۱۶ مرداد ۱۴۰۲، ۹:۵۸
کد خبرنگار: 965
کد خبر: 85191216
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کشاورزان شوش ۹۸ درصد الگوی کشت تابستانه را رعایت کردند

دزفول – ایرنا – سرپرست فرمانداری شهرستان شوش با اشاره به استمرار خشکسالی در حوضه آبریز کرخه گفت: کشاورزان شوش ۹۸ درصد الگوی کشت تابستانه تعیین شده در خوزستان را رعایت کردند.

محسن حویزه روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: رعایت الگوی کشت توسط کشاورزان شوش نشان دهنده همدلی کشاورزان با مسوولان برای مدیریت آب سد کرخه است که این همراهی، وظیفه مسوولان برای حل مسایل کشاورزان را سنگین‌تر می‌کند.

وی ادامه داد: حذف خاموشی نوبت‌بندی خشکسالی برای پمپاژ ایستگاه ایوان کرخه مطالبه کشاورزان دهستان سرخه است که انتظار می‌رود برای این موضوع در استان تصمیم گیری لازم صورت گیرد.

سرپرست فرمانداری شهرستان شوش افزایش دبی آب کانابل پای پل را از دیگر مطالبه‌های مهم کشاورزان این شهرستان برشمرد و اظهار کرد: کانال پای پل به طول ۱۰۷ کیلومتر از سه شهرستان شوش، کرخه و دشت آزادگان عبور می‌کند که تعیین سهمیه دبی ۱۵ مترمکعب جوابگوی نیاز کشاورزان این سه شهرستان نیست.

وی با بیان اینکه کانال پای پل تامین کننده آب ۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی است، افزود: بین ۲ تا سه هزار هکتار از اراضی شهرستان شوش، کشت تابستانه شده است که در صورت تخصیص آب بیشتر، امکان بهره گیری کشاورزان بیشتری برای کشت تابستانه بر اساس الگوی کشت وجود دارد.

کشاورزان شوش ۹۸ درصد الگوی کشت تابستانه را رعایت کردند

به گزارش ایرنا، در بازدید فرماندار شوش از سد کرخه که با حضور مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان و مسوولان سازمان آب و برق استان برگزار شد، علاوه بر بازدید میدانی از آخرین وضعیت آب ذخیره شده پشت سد کرخه، مطالبه کشاورزان شوش برای طرح و تصمیم گیری در سطح استان مطرح شد.

از اواسط اردیبهشت ماه با پایان فصل بارش‌ها و کاهش محسوس حجم آب ورودی به پشت سد کرخه و قطعی شدن ادامه دار بودن تنش آبی در سد کرخه تاکنون نشست‌های مختلفی با حضور شیوخ، فرمانداران، نخبگان و کشاورزان پایین دست سد کرخه به منظور تشریح آخرین وضعیت کرخه و اقناع افکار عمومی برای همراهی با مسوولان به منظور مدیریت آب ذخیره شده سد کرخه در محل این سد برگزار شده است.

شورای کشاورزی خوزستان به منظور مساعدت در معیشت کشاورزان، کشت ۴۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی حوضه آبریز کرخه به شرط رعایت الگوی کشت و ممنوعیت کشت شلتوک را تصویب کرده است.

کشت ۶ رقم محصول شامل ذرت، سبزی، صیفی، حبوبات به ویژه ماش و لوبیا، کنجد و همچنین سورگم به عنوان الگوی کشت حوضه آبریز کرخه در تابستان امسال تعیین شده‌اند.

سد کرخه با گنجایش بیش از پنج میلیارد مترمکعب آب، بزرگترین سد خاکی غرب آسیا است که در محدوده شهرستان اندیمشک قرار دارد.

در ۲ سال اخیر تامین حقابه زیست محیطی تالاب ۴۵۰هزار هکتاری هورالعظیم که ۱۵۰هزار هکتار آن در محدوده خاک جمهوری اسلامی ایران است به علت خشکسالی شدید و بی‌سابقه با چالش‌های اساسی رو به رو بوده است.

سال گذشته نیز به دلیل تنش آبی جدی سد کرخه، در حوضه آبریز این سد ممنوعیت کشت تابستانه اعلام و اعمال شد.

هم اکنون به جز سد کرخه سایر سدهای خوزستان در وضعیت مناسبی قرار دارند.

حوضه آبریز کرخه در بین پنج استان مشترک است و ۵۰ هزار کیلومترمربع وسعت دارد که از کردستان شروع و به تالاب هورالعظیم ختم می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha