عفو بین‌الملل پایان استفاده پلیس فرانسه از سلاح آسیب‌رسان را خواستار شد

تهران- ایرنا- سازمان عفو بین‌الملل از پلیس فرانسه خواست به استفاده از سلاح موسوم به «فلش بال» با گلوله‌های کائوچویی پایان دهد.

به گزارش روز شنبه ایرنا، رادیو فرانسه در گزارشی از افزایش انتقادات به استفاده پلیس از سلاح فلش بال خبر داد. به تازگی سه مامور پلیس به قتل محمد بن ادریس در شهر مارسی در جنوب فرانسه متهم شدند. همچنین یک مامور پلیس نیز پیشتر به دلیل آسیب جدی که به اِدی در همین شهر وارد شده بود، به طور موقت بازداشت شد. در هر دو مورد قربانیان هدف سلاح فلش بال قرار گرفته بودند.

ژان کلود ساموئیه (Jean-Claude Samouiller) رئیس سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد: انگلیس، آلمان، سوئد و دیگر کشورهای شمال اروپا از این سلاح استفاده نمی کنند اما کشورهای جنوب مانند یونان و فرانسه بطور گسترده این سلاح را بکار می‌برند.

وی با بیان اینکه استفاده از این سلاح در بسیاری از کشورهای اروپایی ممنوع است، گفت: این امر نشان می‌دهد که بدون استفاده از این سلاح هم می‌توان بخوبی وظایف محوله را انجام داد.

فلش بال با گلوله کائوچویی سلاحی است که استفاده از آن ابتدا در سال ۱۹۹۵ میلادی با انتقاد گسترده مواجه شد. اما از سال ۲۰۰۹ میلادی این اسلحه در اختیار پلیس و نیروی انتظامی فرانسه قرار گرفت. هرچند که در آغاز کاربرد این اسلحه برای برقراری نظم در آشوب‌های شهری و در هنگام خطری که پلیس را تهدید می‌کند، اعلام شد اما امروز پلیس در تمامی تجمعات اعتراض آمیز از آن علیه مردم عادی استفاده می‌کند.

در سال ۲۰۱۵ میلادی مدافعان حقوق بشر برای ممنوع شدن استفاده از فش بال توسط پلیس تظاهرات کردند و سپس در سال ۲۰۱۹ میلادی رئیس پلیس ملی فرانسه از تغییراتی در شیوه‌نامه استفاده از آن خبر داد. با اینحال، وزارت کشور فرانسه در آخرین برنامه خود در سال ۲۰۲۱ میلادی استفاده از این اسلحه را برای حفظ نظم «ضروری» دانست.

ساموئیه در اظهارات دیروز خود عنوان کرد که استفاده از این اسلحه به دفعات به بروز حوادث جدی منجر شده است.

وی افزود: این همان مساله‌ایست که در زمان جنبش موسوم به «جلیقه زردها» (در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹) شاهد آن بودیم. این امر در (تظاهرات مدافعان محیط زیست) در منطقه سنت سولین تکرار شد. بار دیگر در تظاهرات علیه اصلاحات حقوق بازنشستگی و به دنبال آن اعتراض ها به مرگ «نائل» جوان، این مساله مشاهده شد.

به گفته رئیس سازمان عفو بین‌الملل، پلیس فرانسه استفاده نامتناسبی از نوع خاصی از اسلحه دارد که گفته می شود کمتر کشنده است، اما استفاده نادرست از آن می تواند صدمات شدید بدنی یا حتی مرگ افراد را در پی داشته باشد.

وی گفت: به همین دلیل عفو بین‌الملل از فرانسه می‌خواهد شیوه‌نامه حفظ نظم را در رویارویی مستقیم (پلیس با مردم) بازنگری کرده و استفاده از فلش بال را به حال تعلیق درآورد.

به گزارش ایرنا، در تازه‌ترین پرونده مرتبط با خشونت پلیس در فرانسه، دادستان‌های فرانسوی هفته گذشته سه پلیس این کشور را به قتل یک مرد ۲۷ ساله در جریان اعتراض‌های ضددولتی متهم کردند. پرونده این سه افسر یک نمونه غیرمعمول از اتهامات کیفری علیه افسرانی است که در حین ماموریت مرتکب خشونت شده‌اند.

فرد مقتول محمد بن ادریس نام داشت و کالبدشکافی وی نشان داد اثرات جراحت روی سینه‌اش با ضربه‌ گلوله‌های فلش بال پلیس مطابقت دارد.

پیشتر تشکیل پرونده قضائی علیه چهار نیروی پلیس در مارسی در جنوب فرانسه خبری شد. پرونده مارسی در پی شکایت جوان ۲۲ ساله‌ای به نام اِدی (Hedi) تشکیل شد که می‌گوید در شب ۲ ژوئیه (۱۱ تیر) از ناحیه سر هدف گلوله فلش بال پلیس توسط چندین افسر مورد ضرب و شتم قرار گرفت. او که به دلیل ضربه به سر یک روز در کما بود چندین بار تحت عمل جراحی قرار گرفت و در نهایت بخشی از جمجمه‌اش برداشته شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha