۷ تیر ۱۴۰۲، ۱۳:۵۹
کد خبرنگار: 5447
کد خبر: 85154247
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مجارستان: جدایی چین برای اروپا اقدام به "خودکشی" است

تهران-ایرنا- وزیر امور خارجه مجارستان اعلام کرد که هر حرکتی در راستای جدایی یا حتی کاهش خطرپذیری [در روابط] با چین، برای اروپا اقدام به "خودکشی" است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی آمریکا، پیتر سیجارتو روز گذشته در کنفرانس سالانه مجمع جهانی اقتصاد در شهر تیانجین چین اعلام کرد که کاهش روابط با پکن - که یکی از بزرگترین شرکای تجاری اروپا و مرکز اصلی سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی است - به طور اساسی اقتصاد منطقه را نابود می‌کند.

وی با طرح این سوال که چگونه می‌توانید بدون آنکه اقتصاد اروپا نابود شود جدا شوید؟، گفت: هم جدایی و هم کاهش خطرپذیری نوعی خودکشی است که اقتصاد اروپا مرتکب آن است.

وزیر امور خارجه مجارستان گفت: ما چین را کشوری می‌دانیم که در صورت همکاری با آن، می‌توانید منافع زیادی را بدست آورید.

رهبران اروپایی تاکنون تلاش‌هایی در جهت تنظیم یک برنامه‌ریزی مشترک برای روابط چین و کشورهای اروپا کرده‌اند. درحالی برخی از کشورها درخواست‌های ایالات متحده مبنی بر قطع رابطه کامل یا جدایی از پکن را بازگو می‌کنند که برخی دیگر داشتن رویکردی ملایم‌تر در جهت کاهش خطرات را ترجیح دادند.

براساس این گزارش، این موضوع یک اقدام متعادل‌کننده‌ی بسیار حساس برای اروپا است که به شدت متکی به حمایت ایالات متحده در اوکراین است با وجود اینکه روابط اقتصادی مهمی با پکن نیز دارد.

طبق گزارش مرکز آمار کمیسیون اروپا (یورواستات)، چین بزرگترین مرکز واردات اتحادیه اروپا و سومین خریدار بزرگ کالاهای اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۲ بوده است.

سیجارتو که فضای سیاسی اروپا را "بسیار ایدئولوژیک و احساسی" می‌داند، گفت که مواجهه با چین به عنوان یک رقیب بی‌فایده است و از دیگر رهبران اروپایی خواست که در رویارویی با "واقعیت" منطقی‌تر رفتار کنند.

وی افزود: اگر می‌خواهید با چین رقابت کنید و این کشور را رقیب ما بدانید، بدیهی است که ما اروپایی‌ها در آن شکست خواهیم خورد.

پکن بزرگترین شریک تجاری بوداپست در خارج از اتحادیه اروپا است.

وزیر خارجه مجارستان اعلام کرد که انتظار دارد در سال جاری سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی چین در این کشور ۲ برابر شود و از ۶.۵ میلیارد یورو به ۱۳ میلیارد یورو برسد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha