آیا نواز شریف برای چهارمین بار نخست‌وزیر پاکستان می‌شود؟

تهران- ایرنا- پس از انحلال مجلس پاکستان در آستانه انتخابات پارلمانی، حزب مسلم لیگ-نواز پاکستان به عنوان حزب حاکم در تلاش است تا محمد نواز شریف نخست وزیر سه دوره پیشین این کشور را برای چهارمین بار بر کرسی نخست وزیری بنشاند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا چند روز پس از تایید بازگشت نوازشریف در ماه آینده از خارج از پاکستان به اسلام‌آباد، حزب مسلم لیگ پاکستان- نواز روز شنبه به طور رسمی نواز شریف، رهبر حزب را به عنوان نامزد خود برای پست نخست وزیری در انتخابات پیش رو معرفی کرد.

این تصمیم که روز شنبه در یک نشست مطبوعاتی در کاخ نخست وزیری اتخاذ شد، پس از آن صورت گرفت که این حزب بازگشت نخست وزیر اسبق به پاکستان را در ماه آینده تایید کرد.

حزب مسلم لیگ پاکستان- نواز ابراز خوش بینی کرد که تصمیم اخیر دیوان عالی برای لغو بازنگری در قانون انتخابات، مانع بازگشت نواز نخواهد شد. این حزب با استناد به اصلاحات اعمال شده در قانون انتخابات، اعلام کرد که رد صلاحیت رهبر تبعیدی منقضی شده است و بدین ترتیب راه را برای ورود مجدد وی به سیاست هموار می کند.

این تصمیم در یک نشست خبری که در کاخ نخست وزیری به رهبری شهباز شریف، رئیس حزب برگزار شد، اتخاذ و اعلام شد.

شهباز شریف، نخست‌وزیر مستعفی در آستانه انتخابات پارلمانی، در این نشست از تصمیمات دولتش دفاع کرده و با تایید چالش های پیش رو تاکید کرد این اقدامات برای نجات دولت لازم است.

وی گفت: دولت مجبور است تصمیمات سخت و اجتناب ناپذیری بگیرد زیرا گزینه دیگری وجود ندارد.

شهباز شریف در پاسخ به سؤالات مربوط به قانون اسرار رسمی توضیح داد: در پی کشته شدن یکی از افسران آی اس آی، نگرانی هایی به وجود آمد که بررسی دقیق تر مسائل مربوط به هویت را ضروری می کرد. وی ادامه داد: این قانون به دلیل افشای مواردی از سوی پرسنل نهادهای حساس صورت گرفته است.

این لایحه در اوایل ماه جاری در سکوت کامل خبری در مجلس شورای ملی تصویب شد و به سازمان های اطلاعاتی اختیارات عمومی اعطا کرد که می توانند هر شهروندی را حتی وقتی تنها متهم به نقض قانون است، بازداشت کنند.

تصمیم حزب مسلم لیگ پاکستان-نواز، برای معرفی کردن نواز به عنوان نامزد نخست وزیری به دنبال تصویب اصلاحیه قانون انتخابات ۲۰۲۳ در ژوئن است که به کمیته انتخاباتی این اختیار را می دهد که تاریخ انتخابات را تعیین کند و دوره رد صلاحیت نمایندگان و مقامات سابق را به پنج سال محدود می کند. این قانون هم به نفع نواز شریف و هم جهانگیرخان طرین از حزب استحکام پاکستان (IPP) است که قبلاً بر اساس بند (و) بند یک ماده ۶۲ قانون اساسی مادام العمر رد صلاحیت شده بودند.

شهباز به تازگی در مصاحبه ای برنامه های شریف را برای بازگشت به پاکستان در ماه سپتامبر و مواجهه با پرونده های معلق مانده در دادگاه تایید کرد. وی اعلام کرد قصد دارد پس از تشکیل دولت موقت به لندن سفر کند تا در مورد برنامه بازگشت خود با برادرش گفتگو کند.

علاوه بر این، تأیید شد که اگر حزب مسلم لیگ پاکستان-نواز در انتخابات آتی پیروز شود، نواز شریف رهبری این حزب را بر عهده خواهد گرفت و برای چهارمین بار نخست وزیر خواهد شد. نواز شریف از زمان محکومیت خود در پرونده های اختلاس توسط دادگاه قبل از انتخابات عمومی سال ۲۰۱۸، در سال ۲۰۱۹ به دنبال معالجه پزشکی به لندن رفت و از آن زمان در آنجا اقامت داشته است. سفر او به دبی در ماه گذشته، جایی که با سیاستمداران پاکستانی ملاقات کرد، بحثی را در رسانه ها در مورد بازگشت احتمالی او به پاکستان برانگیخت.

نواز شریف در حال حاضر در خصوص موارد مرتبط با افشای اسناد پاناما متهم شناخته می شود و رسیدگی به این پرونده ها همچنان در دادگاه های مربوطه در جریان است.

محمد نواز شریف ، (زاده ۲۵ دسامبر ۱۹۴۹، لاهور، پاکستان)، تاجر و سیاستمدار پاکستانی که در سال‌های ۱۹۹۰–۹۳، ۱۹۹۷–۱۹۹۸ و ۲۰۱۳–۱۷ نخست‌وزیر بود. او سابقه طولانی ترین نخست وزیری در پاکستان را دارد که در مجموع بیش از ۹ سال در سه دوره خدمت کرده است و هر دوره با برکناری او به پایان رسیده است.
در آخرین دوره نخست وزیری او در سال ۲۰۱۷، نواز توسط دادگاه عالی پاکستان به دلیل افشای پرونده اسناد پاناما از سمت خود برکنار شد. در سال ۲۰۱۸، دادگاه عالی پاکستان، نواز را از تصدی مناصب دولتی سلب صلاحیت کرد و او نیز توسط آژانس مبارزه با فساد در پاکستان به ده سال زندان محکوم شد. از سال ۲۰۲۳ ، نواز مدت‌ها پس از اینکه توسط دادگاه پاکستانی فراری اعلام شد، با قرار وثیقه برای معالجه پزشکی در لندن به سر می برد.

نواز شریف پیش از این سه بار عهده داری تصدی نخست وزیری (از آبان ماه ۱۳۶۹ تا تیرماه ۱۳۷۲، بهمن ۱۳۷۵ تا مهر ۱۳۷۸ و سومین دوره نیز خرداد ۱۳۹۲ تا شهریور ۱۳۹۶) بوده است.دلایل برکناری نواز شریف از قدرت در سال های ۱۳۷۲، ۱۳۷۸ و ۱۳۹۶ به ترتیب اختلاف با رئیس جمهوری وقت و منحل شدن پارلمان به دلیل اختلاف میان نخست وزیر و رئیس جمهور، کودتای ژنرال مشرف فرمانده وقت ارتش و در سومین دوره نیز افشای فساد مالی نواز شریف و خانواده وی از سوی افشای اسناد پاناما و حکم دیوان عالی پاکستان برای سلب صلاحیت نواز شریف. 
خانواده شریف در چندین پرونده فساد، متهم به پولشویی، فرار مالیاتی و مخفی کردن دارایی‌های خارجی هستند. دیوان عالی پاکستان در تابستان ۲۰۱۷ نواز شریف را که در آن زمان نخست‌وزیر بود، از مقام خود خلع و دستور پیگیری پرونده‌های فساد وی را صادر کرد. نواز شریف ۷۳ ساله در سال ۲۰۱۸ محکوم به هفت سال حبس و پرداخت ۱.۵ میلیارد روپیه و ۲۵ میلیون دلار در پرونده فساد مالی موسوم به «العزیزیه» شد. 
نخست وزیر پیشین پاکستان بیست و هشتم آبانماه ۱۳۹۸ به دلیل بیماری توانست با قرار وثیقه از زندان آزاد و برای پیگیری فرآیند معالجه خود این کشور را به مقصد لندن ترک کرد. خانواده نوازشریف می‌گویند پرونده‌سازی علیه آن‌ها با انگیزه سیاسی بوده است. شریف و فرزندانش مریم نواز، حسین نواز و حسن نواز بر اساس اسنادی که موسسه پانامایی موساک فونسکا در سال‌های گذشته افشا کرد و به پرونده پاناما معروف شد، به اتهام دست داشتن در فساد مالی، مجرم شناخته شدند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha