۱۷ مرداد ۱۴۰۲، ۱۱:۰۵
کد خبرنگار: 817
کد خبر: 85192709
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مسئولیت خبرنگاران برای امیدآفرینی در جامعه

تهران- ایرنا- رئیس جهاد دانشگاهی در پیامی به مناسبت روز خبرنگار نوشت: در جنگ شناختی و ترکیبی امروز خبرنگاران و اصحاب قلم ، با هوشمندی، دانایی و شجاعت در راه خنثی کردن اهداف شوم دشمنان قدم برمی‌دارند و این منادیان ایمان و امید، با تبیین واقعیت‌ها و ایجاد امیدآفرینی در جامعه، مسئولیتی گران‌قدر، عهده‌دار هستند.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از روابط عمومی جهاد دانشگاهی،‌ حسن مسلمی نائینی در این پیام افزود: رسالت قلم بر دوش انسان‌هایی است که سوگند خورده‌اند به پاسداشت چنین وظیفه مقدس و ارزشمندی با اندیشه‌ای آزاد و متعهد، همچون جان خویش از آن محافظت کنند؛ انسان‌هایی که امانت‌دار حقیقت هستند و در مسیر آگاه‌سازی مردم گام برمی‌دارند.

در ادامه این پیام آمده است: بی‌شک صاحبان رسانه و به‌ویژه خبرنگاران متعهد و کاربلد، آن‌گونه که بایسته‌ کارِ آگاهی‌بخشی است، با رعایت تقوای قلم و زبان، به‌موقع و شجاعانه به جامعه‌ انسانی خدمت می‌کنند.

مسلمی نائینی تصریح کرد: خبرنگاران سردمداران روشنگری هستند و در عصری که استکبار جهانی و کشورهای غربی با شعار آزادی بیان، بی‌توجه به حقوق ادیان و مذاهب، اجازه می‌دهند تا فریب‌خوردگان، قرآن را بی‌هیچ شرم و ترسی بسوزانند و دست به اهانتی جنون‌آمیز به این کتاب آسمانی بزنند؛ حضور مؤثر و تاریخ‌ساز اصحاب رسانه می‌تواند در این نقطه از جهل و بی‌حرمتی، نقشی اثرگذار و پررنگ را در تبیین حقیقت عهده‌دار شود.

رئیس جهاد دانشگاهی در این پیام همچنین نوشت: گسترش ایمان و انگیزه در مسیر درست و روشن میان مردمانی که منتظر بارقه‌ای از امید در جان و روحشان هستند، وظیفه‌ای سنگین است که خبرنگاران و اصحاب رسانه در انتشار و توسعه‌ آن دقیق و مؤثر عمل خواهند کرد.

مسلمی نائینی با گرامیداشت ۱۷ مرداد و زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره شهید محمود صارمی و دیگر شهدای رسانه، روز خبرنگار را یادآور رشادت‌ها و ایثارگری‌های خبرنگارانی دانست که در راه اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی به مردم جان خود را فدا کردند.

بازگویی راستی ها برای امیدواری ضروری است

رئیس دانشگاه تهران با گرامیداشت هفدهم مرداد ماه روز خبرنگار، در پیامی با تاکید بر نقش مکمل دانشگاه و رسانه در ارتقای سرمایه اجتماعی، نوشت: اگر بازنمایی کاستی‌ها برای شفافیت حکمرانی لازم است، بازگویی راستی‌ها هم برای امیدواری ضروری است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، سید محمد مقیمی افزود: دغدغه حفظ و ارتقای مرجعیت نهاد علم نزد جامعه و شهروندان، زمانی رنگ تحقق به خود می‌گیرد که مؤلفه‌های مختلف درون و برون دانشگاهی مانند حلقه‌های یک زنجیره به تکمیل و تکامل یکدیگر بپردازند؛ حلقه‌هایی که از اهتمام دانشگاهیان به کارویژه‌های آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری آغاز می‌شود و تا باور دستگاه حکمرانی به اثربخش بودن خروجی‌های دانشگاه ادامه می‌باید.

وی افزود: در این بین، جای حلقه‌هایی در این زنجیره به حدی حیاتی و تعیین‌کننده است که حتی در صورت تحقق اهتمام دانشگاهیان و اعتماد دولتمردان در حد اعلی، اگر نقش آن حلقه‌ها به نوعی نادیده گرفته شود یا کمرنگ جلوه‌گر شود، در عمل نتیجه‌ای جز آسیب به مرجعیت نهاد دانشگاه را شاهد نخواهیم بود. اینجاست که ضرورت‌هایی نظیر «اجتماعی کردن علم» و آشناسازی شهروندان با «علم نافع» رخ می‌نماید.

مقیمی تصریح کرد: تا زمانی که شهروندان از هر قشر، صنف، سن، جنس و قوم و گروهی، به صورت عینی در جریان نفع علم تولیدی دانشگاهیان قرار نگیرند و نسبت به اینکه خروجی تحقیقات پژوهشگران قرار است از کدام مسئله جامعه گره‌گشایی کند، آگاه نشوند؛ در محاق رفتن دغدغه حفظ و ارتقای مرجعیت دانشگاه نزد شهروندان دور از ذهن نخواهد بود. بنابراین به منظور پوشش این دغدغه و رساندن پیام دانشگاه به مخاطبانش که همه قشرها را شامل می‌شود، نیازمند مجرایی هستیم تا پیام دانشگاه و دانشگاهیان را به ذی‌نفعان منتقل سازد.

رئیس دانشگاه تهران یادآور شد: نقش رسانه، خبرنگاران و روزنامه‌نگاران متعهد به مسئولیت اجتماعی و عامل به حرفه‌ای‌گرایی، نقشی بی‌بدیل در این مأموریت مهم بوده و البته دانشگاه نیز وظیفه‌ای سترگ در گسترش و تعمیق ژورنالیسم علم و همچنین واکاوی ابعاد مختلف اثربخشی رسانه برعهده دارد؛ چه اینکه هر رشته و گروه علمی بتواند در مسیر تولید علم در حوزه رسانه و خبر به یاری جهادگران این عرصه بیاید.

وی افزود:‌ به عنوان نمونه، آنجا که رسانه درباره چارچوبی برای «مرز نقد و تخریب» دچار چالش می‌شود، اساتید و پژوهشگران فقه و حقوق اسلامی در کنار دیگر رشته‌های مرتبط هستند که می‌توانند یاری‌رسان شوند یا آنجا که بحث آثار انتشار اخبار حوادث به میان می‌آید، مجموعه‌ای از متخصصان علوم انسانی، اجتماعی و رفتاری می‌توانند به کمک رسانه و اهالی آن بشتابند.

مقیمی در این پیام نوشت: روز خبرنگار بستری برای یادآوری خدمات متقابل دانشگاه و رسانه به یکدیگر و نقش مکمل این دو در ارتقای سرمایه اجتماعی و دامن زدن به همگرایی‌ها رقم زد. ای بسا، اگر اهالی فرهیخته و پرتلاش رسانه در ایران اسلامی نبودند، اگر رسولان حقایق زمانه ما جانفشانی نمی‌کردند، دانشگاه و جامعه نمی‌توانست از بسیاری پیچ‌های تاریخی و فتنه‌ها عبور کند.

وی افزود:‌ فرصت را غنیمت شمرده و پاسداشت اراده و اخلاص رسانه‌نگاران ایران اسلامی در ترسیم سیمایی همه‌جانبه و به دور از کم‌بینی غرض‌ورزانه از واقعیت امور در جامعه و دانشگاه را در روز مزین به نام «خبرنگار» بر خود فرض دانسته و به عنوان یک معلم دانشگاه سفارشی به دست‌اندرکاران شفیق رسانه در کشورم دارم که اگر بازنمایی کاستی‌ها برای شفافیت حکمرانی لازم است، بازگویی راستی‌ها هم برای امیدواری ضروری است. این همان تبیینی است که تحقق آن به آسانی شدنی نیست، بلکه جهاد می‌خواهد.

خبرنگاران در جهت سلامت فرهنگی و فکری جامعه مجاهدت می کنند 

به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی، حسین بلندی در این پیام نوشت: ۱۷ مردادماه ، سالروز شهادت مظلومانه شهید محمود صارمی و روز خبرنگار ، فرصتی است برای تقدیر و تشکر از تلاش‌های ارزشمند اصحاب رسانه و خبرنگارانی که با دلسوزی، تعهد، آگاهی، مسئولیت پذیری، وظیفه شناسی و امانت داری به روایت‌گری رویدادها و انعکاس صحیح خدمات و تلاش‌های صورت گرفته در کشور می‌پردازند و در جهت سلامت فرهنگی و فکری جامعه مجاهدت می کنند.

وی افزود:‌ بی شک، این روزها و در دنیای ارتباطات، نقش اصحاب رسانه و خبر، به عنوان طلایه داران توسعه آگاهی که با بکارگیری دانش و مهارت خود، فضایی سالم برای اطلاع رسانی شفاف و ارتباطات اثر بخش بین مردم و سازمان ها را فراهم می کنند، قابل تقدیر است. 

با جریان سازی های کاذب مقابله شود

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، محمدمهدی طهرانچی با گرامیداشت سالروز شهادت شهید صارمی که به نام روز خبرنگار نامگذاری شده است، نوشت: روز خبرنگار بیانگر نقش و جایگاه ارزشمند اصحاب رسانه به ویژه خبرنگاران است که نقش مهمی را در ارتقای فرهنگی و اجتماعی ایفا می کنند، به طوری که با امانتداری و مسئولیت پذیری زمینه آگاهی بخشی، شفافیت، رشد و پویایی جامعه را فراهم می کنند.  

طهرانچی افزود: بی شک ارتباطات با در هم تنیده شدن فناوری های نوین در این عرصه شرایط متفاوتی را در مقایسه با عصر کلاسیک ارتباطات ایجاد کرده است و امروز در قالب شبکه های اجتماعی فرصت ها و تهدیدهای مختلف متوجه جوامع مختلف شده است که اهمیت خبرنگاران و به طور کلی اصحاب رسانه را در این زمینه دو چندان کرده است؛ زیرا باید با جریان سازی های کاذب در این عرصه مقابله شود تا آگاهی بخشی صحیح و درست مسدود نشود.

وی ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یک نهاد علمی، اجتماعی و مردمی که با مخاطبان و کارکردی ملی و بین المللی شناخته می شود، نقش بسزایی در انتقال و ارتباط با جامعه مخاطب خود دارد. همکاران رسانه های دانشگاه طی این سالها زحمات ارزشمند و زیادی برای تعمیق ارتباط با مخاطبان، تبیین نقش و دستاوردهای دانشگاه و اطلاع رسانی شفاف داشته و دارند و با وجود همه سختی های این حرفه، دلسوزانه و صادقانه به مسئولیتهای خود عمل کردند.

طهرانچی در پایان ابراز امیدواری کرد که رسانه های دانشگاه با رعایت اخلاق حرفه ای به ماموریت ها و مسئولیت های اجتماعی دانشگاه در مواجهه با جامعه هدف مبادرت ورزند و از سرمایه های انسانی و امکانات در مسیر تحقق اهداف دانشگاه به نحو احسن بهره گیرند. 

تبادل افکار و اطلاعات سالم نیازمند صلابت قلم و رسالت خبرنگاران است

به گزارش روابط عمومی دانشگاه پیام نور، ابراهیم تقی زاده رئیس دانشگاه پیام نور در این پیام نوشت: بی‌‏تردید خبرنگاران در هر حوزه ای، سنگربانان همیشه بیدار و پرچم داران یک سازمان هستند که امروزه برای تبادل افکار و اطلاعات سالم، بی شک نیاز به صلابت قلم و رسالت آن ها است که با روشنگری و صدق گفتار، اخبار درست را به ذهن پویای مردم اهدا و دنیا را از اخبار کذب و تاریک در امان نگه می دارند.

وی افزود: امید به پشتوانه گفتار و نوشتار صادقانه این عزیزان که با حفظ امانتداری در مسیر روشنگری، آگاهی بخشی و درستی گام بر می دارند، ایران اسلامی به رشد و بالندگی بیشتر دست یابد.

برگزاری رضایت بخش آزمون ها با یاری خبرنگاران میسر شده است 

معاون وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری و رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با صدور پیامی به مناسبت روز خبرنگار از زحمات اصحاب رسانه به‌ویژه خبرنگارانی که برای اطلاع‌رسانی به داوطلبان آزمون‌ها تلاش می‌کنند تقدیر کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان سنجش، در پیام عبدالرسول پورعباس آمده است: هفدهم مردادماه، روز خبرنگار یادآور جایگاه فعالان عرصه اطلاع‌رسانی در آگاهی بخشی جامعه است. اصحاب رسانه در روشنگری افکار عمومی نقشی ارزنده و مؤثر دارند و در شرایطی که با پیشرفت فناوری‌ها انواع رسانه‌ها توسعه پیدا کرده و تعاملات فرهنگی ابعاد جدید یافته است ارائه اطلاعات صحیح و دقیق اهمیت دوچندان یافته است.

وی افزود: زحمات خبرنگاران به‌ویژه عزیزانی که در حوزه اطلاع‌رسانی دقیق به داوطلبان آزمون‌ها و در جهت تحقق عدالت آموزشی تلاش می‌کنند، شایسته تقدیر است و برگزاری رضایت‌بخش آزمون‌ها به خصوص آزمون‌های سراسری که با آرامش داوطلبان همراه است با تلاش و یاری عزیزان این عرصه میسر شده است.

به گزارش ایرنا، ۱۷ مرداد هرسال در تقویم ملی کشور، روز خبرنگار نام دارد. شورای فرهنگ عمومی به مناسبت شهادت محمود صارمی، خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی، به‌همراه هشت نفر از اعضای کنسولگری ایران در مزار شریف افغانستان در هفده مرداد سال ۱۳۷۷ این روز را به‌عنوان روز خبرنگار نام‌گذاری کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha