۱۹ مرداد ۱۴۰۲، ۷:۴۲
کد خبرنگار: 2447
کد خبر: 85194676
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سازمان ملل: میلیون‌ها سودانی گرفتار فاجعه بشری شده‌اند

تهران- ایرنا- مدیر بخش عملیات دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد در جلسه شورای امنیت درباره سودان گفت که میلیون‌ها سودانی گرفتار فاجعه بشری شده‌اند.

به گزارش بامداد پنجشنبه ایرنا از تارنمای العربی الجدید، ایدم واسورنو مدیر بخش عملیات دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد همچنین نسبت به ادامه وخامت اوضاع انسانی در سودان در حالی که جامعه بین المللی حمایت مادی کافی را به صندوق کمک‌های سازمان ملل ارائه نمی‌کند، هشدار داد.

وی همچنین گفت که ۱.۴ میلیون سودانی تنها در ۶ هفته گذشته و بیش از چهار میلیون نفر از آغاز درگیری‌ها در حدود چهار ماه پیش، آواره شده‌اند.

مدیر بخش عملیات دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد، افزود: ۲۰ میلیون نفر یا بیش از ۴۰ درصد جمعیت سودان گرفتار ناامنی غذایی شدند.

از سوی دیگر «مارتا آما آکیا پوپی» دستیار دبیرکل سازمان ملل متحد در آفریقا نیز درباره تبدیل شدن درگیری‌ها در سودان به جنگ داخلی هشدار داد.

این مقام سازمان ملل متحد تاکید کرد که با وجود گذشت بیش از یکصد روز از آغاز درگیری و گسترش آن، هیچ یک از طرفین درگیری نتوانسته‌اند به پیروزی یا دستاوردهای اساسی در میدان دست یابند.

وی با بیان اینکه غیرنظامیان سودانی خواستار پایان جنگ در این کشور هستند، از تلاش‌های انجام شده برای دستیابی به توافق و توقف درگیری‌ها در سطح منطقه‌ای، عربی و بین المللی استقبال و بر لزوم متحد شدن این تلاش‌ها تاکید کرد.

از سوی دیگر «ادریس حارث محمد» نماینده سودان در سازمان ملل متحد نیز نیروهای پشتیبانی سریع را به ارتکاب جنایت متهم کرد و با دفاع از نقش ارتش این کشور گفت که نیروهای ارتش از کشور محافظت می‌کنند.

درگیری‌های مسلحانه در سودان از ۱۵ آوریل (۲۶ فروردین ماه) میان نیروهای ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع بر سر قدرت آغاز شده و میانجیگری‌های بین‌المللی برای پایان دادن به آن و نشستن طرف‌های درگیر بر سر میز گفت‌ وگوها ثمری نداشته است.

تاکنون چندین بار در سودان با وساطت بین‌المللی آتش‌بس اعلام شده است اما طرف‌های درگیر به طور مداوم آن را نقض کرده‌اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha