۱۵ مرداد ۱۴۰۲، ۷:۱۴
کد خبرنگار: 1278
کد خبر: 85189833
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نبود حامی مالی، مشکل جدی جودوی زنجان

۱۵ مرداد ۱۴۰۲، ۷:۱۴
کد خبر: 85189833
نبود حامی مالی، مشکل جدی جودوی زنجان

زنجان - ایرنا - بیش از ۴۶۰ جودوکار در استان فعالیت دارند و نبود حامی مالی(اسپانسر) مهمترین مشکل این رشته است که در صورت توجه و حمایت بخش خصوصی و دولتی زمینه رشد و پیشرفت بیشتر آن در استان فراهم می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، جودو جزو ورزشهای رزمی و مهارتی است که اولین بار درسال ۱۸۸۲ در ژاپن پایه گذاری و به جامعه معرفی شد.

این ورزش نیز همانند دیگر رشته ها دارای قوانین و درجاتی است که ورزشکاران فعال در آن بر اساس رنگ کمربندها رده بندی می شوند که این رنگها به ترتیب شامل سفید، زرد، نارنجی، سبز، بنفش، قهوه ای و مشکی است همچنین در رده های مختلف ۱۲ دان دارد.

لباس مخصوص ورزش جودو گرانقیمت و تهیه آن برای هنرجویان مشکل است. جودو مانند برخی از رشته های ورزشی جزو رشته‌های گرانقیمت محسوب می شود.

اگرچه در این رشته از هیچ تجهیزات و وسایلی استفاده نمی شود اما لباس های مخصوص این ورزش که شامل یک شلوار و ژاکت است اغلب از جنس پنبه و کتان و به رنگ آبی و سفید و با کمربند تهیه می شود، دارای ویژگیهایی است که تهیه آن هزینه دارد.

جودو برخلاف ظاهر اولیه آن ورزشی آرام و پیوسته برای تربیت روح، روان و جسم است و تکنیکهایی که در این ورزش به کار می رود بر همین پایه استوار است و در آن از هیچ حرکت خشن و آسیب زا و یا ضربه ای استفاده نمی شود.

نبود حامی مالی، مشکل جدی جودوی زنجان

جودو، نوعی مبارزه فکری است که در آن ورزشکار باید قادر باشد اعمال و حرکات حریف خود را به درستی پیش بینی کند و در برابر آن واکنش نشان دهد.

این ورزش رزمی معمولا از رده های سن پایه، استقبال کنندگان زیادی دارد به طوریکه گاه افرادی آموزش آن را از سن حدود پنج سالگی آغاز می کنند و تا سن بالاتر از ۵۰ سالگی نیز آن را ادامه می دهند.

افزایش آمادگی بدنی، دفاع شخصی، تمرکز ذهنی، حس اعتماد به نفس و فروتنی و خویشتن داری از نتایج بارز فعالیت در این رشته ورزشی است که اغلب افراد را جذب خود می کند.

حضور این رشته ورزشی در بازی های المپیک باعث مضاعف شدن انگیزه این ورزش دوستان برای فعالیت هرچه بیشتر و پیشرفت در این رشته شده به طویکه در زمان حاضر این رشته ورزشی در ۱۷۵ کشور جهان علاقه مندان زیادی دارد.

جودو در استان زنجان نیز با وجود ظرفیت ها و استعدادهای زیاد، علاقه مندان زیادی را به خود جلب و طی سالهای گذشته فراز و فرودهایی را تجربه کرده است به طوریکه هم اکنون بیش از ۴۶۰ ورزشکار در این رشته فعالیت دارند که بیش از ۷۰ نفر از این تعداد بانوان هستند.

برای اطلاع از وضعیت رشته ورزشی جودو در زنجان خبرنگار ایرنا با محمد خان‌احمدلو، رییس هیات جودوی شهرستان زنجان گفت و گو کرده است.

ایرنا: زنجان هم اکنون در رشته ورزشی جودو چه جایگاهی را در کشور دارد؟

زنجان به عنوان رییس منطقه ۲ ورزش جودو بوده و ۶ استان در تقسیم بندی این منطقه قرار دارند. خان احمدلو: در رشته ورزشی جودو، کشور به ۶ منطقه تقسیم شده که زنجان در گروه منطقه ۲ کشور قرار گرفته و ریاست این منطقه نیز بر عهده زنجان است که ۶ استان شامل آذربایجان غربی و شرقی، کردستان، قزوین و اردبیل در این منطقه قرار دارند.

در سالهای نه چندان دور زنجان قهرمان های جهانی و کشوری زیادی را در این رشته ورزشی پرورش داده بود که برادران خان احمدلو از جمله این قهرمانان جهان بودند.

باید برای جایگزین کردن قهرمانان، استعدادیابی و قهرمان پروری انجام شود.

از آنجا که جودو، ورزشی سخت و گرانقیمت است جذب هنرجو در این رشته سخت است که باید بسترهای آن آماده و از آن حمایت شود که در این صورت زنجان به جایگاه قبلی خود در این رشته ورزشی باز می گردد.

نبود حامی مالی، مشکل جدی جودوی زنجان

ایرنا : فعالیت بانوان در این رشته ورزشی در چه سطحی است؟

خان احمدلو: در بخش بانوان در تیم ملی ورزشکارانی از زنجان حضور دارند.

تیم جودوی بانوان زنجان جزو تیم های قدرتمند ایران محسوب می شود و به اردوی انتخابی تیم ملی نیز بانوان زنجانی دعوت خواهند شد.

بانوان زنجانی فعالیت چشمگیری در ورزش جودو دارند و تیم این استان جزو قدرتمندترین ها در ایران است. در مسابقات جودوی منطقه ۲ کشور که هفته گذشته با حضور هفت استان و ۵۰ ورزشکار در رده سنی نوجوانان در زنجان برگزار شد بانوان نوجوان زنجانی رتبه دوم منطقه را کسب کردند و در رده جوانان نیز رتبه اول منطقه از آن زنجان شد.

آخرین نتایج کسب شده در این رشته نیز چهار مدال برنز در رده نوجوانان و جوانان هر یک ۲ مدال است.

ایرنا: وضعیت زنجان به لحاظ مربیان این رشته ورزشی چگونه است؟

خان احمدلو: زنجان به این لحاظ یکی از موفقترین و مطرح ترین استانها در این رشته ورزشی است که داورهای آن به روز هستند.

۲ داور بین المللی داریم که یکی خانم و دیگری آقا است و بقیه داوران نیز داوران ممتاز و درجه یک ایران هستند.

هم اکنون در شهر زنجان نیز یک داور بین المللی، ۱۲ داور ممتاز و ۴۰ داور درجه یک و ۲ با ۲۵۰ ورزشکار در این رشته فعال هستند.

ایرنا: فعالان در رشته ورزشی جودو در زنجان در حال حاضر در چه فضاهایی تمرین می کنند؟

خان احمدلو: هم اکنون یک باشگاه " امجدیه" و یک باشگاه "آکادمی جودو" در زنجان فعال است.

برای تمرین های جودوکاران باید سالن های مختص جودو داشته باشیم که این سالن ها عاری از ستون باشد و وسعت آنها حداقل ۱۵ در ۱۵ متر به جز دوش ها و رختکن باشد که در ۲ باشگاه مذکور این شرایط فراهم است.

اگر بتوانیم یکی از سالنهایی را که هم اکنون در اختیار تربیت بدنی استان و سالن انبار گندم دانشسراست به جودو اختصاص دهیم می توانیم یک مرکز دیگر در شهر راه اندازی کنیم که تحقق این امر نیازمند مساعدت اداره کل ورزش و جوانان استان است.

نبود حامی مالی، مشکل جدی جودوی زنجان

ایرنا: هیات جودوی زنجان چه برنامه هایی برای رشد و توسعه این رشته ورزشی دارد؟

خان احمدلو: برای بهتر شدن سطح کیفی جودو برنامه ریزی هایی انجام شده است که با هم اندیشی مربیان و پیشکسوتان اجرایی خواهد شد.

هم اکنون در شهر زنجان ۲۵۰ ورزشکار در این رشته ورزشی ساماندهی شده اند.

این رشته ورزشی در شهرستان های ابهر، خرمدره، سلطانیه و قیدار نیز به مرکزیت روستای "محمود آباد" فعال است.

کمیته استعدادیابی این هیات برای جذب هنرجو هم اکنون شروع به کار کرده است تا برای آینده از بین هنرجویان، نخبگان این رشته را شناسایی و برای پرورش استعدادهای آینده اقدام کند.

امسال حدود ۷۰ نفر جذب این رشته شده اند که نسبت به سالهای قبل آمار خوبی است.

ایرنا: مشکلات و تنگناهای این رشته ورزشی در زنجان چیست؟

خان احمدلو: شیوع کرونا در سالهای گذشته تاثیرات منفی بر این رشته ورزشی داشت به طوریکه تعداد افراد وارد شده به این رشته به طور چشمگیری کاهش یافت و کل کلاسهای ما خالی شد و استعدادهایی را که بر روی آنها کار کرده بودیم از دست دادیم و آنها دیگر به این ورزش بازنگشتند.

شیوع کرونا کلاس های استعدادیابی ورزش جودو را خالی از هنرجو کرد. فقدان همکاری و حمایت بخش خصوصی از مشکلات این رشته است به طوریکه جودوی زنجان هیچ حامی مالی از بین کارخانه ها و شرکت های بزرگ استان ندارد.

مسوولان باید کمک کنند و مبالغی را در اختیار هیات جودو قرار دهند تا حداقل لباسهای مخصوص این ورزش را با یارانه در اختیار هنرجویان قرار دهیم چراکه لباس جودو قیمت بالایی دارد که حداقل آن ۲ میلیون تومان است و وقتی والدین فرزند خود را برای ثبت نام در این رشته ورزشی می آورند در اولین مرحله که با قیمت بالای لباس نسبت به دیگر ورزش های رزمی که قیمت پایین‌تری دارند، مواجه می شوند ترجیح می دهند فرزند خود را به سوی دیگر ورزش های مشابه هدایت کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha