۲۴ مرداد ۱۴۰۲، ۱۶:۵۶
کد خبرنگار: 1162
کد خبر: 85200133
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مدیرکل ساتبا:

شهرک های خورشیدی در کشور ایجاد شود

۲۴ مرداد ۱۴۰۲، ۱۶:۵۶
کد خبر: 85200133
شهرک های خورشیدی در کشور ایجاد شود

ساوه - ایرنا - مدیر کل دفتر پژوهش و فناوری سازمان انرژی‌های تجدید پذیر و بهره‌وری برق (ساتبا) گفت: به منظور رفع ناترازی تولید و مصرف برق در کشور مناطق مستعد ایجاد شهرک های خورشیدی برای تولید انرژی های پاک و تجدید پذیر ایجاد شود.

به گزارش ایرنا، «اکبر شعبانی‌کیا» روز سه شنبه در جلسه ایجاد انرژی‌های تجدیدپذیر در ساوه اظهار کرد: هم اکنون در دنیا نیروگاه های تجدید پذیر سهم ۸۴ درصدی و نیروگاه های فسیلی سهم ۱۶ درصدی در تولید برق دارند.

وی افزود: با توجه به اینکه جهانیان برای تولید انرژی مورد نیاز خود به سمت انرژی های پاک و تجدید پذیر حرکت کرده اند و از طرف به دلیل وجود ناترازی در تولید و مصرف برق در کشور ما لازم است ما نیز در این مسیر گام های بلند و ادامه داری را برداریم.

شعبانی کیا اضافه کرد: به همین دلیل شناسایی و ایجاد شهرک‌های صنعتی مستعد احداث شهرک خورشیدی یک ضرورت است که هم اکنون توسط وزارت نیرو به صورت جدی به عنوان یک اولویت آغاز شده است.

وی گفت: لازم است در مناطق صنعتی همچون ساوه این مساله پیگیری شود و به دلیل برخورداری این شهرستان از نعمت هایی همچون خورشید و وزش باد می‌توان انرژی‌های تجدیدپذیر را مبتنی بر باد و خورشید تولید کرد و توسعه داد.

وی گفت: به دلیل وجود مبانی شهر سبز در ساوه باید توسعه المان‌های مختلف شهر سبز در آن رقم بخورد و به لحاظ نگرشی و تدوین برنامه‌های بلند مدت شهری پویا و دارای ظرفیت‌های مقدمانی در حوزه انرژی تجدیدپذیر است که براین اساس انعقاد تفاهم نامه برای توسعه شهر مبتنی بر توسعه پایدار صورت گرفت.

مدیرکل ساتبا افزود: مدیریت شهر هوشمند با تاکید بر رعایت در مدیریت مصرف انرژی آسان‌تر است و در ساوه این اقدام شروع شده است و نیازمند مشارکت و عزم تمامی دستگاه‌های اجرایی است تا در قالب برنامه مدون با دیده شدن اولویت‌های متعدد و ظرفیت‌های اجرایی موجود در کشور به مرحله اجرا درآید.

وی گفت: ظرفیت زیست محیطی در جوامع شهری به گونه ای نیست که بتوان این میزان زباله تولید کرد و باید با تفکیک و انتقال به چرخه بازیافت اقدام به کاهش تولید زباله کرد و آموزش شهروندی از دیگر الزاماتی است که باید از سنین دانش آموزی آن را شروع کرد.

شعبانی کیا با اشاره به اینکه بخشی از خانوارهای کشور تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند، یادآور شد: برای ایجاد درآمد پایدار برای خانواده‌های تحت پوشش نهادهای حمایتی احداث نیروگاههای خورشیدی توسط نهادهای حمایتی و واگذاری آن به خانواده‌های تحت پوشش به عنوان یک برنامه عملیاتی در حوزه تامین انرژی و نیز کسب درآمد برای این خانواده ها در حال اجراست.

شهردار ساوه نیز با بیان اینکه ساوه تنها شهر پایلوت سبز کشور شده است، گفت: متعاقب تفاهم نامه منعقد شده فی‌مابین سازمان انرژی های تجدید پذیر و بهره وری انرژی برق(ساتبا) و شهرداری ساوه مقرر شد خطوط توسعه‌ای شهر ترسیم شود که در اولین اقدام موضوع آموزش، پسماند و روشنایی شهر به عنوان اولویت‌های نخست در دستور کار قرار گرفت.

«امیررضا یوسفیان» افزود: اندیشه شهر سبز پایدار فقط بر توسعه فضای سبز شهری متمرکز نیست بلکه استفاده بهینه از منابع شهر، تلاش برای کنترل و کاهش ترافیک، توجه به مسائل زیست محیطی و اجتماعی از جمله شاخص های آن است.

وی گفت: امروزه در دنیا به دلیل گرمایش کره زمین، افزایش گازهای گلخانه‌ای و کاهش سوخت‌های فسیلی نگاه اندیشمندان به راهکاری دیگر برای تولید انرژی است و در برخی کشورها به این مهم توجه ویژه‌ای شده است.

شهردار ساوه افزود: برای دستیابی به نتیجه نهایی و رسیدن به شهر سبز پایدار تمامی سازمان های متولی، گروه‌های مردم نهاد و شهروندان باید تلاش کنند و شهرداری باید با فراهم سازی زمینه‌ها فرهنگسازی کند تا مردم بدانند در ازای از دست دادن نعمتی مانند انرژی خورشید چه هزینه سنگینی را به محیط زیست وارد می کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha