مایه‌کوبی رایگان دام‌ سنتی در گلستان علیه بیماری تب‌برفکی آغاز شد

گرگان - ایرنا - مدیرکل دامپزشکی گلستان گفت: مایه‌کوبی دام سنتی علیه بیماری تب‌برفکی در مناطق روستایی این استان شمالی توسط گروه‌های متخصص بخش خصوصی و دولتی آغاز شد.

علی کاووسی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: در این طرح ۲ ماهه، یک میلیون ۴۰۰ هزار راس دام سبک و ۸۰ هزار راس دام سنگین دامداران گلستان علیه بیماری تب‌برفکی مایه‌کوبی می‌شوند.

وی ادامه داد: پوشش مایه کوبی تب‌برفکی برای دام های سنتی به صورت رایگان و سالانه طی دو نوبت اجرا می‌شود.

کاووسی یادآور شد: تاکنون این اداره کل با پایش و اجرای طرح‌های پیشگیری، استانی عاری از بیماری تب‌برفکی در جمعیت دام است.

بیماری تب‌برفکی یک بیماری ویروسی واگیردار همراه با علائمی، چون تب، بی‌اشتهایی، کاهش تولید شیر، زخم دهانی، زخم در سم و پستان است.

این بیماری می‌تواند با انتقال دام‌های بیمار به مناطق عاری از بیماری و یا تماس دام بیمار با دام‌های سالم، بزاق، شیر، ادرار، ترشحات و مایعات حاصل از پاره شدن تاول‌های دام مبتلا، لباس، کفش و لوازم آلوده افرادی که به مکان‌های آلوده رفت و آمد کرده‌اند جمعیت دام‌های حساس را مورد تهدید قرار دهد.

مطابق گزارش سازمان جهادکشاورزی گلستان، در این استان چهار میلیون و ۲۰۰ واحد دامی وجود دارد که حدود ۷۰ هزاردر حوزه دامپروری مشغول فعالیت هستند.

استان گلستان با یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت، حدود ۴۷ درصد آن روستایی بوده و اقتصاد اصلی ساکنان آن بر پایه کشاورزی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha