فرصت ها و گشایش های سرمایه گذاری و اشتغال در شهرستان باشت

یاسوج - ایرنا -اقدام های اثرگذاری در دولت سیزدهم به منظور رونق اشتغال و سرمایه گذاری در شهرستان کوچک باشت انجام شده اما هنوز فرصت های خوبی نیز برای بهبود وضعیت معیشتی مردم این شهرستان در جنوب کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.

به گزارش ایرنا،پرداخت میزان قابل توجهی تسهیلات بانکی به منظور تکمیل طرح های در حال احداث،فسخ قراردادهای واگذاری زمین های شهرک صنعتی «خان احمد» که سال ها بدون استفاده مانده و ایجاد زمینه جذب سرمایه گذاران در این شهرک صنعتی و تلاش برای توسعه صنایع تبدیلی از اقدام های مهم دولت برای بهبود شرایط اشتغال و سرمایه گذاری در این شهرستان است.

تکمیل کارخانه راکد بیواتانول به عنوان مهمترین واحد تولیدی در حال ساخت در شهرستان باشت، حمایت های ویژه برای کمک به سرمایه گذاران در زمینه تامین زمین با توجه به افزایش قیمت سال های اخیر، افزایش تسهیلات بانکی ارزان قیمت ویژه با در نظر گرفتن محرومیت منطقه و ارتقای زیرساخت هایی بانکی برای جلوگیری از نیاز به سفرهای دایم به شهرستان گچساران و پیمایش ۴۵ کیلومتر جاده از مهمترین فرصت هایی است که توجه به آن می تواند به رونق اشتغال و افزایش درآمد مردم منطقه کمک کند.

مردمان شهرستان ۲۲ هزار نفری باشت اعتقاد دارند با وجود خدمات خوب انجام شده از سوی دولت برای توسعه اقتصادی اما این شهرستان ظرفیت های مغفول زیادی در حوزه های مختلف اقتصادی به ویژه کشاورزی و گردشگری دارد که توجه به آنان می تواند به بهبود شرایط اشتغال و کارآفرینی کمک کند.

نیازها و برنامه های دولت

فرماندار باشت با اشاره به اینکه شغل ۶۰ تا ۶۵ درصد از درآمد مردم این شهرستان برپایه کشاورزی استوار است تاکید کرد: احداث سد «شیو»برای تامین آب ۱۲ هزار هکتار از زمین های کشاورزی از برنامه های دولت در این خصوص است.

نادر گرامی با یادآوری اینکه بیش از ۵۰۰ حلقه چاه کشاورزی مجاز و غیرمجاز برای بهره برداری کشاورزان باشتی ایجاد شده که این امر باعث کاهش سطح آب های زیرزمینی شهرستان شده است، تاکید کرد: ایجاد این سد در سفر دوم رییس جمهور با حضور وزیر نیرو مورد بررسی قرار گرفت.

وی ابراز امیدواری کرد: با احداث این سد آب بخش عمده ای از زمین های کشاورزی باشت پایدار شده و زمینه رونق تولید در این شهرستان فراهم شود.

فرماندار باشت با بیان اینکه نبودن زیرساخت های صنایع تبدیلی از مشکلات مهم کشاورزان شهرستان برای فروش به موقع محصولات آنان به قیمت واقعی است عنوان کرد: عملیات اجرایی سه سردخانه نگهداری مواد غذایی پارسال آغاز شده است.

فرصت ها و گشایش های سرمایه گذاری و اشتغال در شهرستان باشت

گرامی تاکید کرد: امید است با بهره برداری از این زیرساخت ها درآمد باغداران باشت پایدار شود.

وی ابراز کرد: در زمان حاضر به علت شرایط اقلیمی منطقه هر ساله بخش قابل توجهی از محصولات تولیدی با افت کیفیت روبه رو شده که این امر منجر به خسارت های زیادی به بهره برداران می شود.

گرامی اضافه کرد:واحد تولیدی ۶۰۰ هزار قطعه ای مرغ گوشتی از برنامه های عملیاتی شده در دولت سیزدهم در شهرستان است که بهره برداری از آن ضمن تامین بخشی از مرغ مورد نیاز شهروندان باشت و استان منجر به ایجاد تعدادی فرصت شغلی نیز می شود.

وی حصار کشی بخش هایی از زمین های گلخانه ای و رهاسازی آن از نگرانی های مسوولان است که ضرورت دارد تا برنامه ریزی لازم برای فعال شدن احداث طرح های این افراد صورت گیرد یا قرارداد آنان فسخ شود.

وی با بیان اینکه هم اکنون پنج در صد از اشتغال شهروندان باشت بر پایه صنعت است گفت که بدون استفاده ماندن زمین های واگذار شده به چند نفر پس از چند سال یکی از معضلاتی بود که به همت دولت قرارداد آنان فسخ و قرار است زمین های مورد نظر به سرمایه گذاران متقاضی جدید واگذار شود.

گرامی به راکد بودن طرح احداث کارخانه بیواتانول باشت اشاره کرد و افزود: از سرگیری فعالیت این واحد تولیدی بزرگ با شمار قابل توجهی فرصت شغلی از مهمترین نیازهای مردم شهرستان است.

وی عنوان کرد: باجه بودن برخی بانک ها باعث شده که بهره برداران برای دریافت وام ناچار به سفرهای پیاپی به گچساران باشند که نیاز است با ارتقای این زیرساخت ها به شعبه زمینه خدمت بهتر به سرمایه گذاران باشتی فراهم شود.

فسخ قرارداد طرح های راکد

از آنجا که شهرستان باشت تنها یک شهرک صنعتی دارد استفاده حداکثری از ظرفیت های سرمایه گذاری در آن ضرورت دارد به همین علت دولت با فسخ قرارداد شماری از طرح های راکد گامی برای تحقق این مهم برداشته است

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد گفت:۱۸ قرارداد واگذاری زمین شهرک صنعتی «خان احمد» در شهرستان باشت به علت بدون استفاده ماندن فسخ شد.

فرصت ها و گشایش های سرمایه گذاری و اشتغال در شهرستان باشت

سهیل مرادی نژاد اظهار کرد: این قراردادها پس از ارسال پیام هشدار و طی مراحل قانون از سوی کمیته داوری کهگیلویه و بویراحمد فسخ شده است.

وی با اشاره به اینکه دولت به ازای هر متر مربع زمین یک میلیون تومان برای ایجاد زیرساخت هایی مانند آب،برق،جدول کشی و آسفالت در این شهرک صنعتی سرمایه گذاری کرده تاکید کرد: این زمین ها به سرمایه گذاران متقاضی جدید واگذار می شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: با فسخ قرارداد این واگذاری ها هم اکنون ۵۰ قرارداد دیگر در شهرک صنعتی «خان احمد» باقی مانده است.

مرادی نژاد تصریح کرد: در زمان حاضر ۲ واحد صنعتی در حال بهره برداری و ۱۰ واحد تولیدی در دست احداث در شهرک صنعتی «خان احمد» وجود دارد.

وی همچنین از رفع مشکل برق بخشی از شهرک صنعتی «خان احمد» در شهرستان باشت خبر داد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد:شهرک صنعتی «خان احمد» در شاهراه حیاتی شمال جنوب و محور مواصلاتی چهار استان کهگیلویه و بویراحمد، فارس ، خوزستان، بوشهر با توجه به موقعیت استراتژیک و ممتازی که دارد از شهرک های صنعتی خوب استان محسوب می شود.

مرادی نژاد تاکید کرد: شهرک صنعتی «خان احمد» ۱۰۰ هکتار مساحت دارد که از این میزان۷۰ هکتار آن زمین صنعتی است.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: حمایت در زمینه آموزش، شرکت در نمایشگاه ها، برگزاری تورهای صنعتی، خدمات کسب و کار، توسعه بازار و مالیات از حمایت های ویژه دولت از سرمایه گذاری در شهرک های صنعتی در همه نقاط استان است.

پرداخت تسهیلات بانکی

پرداخت تسهیلات بانکی از راهکارهای مرسوم برای حمایت از تولید محسوب می شود به همین علت دولت میزان قابل توجهی وام از منابع مالی مختلف به سرمایه گذاران پرداخت شده تا زمینه این مهم فراهم شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد گفت:حدود ۶۰۰ میلیارد ریال وام بانکی در قالب توسعه روستایی، روستایی،مشاغل خانگی،تبصره ۱۸ به متقاضیان پرداخت شده است.

فرصت ها و گشایش های سرمایه گذاری و اشتغال در شهرستان باشت

حمیدرضا واعظی زاده افزود: ۷۱۰میلیارد ریال تسهیلات بانکی در قالب تبصره ۱۸ برای پرداخت به متقاضیان باشتی پیش بینی شده بود که از این میزان ۳۷۰ میلیارد ریال آن تخصیص و پرداخت شده است.

وی بیان کرد: همچنین ۱۹۶ میلیارد ریال نیز از محل وام های اشتغال روستایی و عشایر برای ۱۷۹ طرح پیش بینی شده بود که ۲۰۵ میلیارد ریال یعنی به میزان بیشتر از مصوب در قالب ۱۶۶ پرونده پرداخت شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: پیش بینی وام های اشتغال روستایی و عشایر براساس سرانه ۶۰۹ نفر براساس قانون از سال ۱۳۹۶ تاکنون پرداخت شده است.

واعظی زاده عنوان کرد: همچنین ۲۷ میلیارد ریال اعتبار برای پرداخت به ۲۶ پرونده در قالب وام های مشاغل خانگی برای متقاضیان باشتی تصویب شده بود که ۱۸ میلیارد ریال آن تاکنون محقق شده است.

وی تصریح کرد: در زمان حاضر ۳۴ پرونده تسهیلات مشاغل خانگی متقاضیان باشتی در حال انجام مراحل قانونی برای پرداخت است.

رییس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی باشت نیز در این بازدید گفت:امسال ۹ میلیارد ریال در قالب تسهیلات تبصره ۱۶ به ۱۰ پرونده در این شهرستان پرداخت شده است.

بیژن مهدی پور با اشاره به اینکه در زمان حاضر ۱۶۰ شهروند باشتی درخواست دریافت وام های مشاغل خانگی را دارند از مسوولان خواست نسبت به افزایش تسهیلات بانکی حوزه کسب و کارهای خرد در این شهرستان اقدام شود.

چشم انداز آینده

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه ۱۰۰هزار میلیارد ریال از محل سفر دوم رییس جمهور به کهگیلویه و بویراحمد و به همین اندازه تسهیلات ارزی برای طرح های اقتصادی استان پیش بینی شده است ابراز امیدواری کرد: وضعیت سرمایه گذاری و اشتغال در همه جای استان به ویژه شهرستان مستعد باشت بهبود یابد.

احسان عسکری تصریح کرد: این منابع مالی طی امسال و سال آینده به طرح های تولیدی و اقتصادی استان تزریق خواهد شد.

وی عنوان کرد: براساس برنامه ریزی صورت گرفته قرار است ۲۰ هزار میلیارد ریال از این میزان اعتبار تا چهار ماه آینده برای تکمیل طرح های اقتصادی و اشتغالزایی استان پرداخت شود.

وی ابراز کرد: این میزان اعتبار به طرح های اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد در مناطق مختلف که در زمینه های کشاورزی،گردشگری، خدمات و صنعت در حال ساخت هستند تزریق خواهد شد.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: ۶ هزار میلیارد ریال اعتبار در سال ۱۴۰۱ به طرح های اقتصادی استان تزریق شد که این اعتبارات باعث بهره برداری یا شتاب بخشی به طرح های مختلفی شده است.

وی ابرازامیدواری کرد: با تحقق اعتبارات پیش بینی شده در سفر دوم رییس جمهور به استان شاهد بهره برداری شمار زیادی از پروژه های اقتصادی استان و به دنبال آن رونق تولید و خلق فرصت های شغلی تازه باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha