پیاده‌روی اربعین و نیابت از شهید مدافع حرم

۲۱ مرداد ۱۴۰۲، ۱۱:۴۵
کد خبر: 85196336
علی شیرازی I کارشناس مذهبی
پیاده‌روی اربعین و نیابت از شهید مدافع حرم

تهران- ایرنا- پیاده‌روی اربعین، یکی از بزرگ‌ترین، باشکوه‌ترین، پرشورترین و گسترده‌ترین مناسک و مراسم عزاداری مسلمانان و شیعیان و در زمره عظیم‌ترین اجتماعات مذهبی جهان است که رکوردی بیش از ۴۵ میلیون زائر کربلا را به نام خود ثبت کرده است.

در این راهپیمایی بی نظیر؛ زیباترین جلوه های ایمان، عشق، شور، معنویت، انفاق، ایثار، همدلی، همراهی و صمیمیت ترسیم شده است و در حال تبدیل شدن به بزرگ ترین و باشکوه ترین نماد فرهنگی و هویت ساز جهان تشیع و اسلام ناب محمدی (ص) است.

وظیفه اصلی پذیرایی از این سیل عظیم عاشقان حسینی و پیاده روندگان اربعین، بر دوش ملت مومن و عزیز ایران و عراق است که با استقرار موکب های گسترده و زیبا و بهره گیری از هدایای با برکت مردمی، از زائرین و عاشقان امام عاشورا و شیفتگان شهدای کربلا استقبال می کنند. این حماسه بی مانند و جاودان و حرکت توام با شور و شعور، نشان دهنده اوج معرفت، محبت و عشق ملت های مسلمان و شیعه به خاندان رسالت و امامت و خانواده حضرت سیدالشهدا (ع) است که از آن فضایی سراسر شوق و شکوه و صفا بوجود می آید و پیوند عاطفی امت های اسلامی، خصوصا دو ملت ایران و عراق را عمق می بخشد.

رهبر حکیم و معظم انقلاب اسلامی در ۲۷ شهریور ۱۳۹۸ در تبیین این حرکت بی نظیر و مردمی فرمودند:

۱. ما نه ‌فقط در دوران خودمان در دنیا، بلکه در تاریخ هم سراغ نداریم یک چنین اجتماعی، یک چنین حرکتی هر سال، و هر سال گرم‌تر از سال قبل اتّفاق بیفتد؛ بی‌نظیر است،

۲. این حرکت حسینی در گسترش معرفت به امام حسین (علیه ‌السّلام) نقش دارد،

۳. اربعین با این حرکتی که عمدتاً بین نجف و کربلا در راهپیمایی هر سال به وجود می‌آید،‌ بین‌المللی شد،

۴. چشم‌های مردم دنیا به این حرکت دوخته شد،

۵. امام حسین (علیه‌السّلام) و معرفت حسینی به برکت این حرکت عظیم مردمی، بین‌المللی شد.

مهم ترین عامل این حرکت بین المللی و اجتماع با شکوه و باعزت مردمی و مهم ترین عامل شکل گیری پیاده روی اربعین حسینی، رزمندگان حماسه ساز و شهدای بزرگوار مدافع حرم و فرماندهان دلاور و قهرمان این جبهه، شهدایی همچون حاج قاسم سلیمانی، ابومهدی المهندس، حسین همدانی و ابوحامد بودند.

حضرت امام خامنه ای در ۳۰ مهر ۱۳۹۷ در تبیین این موضوع فرمودند:

۱. اگر آنجا کسانی فداکاری نمی‌کردند، امروز شوکت و هیمنه‌ محبّت اباعبدالله الحسین (علیه‌السّلام) این‌جور دنیا را فرا نمی‌گرفت،

۲. شما می‌بینید در راهپیمایی اربعین، از کشورهای مختلف، از فارس و ترک و کشورهای اروپایی و حتّی از آمریکا افرادی بلند می‌شوند می‌آیند آنجا،

۳. خشت اوّل و اصلی این کار را همان کسانی گذاشتند که درواقع جان‌شان را برای زیارت قبر اباعبدالله (علیه‌السّلام) فدا کردند.

ملت ها با شناخت به این واقعیت و با معرفت به امام و شهدای عاشورا و با فهم درست از جبهه مقاومت و معرفت عاقلانه و عارفانه به جهاد و مقاومت شهدای مدافع حرم، گام در مسیر پیاده روی اربعین می گذارند؛ تا با شوری مضاعف به شهدای کربلا و حرم پیوند داده شوند. برای تقویت این شور و شوق و عاطفه و اشک و برای تحکیم پیوند با شهدای بزرگوار و عزیز مدافع حرم، از آغاز راه و از قدم اول، نیت خود را به نیابت از شهیدی از شهدای مدافع حرم، رنگ و بوی خالصانه تر دهیم و در طول مسیر، سوزمان را به یاد او گره زنیم تا همواره در یادمان بماند که اگر شهید سلیمانی ها و شهدای حشد الشعبی و حزب الله و زینبیون و فاطمیون و حیدریون نبودند، امروز اثری از کربلا و نجف و کاظمین و سامرا نبود.

از شهید مورد نظرمان نیز بخواهیم که این شور و عشق را تا پایان زندگی مان، در وجود ما پاسداری کند. خودمان نیز بر این ماندن در راه اسلام و انقلاب و راه شهدا پافشاری کنیم تا معنویت حاصل از این پیاده روی، همواره در وجودمان پایدار بماند. رهبر حکیم انقلاب در سوم آذر ۱۳۹۵ فرمودند: حالاتی را که در راهپیمایی مشاهده یا احساس کردید، در خودتان نگه دارید. آن برادری، مهربانی، توجه به ولایت، آماده شدن بدن برای سختی کشیدن و ترجیح زحمت راه رفتن بر راحتی و تنبلی را حفظ کنید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha