پورمحمدی: بازار نقش تعیین‌کننده‌ای در تاریخ انقلاب اسلامی داشته است

تهران- ایرنا- رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی گفت: بازار و جامعه بازاری، به عنوان بزرگترین نهاد مدنی، در تاریخ انقلاب اسلامی نقش تعیین‌کننده‌ای داشته است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی عصر سه‌شنبه در آیین رونمایی از کتاب بازار تهران، تحولات سیاسی و انقلابی در مرکز اسناد انقلاب اسلامی با اشاره به نقش تعیین‌کننده هیات‌ها و بازاریان در تحولات انقلاب اسلامی اظهار داشت: بازار، به عنوان بزرگترین نهاد مدنی در تاریخ انقلاب اسلامی نقش تعیین‌کننده‌ای داشت و بازاریان به عنوان یک گروه تعیین کننده در طبقه متوسط و به تعابیر جامعه‌شناسانه به عنوان نهاد قدرتمند مدنی، در تعدیل، ثبات و سلامت فرهنگی و اجتماعی ایران نقش تعیین‌کننده‌ای داشتند و شاید بتوان گفت جزو قدرتمندترین طبقات متوسط در گروه جوامع عمل کردند.

وی افزود: یکی از توفیقات جمهوری اسلامی و تمدن ایرانی به دلیل این همبستگی است که از آن به عنوان جامعه مدنی تعبیر می‌شود و برای جامعه‌شناسان اهمیت دارد که روی این مقوله کار کرده و آثار این بخش بزرگ از تاریخ چه در دوره معاصر و چه در گذشته را تبیین کنند.

پورمحمدی اضافه کرد: در تاریخ معاصر، بازار و بازاریان جزو مجموعه‌های پرتلاش مبارزه با رژیم و استبداد و دفاع از محرومان و محرومیت زدایی بودند و غیر از تقدیر از این جامعه، باید یک سری کارهای عمیق مستند هم صورت گیرد.

وی با اشاره به آثاری چون کتاب بازار تهران، تحولات سیاسی و انقلابی، آن را با اهمیت خواند و بر ضرورت کار بیشتر در این زمینه تاکید کرد.

رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی ادامه داد: کار محققانه خوبی روی این کتاب انجام شده و به عنوان یک مرجع می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. تالیف این کتاب، کار خوبی است و جا دارد که خوانده و معرفی شود. خیلی‌ها که امروز به تعبیری پز جامعه مدنی را می‌دهند چنین جامعه‌ای نشان از آن دارد که جامعه ایرانی از چنین تاثیرپذیری برخوردار بوده و بازار یک نهاد اجتماعی و مدنی است.

پورمحمدی گفت: جامعه و کلیت بازار با تشکلات گسترده فرهنگی، خیریه، امدادی و مذهبی در قالب‌های فراوانی که در بازار تشکیل شده مبنای تشکیل تشکل‌های مردم‌نهاد بوده است که باید برای تأثیرگذاری بیشتر آن تلاش شود.

وی همچنین با تبریک روز خبرنگار و جامعه خبرنگاری گفت: یکی از ارکان جوامع فعال، پویا و زنده، رسانه است که از آن به عنوان قوه چهارم و اگر نیروهای مسلح جزو قوه مجریه به حساب آید، به عنوان رکن پنجم تعبیر می‌شود.

رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی با اشاره به تلاش رسانه‌ای ۸۰ ساله در کشور گفت: در تلاش برای بازیابی بیشتر در مرکز اسناد، کتابخانه ملی و مجلس با کمک رسانه هستیم و تلاش می‌شود این مجموعه‌ها در دسترس نسل جدید قرار گیرد.

وی ادامه داد: آمار یک دهه اخیر نشان دهنده حجم بالای خبرنگاران و رسانه‌های کشور در جهان است و خانواده بزرگ رسانه و مطبوعات ما با جمعیت بسیار زیادی روبه رو بوده و طبیعی است که در آن تمامی سلایق و ذهنیت‌ها حضور دارند و نشان از بلوغ این جامعه دارد.

رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی گفت: در تبادل اطلاعات است که نشاط اجتماعی ارتقا می‌یابد و تلاش می‌شود رسانه‌ها تقویت شده و از مطالب غیر واقع و غیر مستند نیز جلوگیری شود.

پورمحمدی اظهار داشت: در جمهوری اسلامی، رسانه نه تنها رشد کمی که سیر ارتقای متعارف آن است بلکه کاملا این حجم ارتقای رسانه‌ای جهش داشته و این جزو سرمایه‌ها و ظرفیت‌های کشور است و باید توجه داشته باشیم که با مخاطرات بیشتری هم مواجه هستند. این نباید نشانه عیب باشد که نشانه سرعت رشد است.

وی تاکید کرد: باید این بخش را تقویت کرده و آگاهی بخشی‌های خود را بالا برده و در مقابل مطالب سو عکس‌العمل نشان داده و از گسترش ویروس در جامعه جلوگیری شود.

پورمحمدی گفت: تلاش می‌شود در مرکز، اسناد تاریخی انقلاب اسلامی در اشکال جذاب ارائه شود.

حجت‌الاسلام سیدحمید روحانی پژوهشگر و عضو هیات امنای مرکز اسناد انقلاب اسلامی هم اظهار داشت: با نگاهی به تاریخ، همیشه در نهضت‌ها و حرکت‌ها بازار نقش مهمی داشته و این بازار بوده که در کنار و به همراه روحانیت بوده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha