مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات: رویکرد جدید این صندوق موجب رشد اقتصادی کشور شد

مشهد -ایرنا- رییس هیات مدیره و مدیر عامل صندوق ضمانت صادرات ایران گفت: این صندوق با امکانات متفاوتی که در خصوص بیمه‌نامه صادراتی، اعتبار سنجی و تامین مالی طرحهای صادرات محور دارد، باعث رشد اقتصادی کشور و حمایت از صادرکنندگان شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، سید امیر برهانی نائینی روز چهارشنبه در نشست آشنایی با خدمات صندوق ضمانت صادرات ایران و در محل استانداری خراسان رضوی افزود: بیشترین حمایت صندوق از صادرکنندگان جنوبی و غربی کشور بوده است، از این رو تغییر نگاه به سمت استانهای شرقی و حمایت از صادرکنندگان این منطقه که در گذشته کمتر مورد توجه بود، رشد اقتصادی کشور را بدنبال داشته است.

وی بیان کرد: بیشترین صادرات گذشته کشور به صورت خام فروشی بود و اکنون صادر کنندگان خدمات فنی مهندسی، صنعتی و دانش بنیان را در افق نگاه کاری خود قرار داده اند.

مدیر عامل صندوق ضمانت صادرات ایران با اشاره به منحصر به فرد بودن صادرات این استان در حوزه زعفران و پسته در سطح کشور ادامه داد: دیپلماسی دولت سیزدهم، حمایت همه جانبه از صادرات به کشورهای منطقه و سایر نقاط جهان است و پارسال صادراتی به ارزش ۵۳ میلیارد دلار در طول فعالیتهای اقتصادی کشور برای اولین بار به ثبت رسید که این موضوع نشان دهنده توجه دولت و سایر ارگانها به این موضوع است.

وی خاطر نشان کرد: صندوق ضمانت صادرات ایران با حمایت دولت توانست تفاهم نامه همکاری مشترک با برخی از کشورها را به نتیجه برساند که در رشد اقتصادی کشور تاثیر بسیاری داشت، به گونه‌ای که به عنوان نمونه همکاری با کشورهای روسیه، بلاروس، صربستان، عمان و عراق با افزایش رو به رو بوده است و این دولت دیپلماسی اقتصادی را به مذاکرات برجام، گره نزد.

برهانی نائینی افزود: یکی دیگر از برنامه های این صندوق و در راستای برنامه‌های دولت سیزدهم جلوگیری از تمرکز فعالیتها در پایتخت است و با ایجاد دفاتر کارگزاری از جمله در شهر مشهد باعث رونق صادرات شود و اکنون صادرکنندگان باید از این فرصت ویژه‌ای که نسبت به گذشته شکل گرفته است، بهره برداری کنند.

وی بیان کرد: مصرف کنندگان نهایی شرکت های خصوصی هستند و با کمک آنان رشد صادرات کشور رخ خواهد داد و استان خراسان رضوی نیز به واسطه شبکه ریلی، جاده ای و نزدیکی با همسایگان کشور نقش بسزایی در این امر دارد و این در حالی است که از این ظرفیت بسیار به خوبی بهره گیری نشده است.

مدیر عامل صندوق ضمانت صادرات ایران گفت: با همیاری نمایندگان مجلس شورای اسلامی، طرح پیگیری منطقه آزاد دوغارون در دست اقدام است و می تواند در رشد صادراتی این استان، نقش ویژه ای بر عهده داشته باشد.

لزوم ایجاد نمایشگاه دائمی صادرات در خراسان رضوی

استاندار خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: مشهد مقدس و این استان با وجود بارگاه منور رضوی و زائران و مسافران بسیاری که به این استان سفر می کنند، از توانمندیهای بسیاری برخوردار است.

یعقوبعلی نظری افزود: ایجاد شکل‌ گیری نمایشگاه دائمی صادرات در استان، موجب افزایش صادرات خواهد بود.

وی ادامه داد: رشد صادرات، تاثیر بسیاری در موضوع تولید و همچنین اشتغال استان خواهد داشت و لازم است تا با ایجاد میدان‌های جدید بر اساس ارتقای علمی و دانشی، به امر صادرات توجه ویژه ای شود.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به ویژگی‌های مزّیتی و موقعیت جغرافیایی این استان بیان کرد: همجواری با کشورهای همسایه در افزایش صادرات نقش بسزایی دارد و با داشتن ۲ مسیر ریلی و چهار مسیر جاده ای به سمت مرزهای استان، موجب رشد صادرات شده است.

او گفت: برای ارتقاء این امر باید زیرساخت مسیرهای ترانزیتی در استان افزایش یابد تا موضوع صادرات روان تر شود.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات: رویکرد جدید این صندوق موجب رشد اقتصادی کشور شد

نظری اظهار کرد: از سوی دیگر تولیدات متنوع محصولاتی که مورد نیاز سایر کشورهای دنیا است، با کمک شرکت های دانش بنیان از جمله در خدمات فنی مهندسی و شرکت های فناور، می‌تواند موجب ارزآوری بسیاری در استان شود.

وی ادامه داد: ایجاد نمایندگی صندوق ضمانت صادرات ایران در خراسان رضوی با امکان تصمیم گیری و کاهش وابستگی به مرکز می‌تواند در افزایش ظرفیت صادرات استان نقش ویژه ای ایفا کند.

در پایان این نشست، تفاهم نامه ای در خصوص ارایه خدمات صندوق ضمانت صادرات ایران بین مدیر عامل این مجموعه و استاندار خراسان رضوی به امضا رسید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha