برگزاری همایش‌ها، گامی موثر برای شناسناندن شخصیت شیخ فضل‌الله نوری است

نوشهر - ایرنا -آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید گفت : برگزاری همایش شهید شیخ فضل الله نوری با حضور اندیشمندان ، صاحبان قلم ، محققان و پژوهشگران گامی در جهت شخصیت ممتاز این مرجع عالیقدر مشروطه در قرن ۱۴ است.

به گزارش ایرنا ، در بخشی از این پیام که روز پنجشنبه در یادواره شیخ فضل الله نوری در شهرستان نور توسط دبیر علمی این همایش قرائت شد، آمده است: برگزاری این همایش ها ضروری است تا هم مردم و هم جامعه علمی کشور ایشان را بشناسند و شبهاتی را که در جریان مشروطه ایجاد شده و به تحریف های تاریخی پاسخ داده شود.

در ادامه پیام آیت الله نوری همدانی اضافه شد : تا به امروز در باره شیخ فضل الله نوری بیشتر مسائل و اندیشه های سیاسی ایشان مورد بحث قرار گرفته است که در حقیقت ایشان یک سیاستمدار دارای مبنا بوده اتس اما باید توجه داشت که سیاستمداری که سیاست اش اثر گذار در سعادت مردم می باشد پیشنیه علمی و اخلاقی اوست .

این پیام می افزاید : در این میان باید توجه کرد آنچه شیخ فضل الله نوری را ممتاز نموده نقاهت و علمیت همراه با تقوای ایشان است زمان شناسی و شناخت دشمن از نکات دیگر این مردم بزرگ می باشد به طور طبیعی در مجال اندک ، شرح شخصیت ایشان از عهده بر نیاید اما در مختصری نسبت به این مرد بزرگ مطالبی را تقدیم می کنیم .

آیت الله نوری همدانی در این پیام خاطرنشان کرد: این عالم عالیقدر آنچه در بعد علمی دارای عظمت است که نه تنها در فقه و اصول بلکه علوم دیگر را به خوبی از عهده بر آمد و در حکمت و کلام و نوجوم و ریاضیات تبحر یافت.

وی گفت : این ویژگی های علمی شیخ بود که او را یک انسان اثر گذار و کم نظیر ساخت و با شهادت مظلومانه خود توانست مشعل هدایتی شود عده ای هم خواستند که بین بزرگان دینی به ویژه مرحوم آخوند خراسانی و شیخ فضل الله نوری و شخصت هایی چون صاحب عروه چه در دوران زندگی و چه در تحلیل مسائل بعد شهادت شیخ ایجاد و اختلاف نموده و مسائل غیر واقعی نسبت دهند در حالی که همه این بزرگان برای فلاح و صلاح امت اسلام هم فکر و هم عقیده بودند و در اصل مطلب هیچگونه اختلافی وجود نداشته است .

در ادامه این پیام آمده است: شیخ فضل الله نوری همدانی مشروطه مشروعه را فریاد زد و برای همیشه بساط جدایی دین از سیاست را پایان داد و استقلال در برابر انگلیس و روس را مطرح نموده و با عزت در راه برقراری عدالت و همگانی دین و سیاست به درجه رفیع شهادت نائل گردید.

برگزاری همایش‌ها، گامی موثر برای شناسناندن شخصیت شیخ فضل‌الله نوری است

آیت الله حسین نوری همدانی در این پیام گفت : لازم می دانم و تذکر می دهم امروز هم با هوشیاری مسائل را رصد کرده و مانع از تحریف گردید به ویژه در موضوع انقلاب اسلامی که در زمان ما به ثمر رسید و این مهم در درجه نخست متوجه نخبگان خوزه و دانشگاه است و به تعبیر رهبری فرزانه جهاد تبیین می باشد و اگر غفلتی صورت گیرد و این انقلاب اسیب ببیند خسارت جبران ناپذیری است و در پایان از همه برگزار کنندگان این همایش تشکر می کنم.

فضل‌الله نوری مازندرانی معروف به شیخ فضل‌الله نوری (متولد سوم دی ماه سال ۱۲۲۲ در شهرستان لاشک مازندران- فوت نهم مرداد ۱۲۸۸ در تهران) روحانی مخالف مشروطه و از مجتهدان شیعه و بنیان‌گذار اسلام سیاسی در دوره قاجار بود. وی عقیده داشت که تمام قوانین جامعه باید بر اساس احکام اسلام تنظیم شوند. وی با پشتیبانی آخوند خراسانی، اصل دوم ممتم قانون اساسی مشروطه مبنی بر تشکیل هیات‌نظار را به تصویب مجلس شورای ملی رساند ولی به دلیل اختلاف با دیگر نمایندگان درباره برخی از اصول متمم قانون اساسی مشروطه، از مجلس کناره‌گیری کرد و با راه‌اندازی جریانی که مشروعه‌خواهان نام گرفت، اعتراضات شدیدی بر مشروطه‌خواهان و مشروطیت وارد کرد. شیخ فضل‌الله با همراهی کردن مخالفان مشروطه در ماجرای به توپ‌بستن مجلس، جمع‌آوری امضا از علما برای عدم بازگشایی مجلس بعد از به‌ توپ‌ بسته‌ شدن آن توسط محمدعلی شاه و نوشتن رساله‌هایی از جمله رساله حرمت مشروطه، مخالفت مشروطه‌خواهان را به خود جلب کرد. وی پس از دوره استبداد صغیر و فتح تهران به‌ دست گروهی از مشروطه‌خواهان در دادگاهی محاکمه و سرانجام اعدام شد. امام خمینی (ره) در مورد ایشان فرمودند: مرحوم شیخ فضل الله رحمة الله علیه ایستاد که "مشروطه باید مشروعه باشد، باید قوانین موافق اسلام باشد." در همان وقت که ایشان این امر را فرمود و متمم قانون اساسی هم از کوشش ایشان بود. مخالفین و خارجی هایی که قدرتی را در روحانیت می دیدند کاری کردند که برای شیخ فضل الله مجاهد مجتهد و دارای مقامات عالیه یک دادگاه درست کردند و یک نفر منحرف روحانی نما، او را محاکمه کرد و در میدان توپخانه، شیخ فضل الله را در حضور جمعیت به دار کشیدند." "جرم شیخ فضل الله بیچاره چه بود؟ جرم شیخ فضل الله این بود که قانون باید اسلامی باشد. جرم شیخ فضل الله این بود که احکام قصاص غیر انسانی نیست. انسانی است او را دار زدند و از بین بردند و شما حالا به او بدگویی می کنید."

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha