغاز شد عنوان کرد: سه پرونده بالای ۵۰۰ میلیون تومان با موضوع اختلافات مالی و ملکی از ابتدای امسال در بیرجند با کمک صلح یاران ختم به خیر شد.

علیمردانی با بیان اینکه سال گذشته چهار پرونده قتل عمد با کمک نیروهای افتخاری شورای حل اختلاف و صلح یاران ختم به سازش شد گفت: مهمترین کار شورای حل اختلاف و نهادهای مردمی رضایت هر دو طرف پرونده است که صلح یاران در این زمینه نقش مهمی برعهده دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha