۱۹ مرداد ۱۴۰۲، ۸:۵۹
کد خبر: 85193726
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مدیرکل پزشکی قانونی یزد: عامل یک پنجم همسر آزاری‌ها بانوان هستند

یزد- ایرنا- مدیرکل پزشکی قانونی استان یزد، نزاع‌ را از جمله دلایل اصلی مراجعه به این مرکز اعلام کرد و گفت: حیطه نزاع شامل نزاع خیابانی، نزاع خانوادگی (همسرآزاری و...) است؛ آقایان هم مورد ضرب و شتم خانم‌ها قرار می گیرند، عامل همه همسر آزاری‌ها مردان نیستند و یک پنجم آن را بانوان مرتکب می‌شوند.

دکتر "فریبرز آیتی" روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: حدود ۸۰ درصد مراجعات غیر آزمایشگاهی به پزشکی قانونی کشور و این استان به دلیل نزاع و حوادث ترافیکی است.

وی با بیان اینکه سومین علت مراجعه به پزشکی قانونی با سهم حدود ۵ درصد متعلق به حوادث شغلی است، تصریح کرد: گاهی در جایی یا در زمانهایی، آمار نزاع بر تصادف می‌چربد و یا بالعکس ولی آمار اول و دوم پزشکی قانونی در کشور نزاع و تصادف است و عوامل دیگر با اختلاف زیاد در رده های بعدی قرار دارند.

وی با بیان اینکه برای ریشه یابی نزاع ها باید به بازخورد برخی اتفاقات در جامعه توجه داشت و تحلیل های روانپزشکان و روانشناسان هم همین را می گوید، تصریح کرد: در دوره کرونا که جاده ها خلوت شده بود آمار تصادفات کاهش یافت اما آمار اختلافات زن و شوهرها شاید به دلیل در کنار هم بودن, افزایش یافت ولی نمیتوان افزایش یا کاهش یک رفتار در جامعه را به یک عامل مشخص پیوند زد بلکه ممکن است عوامل متعددی در بروز آن دخیل باشند .

آیتی ادامه داد: اختلاف ها در زمان افزایش استرس‌ها و در کنار هم بودن خانواده ها بیشتر می شود، وقتی زن و شوهر در کنار هم نیستند و به هم نمی رسند به تبع آن دعوایی هم نداریم ولی وقتی کنار هم تنها میشوند آن وقت است که تازه اختلاف نظرها نمود پیدا می کند.

وی شاخه دیگر نزاع را تصادفات خیابانی اعلام کرد به عنوان مثال، چون فرد پس از تصادف باید چند روز برای این اتفاق وقت بگذارد و متضرر میشود، استانه تحملش پایین می اید و کار به دعوا می کشد.

آیتی، نمودارهای نزاع را به نوعی متناسب با نمودارهای تورم در جامعه دانست و گفت: موضوع اقتصاد خانواده به نوعی در بروز تعارض بین زوجین و خانواده موثر است ؛ تورم که بالا میرود نزاع هم افزایش می یابد و هر چقدر فشار معیشتی بر مردم بیشتر میشود استرس و نزاع هم بیشتر میشود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha