۲۱ مرداد ۱۴۰۲، ۱۵:۱۸
کد خبرنگار: 1763
کد خبر: 85196584
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پیام های رزمایش مشترک چین و امارات چیست؟

۲۱ مرداد ۱۴۰۲، ۱۵:۱۸
کد خبر: 85196584
پیام های رزمایش مشترک چین و امارات چیست؟

تهران - ایرنا - یک رسانه عربی در واکنش به رزمایش مشترک نظامی چین و امارات نوشت که این رزمایش نشان‌ از اشتیاق رهبری دو کشور برای تقویت روابط نظامی همزمان با نادیده گرفتن خشم احتمالی آمریکاست.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از الخلیج آنلاین، امارات در راستای تلاش برای نمایش توانمندی های خود در برابر تهدیدات امنیتی و همچنین گسترش دامنه شراکت نظامی خود با دیگر کشورها، اقدام به برگزاری نخستین رزمایش نظامی مشترک با چین بعنوان دومین قدرت اقتصادی جهان و رقیب سرسخت آمریکا در عرصه بین الملل کرد.

هدف از رزمایش موسوم به «سپر شاهین ۲۰۲۳» که از روز چهارشنبه گذشته آغاز شد، تبادل تجربیات و ارتقای کارایی عملیاتی کارکنان وزارت دفاع دو کشور عنوان شده است.
این رزمایش که با حضور یگان های نظامی دو کشور در منطقه «سین کیانگ» در غرب چین برگزار شد، همچنین با هدف تمرین روی چند سناریوی نظامی از جمله عملیات مشترک، اقدامات پیشگیرانه و رزمایش لجستیکی، برپا شده است.

«محمود حلمی» نویسنده و پژوهشگر سیاسی، معتقد است: «رزمایش نظامی امارات و چین، نشان‌دهنده اشتیاق رهبری دو کشور برای تقویت روابط نظامی و همزمان با نادیده گرفتن خشم احتمالی آمریکاست.
حلمی در گفت وگو با «الخلیج آنلاین» افزود: یکی از مهمترین اهداف اعلام نشده این رزمایش و افزایش همکاری های نظامی بین دو طرف، به علاقه پکن به امنیت نفت و گاز و منافع اقتصادی خود در منطقه برمی گردد. پکن بر تقویت امنیت و ثبات در کشورهایی مانند امارات، بعنوان تولید و صادر کننده نفت، تاکید دارد.

وی ادامه داد: چین با برگزاری این رزمایش در واقع بدنبال آن است که روابط دوجانبه با امارات را تقویت کند و همکاری های راهبردی در حوزه مختلف از جمله حوزه امنیت و دفاعی را توسعه دهد.

حلمی اضافه کرد: هدف دیگر چین از این رزمایش نظامی، تقویت نفوذ سیاسی و اقتصادی خود در منطقه است؛ امری که آمریکا بویژه در حوزه همکاری نظامی میان ابوظبی و پکن، با احتیاط بسیار با آن برخورد می کند.

الخلیج آنلاین نوشت: به نظر می رسد، که این رزمایش، نگرانی آمریکا را برانگیخته است. چهار روز پس از آغاز این رزمایش، «جیک سولیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا به ابوظبی رفت و با شیخ محمدبن زاید آل نهیان دیدار و گفت وگو کرد.

پیشتر چند مسوول آمریکایی، برپایی پایگاه نظامی چین در امارات را غیرقابل قبول دانسته بودند زیرا - به گفته آنها - وجود چنین پایگاهی، فعالیت های نظامی حساس آمریکا در خاورمیانه را با خطر مواجه می کند.

به نوشته الخلیج آنلاین، حضور نظامی چین در امارات از طریق ساخت تاسیساتی در بندر خلیفه است که در کمتر از ۱۰۰ کیلومتری پایگاه هوایی الظفره در جنوب ابوظبی و محل استقرار نیروهای آمریکایی، قرار دارد.
همانطور که روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» در آن زمان فاش کرد، در سال ۲۰۲۱، امارات متحده عربی در نتیجه مخالفت واشنگتن، کار خود را در این پایگاه متوقف کرد، اما پس از دو سال و طبق خبر «واشنگتن پست» در ماه آوریل امسال، سخن از بازگشت چین به این پروژه و آغاز کار ساخت و ساز آن، مطرح است.

اسنادی که در اختیار این روزنامه قرار گرفته، نشان می دهد که «مقامات نظامی چین این پایگاه را پروژه ۱۴۱ می نامند».

«لیو بینگیو» سخنگوی سفارت چین در واشنگتن، نگرانی های ایالات متحده در مورد این پایگاه را کم اهمیت جلوه داد و آن را بی مورد توصیف کرد.

وی جولای گذشته نیز به رسانه ها گفته بود که چین در حال اجرای قانون است و همکاری امنیتی با کشورهای دیگر را بر اساس و منافع متقابل انجام می دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha