هشدار یک عضو سازمان نظام مهندسی درباره تکرار حادثه منطقه ۱۹ در شهرهای جدید 

تهران - ایرنا - یک عضو سازمان نظام مهندسی، منافع فراوان مالی و بی‌اعتنایی شهرداری‌ها به اجرای قوانین ساخت وساز و اعلام تخلفات ساختمانی را موجب گستاخی شبکه مافیایی ساخت وساز در کشور می‌داند.

فاطمه تقوی در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا با اشاره به حادثه تخریب سریالی ساختمان‌های تازه‌ساز در منطقه نوزده تهران گفت: پس از حادثه دو سال قبل متروپل آبادان، امید می‌رفت توجه به اجرای مقررات ساخت وساز در کشور جدی‌تر مورد توجه قرار گیرد اما نه در سازمان‌های نظام مهندسی استان‌ها و نه در شهرداری‌ها اعتنای خاصی به گزارش‌های ارسالی ناظران درباره عدم استحکام بناها و عدم اجرای مقررات ملی ساخت و ساز نمی‌شود.

این ناظر پایه یک سازمان نظام مهندسی با اشاره به وضعیت شهرهای جدید اطراف تهران تاکید کرد: به دلیل صدور پایان کار از سوی شهرداری‌ها بدون توجه به ضوابط ساخت و ساز وضعیت وخیمی در برخی ساختمان‌های شهرهای جدید وجود دارد که در آینده موجب حوادث مشابه و تلخ خواهد بود.

مشاور انجمن بهینه‌سازی مصرف انرژی با اشاره به موارد مختلف از جمله «عدم حضور مجری ذیصلاح در فرایند ساخت»، «عدم رعایت موارد کلیدی ایمنی و عدم توجه به مقررات ملی ساختمان»، و «عدم توجه به گزارش‌های خلاف ساخت وساز ارسالی از ناظران به شهرداری» به دلیل سلطه این مافیا در فرایند ساخت و ساز و نیز «صدور پایان کار بدون توجه به گزارش‌های ارسالی و عدم گرفتن پایان کار در برخی از ساختمان‌ها به دلیل خلاف‌های سنگین» و «فروش ساختمان بدون پایان کار»، گفت: این موارد موجب خسارات سنگین آتی در کشور خواهد بود.

ضرورت بازنگری فوری در فرایند اجرای ضوابط شهرسازی

تقوی ضرورت بازنگری فوری در فرایند اجرای ضوابط شهرسازی و توجه به گزارش‌های ناظران ساختمان به ویژه در شهرهای جدید و تهران از سوی وزارت کشور و راه و شهرسازی را تنها راه جلوگیری از تکرار موارد تلخ مشابه دانست.

به گزارش ایرنا، ساعت ۱۲:۲۴ روز یکشنبه ۱۵ مرداد چند ساختمان نیمه کاره در خلازیر شهرک احمدیه واقع در منطقه ۱۹ ریزش کرد. تاکنون ۵ کشته از این اتفاق گزارش و گفته شده هنوز تعدادی مفقود هستند که تلاش‌ها برای آواربرداری ادامه دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha