مطالبه و خواست اصلی مردم احیای دریاچه ارومیه است

ارومیه - ایرنا - رییس سازمان محیط زیست کشور گفت: یکی از مهمترین خواسته‌ها و مطالبات مردمی احیای دریاچه ارومیه است و محیط زیست تمام تلاش خود را در این راستا می‌کند.

علی سلاجقه روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تاکید بر لزوم حفظ و احیا دریاچه ارومیه اظهار کرد: از زمانی که امورات اجرایی دریاچه ارومیه به مدیران استان آذربایجان‌غربی سپرده شده است اوضاع به نسبت خوبی در حال رخ‌داد است چراکه مباحث تصمیم گیری کنار دریاچه ارومیه روی می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه روند خشکی دریاچه ارومیه به سال‌های گذشته برمی‌گردد، افزود: با وجود مدیریت مناسب اما این تصمیمات نمی تواند گذر ۲۵ ساله را برگرداند و آب دریاچه همیشه با توجه به میزان ورودی، تبخیر آب و بهره‌برداری‌ها در حال تغییر است.

سلاجقه ادامه داد: در ۵۰ سال اخیر ۷۵ درصد تاباب های جهانی خشک شده و از بین رفته است اما با توجه به اینکه دریاچه ارومیه فاز سخت افزاری خود را تمام کرده و آغاز فاز نرم افزاری صرفا با مدیریت متناسب پیش می‌رود.

وی گفت: تالاب‌های اقماری دریاچه ارومیه نیز وضعیت خوبی دارند و حیات وحش در حال نگهداری و احیا است و ‌با تمامی تلاش‌های عالمانه امیدواریم ضمن تغییر الگوی کشت با مشارکت مردم، احیا دریاچه ارومیه امکان یابد.

وی با اشاره به اینکه ۱۵ درصد سرزمین استان جزو مناطق حفاظت شده است، اضافه کرد: به رغم وضعیت مطلبوتری در نگهداری و حفظ مناطق حفاظت شده خوشبختانه در حال توسعه نگهداری و احیار است.

وی با اشاره به وضعیت نامطلبو دریاچه ارومیه گفت: وقتی از هوایپما به دریاچه ارومیه نگاه می‌کردم از عمق وجودم ناراحت شدم اما ادوار مختلف زمین شناسی نشان می‌دهد که احیا امکان پذیر است ولی تغییرات اقلیمی یکی از مشکلات عمده این مسیر احیا است.

به گفته وی، طبق پیش بینی‌های اقیمی در فصل پاییز بارش‌های خوبی در حوزه دریاچه ارومیه خواهیم داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha