تالاب سولدوز ظرفیت فوق‌العاده و طبیعی کشور است +فیلم

ارومیه - ایرنا - معاون رییس جمهور و رییس سازمان محیط زیست گفت: تالاب سولدوز در شهرستان نقده یکی از ظرفیت‌های طبیعی، بزرگ و فوق‌العاده کشور برای حضور پرندگان مهاجر است و نباید دستکاری شود.

علی سلاجقه روز شنبه با اشاره به بازدید اخیرش از تالاب‌های شهرستان نقده در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: گونه‌های فلامینگو از نقاط دور دست جهان و برخی از شاخ قاره آفریقا و گونه‌های پرنده دیگر از کشور هندوستان به این تالاب مهاجرت می‌کنند که زیبایی منحصر بفردی را ایجاد کرده‌ است.

وی با اشاره به ظرفیت فوق‌العاده تالاب سولدوز اظهار کرد: خوشبختانه پرندگان این منطقه از نظر رده سنی نشان می‌دهد که دارای زادآوری هستند.

تالاب سولدوز ظرفیت فوق‌العاده و طبیعی کشور است +فیلم
سلاجقه با اشاره به وضعیت فعال تالاب سولدوز ادامه داد: این تالاب با گذشت زمان در مسیر اتصال به دریاچه ارومیه و ساخت و سازهای ایجاد شده گردنبندش شکل گرفته است که امروز با پوشش گیاهی خاص و با تنوع جانوری و پرندگان فوق‌العاده زیبایی منحصر بفردی بیافریند.

تالاب سولدوز ظرفیت فوق‌العاده و طبیعی کشور است +فیلم
سلاجقه با بیان اینکه تالاب‌ها یکی از چینش‌های منابع آب در طبیعت است، اضافه کرد: این منابع آب غنی جوانب اشتغال، تنوع زیستی، طبیعت گردی کردی و آبزی پروری را به دنبال دارد اما متاسفانه اغلب تالاب‌ها با توجه به شرایط اقلیمی در خطر هستند.

وی یادآور شد: زیست پرندگان در تالاب سولدوز به نحوی است که این پرندگان پس از مهاجرت مایل به بازگشت نیستند که امیدواریم این روند در تمامی تالاب‌های کشور شکل بگیرد.

تالاب سولدوز ظرفیت فوق‌العاده و طبیعی کشور است +فیلم
به گزارش ایرنا، تالاب سولدوز در ساخل جنوبی دریاچه ارومیه در حومه شهرستان نقده با مساحت ۳۷۵ هکتار در ارتفاع ۱۲۷۷ متری سطح دریا قرار دارد.

این تالاب از نوع تالاب‌های انسان ساخت بوده و در سال ۱۳۸۰ توسط احداث یک خاکریز که بر سر راه رودخانه گدارچای مابین دریاچه ارومیه و مکان فعالی تالاب توسط مردم ایجاد و به وجود آمده است.

بیش از ۷۰ گونه گیاهی از جمله نی، لویی، نوعی جگن و سازو از پوشش گیاهی این منطقه است.

۱۱ گونه پرندگان مورد تهدید جهانی همچون اردک بلوطی، غاز پیشانی سفید، خروس کولی دشتی، سنقر تالابی، فیلوش، غاز خاکستری، تنجه، فلامینگو، اردک سرسبز، اردک سر حنایی، اردک تاج‌دار و کشیم و انواع آبچلیک و لک‌لک در این تالاب زیست می‌کنند.

وجود انواع دوزیستان، خزندگان و پستاندارانی‌چون شنگ، شغال، روباه و گراز نیز نشان طبعیت بکر این منطقه است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha