۲۱ مرداد ۱۴۰۲، ۱۰:۲۴
کد خبر: 85196031
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آبشار گنجنامه؛ جاری ،باشکوه و شور انگیز+ فیلم

۲۱ مرداد ۱۴۰۲، ۱۰:۲۴
کد خبر: 85196031
آبشار گنجنامه؛ جاری ،باشکوه و شور انگیز+ فیلم

همدان- ایرنا- داشته ها ویافته های تاریخی و چشم اندازهای طبیعی ومکان های دیدنی از طبیعت بکرو سحرانگیز تا میراث گرانبهای تاریخی و سرزمینی و صنایع دستی و زیست بوم درهمدان پُرشمار است؛ اما زیباترین وناب ترین جلوه از این شکوه آفرینش و همراهی تاریخ و طبیعت در آبشار خوش آوا وهمیشه جاری گنجنامه یافتنی ترو دیدنی تر است.

به گزارش ایرنا، این آبشارزیبا در فاصله پنج کیلومتری ازهمدان و در منطقه عباس آباد و پایان دره ای سرسبز در مسیر جاده قدیمی شهرستان تویسرکان واقع شده است.

آبشار گنجنامه به راستی که در شگفتی و شکوه سرآمد است، خروشان و همیشه جاری، چشم نواز است و منظره ای دلربا و دلخواه گردشگران، این آبشار زیبا که از دل کوه و صخره های سخت و ستبر سر برآورده بلندایی به طول ۱۲متر دارد وجریان آبش نیز همیشگی و ماندگار است.

زیبایی های طبیعی وهوش ربا از بالادست و پیرامون این آبشارخروشان چنان پرشکوه و شورانگیز برای هر گردشگر و دوستدار طبیعت جلوه گری می کند.

رایحه خوش بوته های کوهساران، پهن دشت های افکنده از گل های خوش بوی دشت میشان ، دامنه های سرسبز و پوشش انواع درختان جنگلی و تپه ماهورهای مالامال از گل بوته ها و گیاهان دارویی در دل کوه الوند، چشمه ها و جویبارها و دریاچه های طبیعی و همیشه جاری در دره سرسبز عباس آباد همچون حریری سبز اطراف و پیرامون این آبشار خروشان و منظره بکر خدادادی را احاطه کرده است.

این آبشار زیبا و تفرجگاه جانفزا آنچنان دلربایی می کند و شکوه می آفریند که چشم برداشتن از آن برای هر بیننده ای سخت و دشوار است.

اما یاد آورشوم که گنجنامه همدان تنها به آبشار جانفزا و مفرح و طبیعت سحرانگیزش شناخته نشده ، در این منطقه زیبا گنجینه ای از تاریخ و تمدن سرزمینی ایران هم جای گرفته است.

آبشار گنجنامه؛ جاری ،باشکوه و شور انگیز+ فیلم

گنجنامه همدان در حقیقت سندی معتبر از تمدن و تاریخ بالای سه هزار ساله دیار الوند و همدان (اکباتانای قدیم) هم هست، سنگ نبشته ها و کتیبه های حک شده بر صخره های سخت و در دل کوه گنجنامه راه به سوی روزگاران هخامنشیان دارد، پس ارزش و اعتبار گنجنامه بیش از طبیعت در تاریخش هم نهفته است.

کتیبه های گنجنامه که در سال ۱۳۱۰در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید به سه زبان پارسی باستان ، ایلامی و بابلی هر کدام در ۲۰ سطر و از چپ به راست و به خط میخی حکاکی شده اند.

اینجا اما همدان است، زمستانش سرد و سخت و سوزسرمایش تاب و توان را از آدمی می‌گیرد؛ طبیعتش سرکش و خوف آورمی شود پس مناسب تر آن است که زمان آمدن و دیدن از آبشار جاری و شادی بخش گننجنامه و صدها مکان دیدنی و تاریخی و طبیعی این خطه زیبا ازکشورمان را در فصل های بهار و تابستان انتخاب کنیم.

آبشار گنجنامه؛ جاری ،باشکوه و شور انگیز+ فیلم

این روزها هم خیل عظیم گردشگران و مسافرانی که خسته و بی تحمل از آفتاب داغ و گرمای سوزان مردادماهی شده اند به ویژه در مناطق جنوبی کشورمان، برای فرار از این وضع عزم سفر به دل مناطق کوهستانی و سردسیری کرده اند و البته چه جایی و منظره ای زیباترو دلنشین تر و آسوده تر از آبشار گنجنامه همدان!

گفت وگویم با چند تن از این مسافران و گردشگران هم حکایت از سرخوشی و رضایتمندیشان از سفر به همدان و این آبشار زیبا وطبیعی داشت؛ به همان میزان که آبشار گنجنامه جریان دارد و جاری و شورانگیز است حضور گردشگران و مردمانی که از هر کوی و برزن در گستره جغرافیایی ایران سرافراز به این سامان آمده اند، خود صفایی دوچندان به این منظره زیبا و دیدنی بخشیده است.

این گردشگران از حضورشان درهمدان و دیدن مناظر ومکان های بکر وگردشگری و تاریخی این دیار زرخیز خوشحال بودند؛ از آن بانوی مازندرانی که همدان را مهد تمدن و تاریخ ایران دانست و تا آن فرد جنوبی و شوشتری در خوزستان که دل کندن از طبیعت سحرانگیز گنجنامه برایش دشوار بود و آن مرد اهل کردستان هم که شگفتی ها و زیست بوم این دیار را باشکوه و دل پذیر برای هر بیننده ای توصیف کرد.

استان همدان یک هزار و ۸۵۰ اثر تاریخی، تفریحی و گردشگری دارد.

آرامگاه بوعلی سینا، آرامگاه باباطاهر، تپه هگمتانه و گنبد علویان، حمام حاج آقا تراب نهاوند، خانه لطفعلیان ملایر، خانه مسعودی و آرامگاه میررضی الدین آرتیمانی و بقعه حیقوق نبی (ع)، کلیساهای آنجلی و گریگوری، حمام قلعه، کاروانسرای صفوی، آب انبارها، خانه های قدیمی و باغ نظری از مهمترین آثار تاریخی و باستانی و مناظر گردشگری دیار هگمتانه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha