۲۸ مرداد ۱۴۰۲، ۱۴:۵۲
کد خبرنگار: 1086
کد خبر: 85199420
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۴۴۰ موسسه ایرانی در رتبه‌بندی وبومتریکس/دانشگاه تهران در صدر قرار گرفت

تهران- ایرنا- ۴۴۰ مؤسسه ایرانی در سیاهه ۳۰ هزار مؤسسه‌ای ویرایش ژوئیه (تیر/مرداد) ۲۰۲۳ سامانه رتبه‌بندی «وبومتریکس» قرار گرفتند و دانشگاه تهران با رتبه ۳۰۵ در جایگاه نخست ایستاد.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، دانشگاه تهران مؤسسه برتر ایرانی است که در این سیاهه در رتبه ۳۰۵ جهان و نخست ملی جای گرفته است. پس از این، دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، علوم پزشکی شهید بهشتی، صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر، علوم پزشکی تبریز، علم و صنعت ایران، علوم پزشکی مشهد، فردوسی مشهد و علوم پزشکی ایران در رتبه‌های دوم تا دهم ملی هستند.

هدف کلیدی از انتشار «وبومتریکس»، نه تنها رتبه‌بندی وبگاه‌ها بلکه بهبود انتشارات اینترنتی است. آزمایشگاه سایبرمتریکس سالانه دو ویرایش از نظام وبومتریکس در ماه‌های ژانویه (دی/ بهمن) و ژوئیه منتشر می‌کند. پشتیبانی از دسترسی آزاد، دسترسی الکترونیکی به انتشارات علمی و دسترسی به دیگر منابع دانشگاهی از نخستین هدف‌های این نظام رتبه‌بندی است.

۴۴۰ موسسه ایرانی در رتبه‌بندی وبومتریکس/دانشگاه تهران در صدر قرار گرفت

تأثیر یا رؤیت‌پذیری، دسترسی یا شفافیت/ باز بودن و سرآمدی پژوهش، سنجه‌هایی هستند که «وبومتریکس» برای ارزیابی وبگاه مؤسسه‌ها به کار می‌برد. در جدول یک، رتبه ملی و جهانی ۱۰ مؤسسه برتر ایرانی و رتبه جهانی آنها در سنجه‌های گوناگون این نظام رتبه‌بندی گزارش شده است. سیاهه همه مؤسسه‌های ایرانی با جایگاهی که به دست آورده‌اند نیز در جدول دو، در دسترس است.

۴۴۰ موسسه ایرانی در رتبه‌بندی وبومتریکس/دانشگاه تهران در صدر قرار گرفت
رتبه ملی و جهانی ۱۰ مؤسسه ایرانی در نظام رتبه‌بندی «وبومتریکس» ویرایش ژوئیه ۲۰۲۳ میلادی

همچنین بر پایه گزارش رتبه‌بندی «وبومتریکس» در ژوئیه ۲۰۲۳ میلادی، دانشگاه هاروارد با بیشترین امتیاز پیشگام است و پس از آن دانشگاه استنفورد، موسسه فناوری ماساچوست آمریکا، دانشگاه آکسفورد، دانشگاه برکلی در کالیفرنیا، دانشگاه میشیگان، دانشگاه خصوصی کرنل در نیویورک، دانشگاه واشنگتن، دانشگاه کلمبیا و دانشگاه پنسیلوانیا آمریکا قرار دارند.

پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) با ساخت و به‌روزرسانی ابزارهایی حرفه‌ای برای ارزیابی و سنجش علم، فناوری و نوآوری کشور می‌کوشد تا در زمینه‌هایی در پیوند با مأموریت‌هایش به سیاست‌گذاران برای برنامه‌ریزی‌های درست و کارآمد یاری رساند. گزارش انتشارات سامانه جایگاه علم، فناوری و نوآوری ایران در جهان (نما) به پایش و گزارش پیرامون ۹۰ شاخص گوناگون از ۵۵ نهاد جهانی در حوزه‌های علم، فناوری و نوآوری می‌پردازد و در نشانی NEMA.IRANDOC.AC.IR در دسترس همگان است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha