۴ شهریور ۱۴۰۲، ۸:۳۲
کد خبر: 85210351
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سطل زباله در ساوه، آزمونی که به خطا رفت

۴ شهریور ۱۴۰۲، ۸:۳۲
کد خبر: 85210351
سطل زباله در ساوه، آزمونی که به خطا رفت

ساوه - ایرنا - سال‌ ۱۳۹۵ سطل‌های زباله در معابر و کوچه‌های ساوه جمع‌آوری شد و امروز بازگشت دوباره آنها به شهر گویای این واقعیت بوده که این تصمیم عجولانه تبدیل به آزمونی به خطا رفته شده است.

به گزارش ایرنا، زباله فقط یک کلمه نیست چراکه همین چند حرف به تنهایی بار سنگینی بر دوش زمین گذاشته و هرجا حضور داشته باشد راه را برای آرامش انسان سد می‌کند و این مساله دست شهر ساوه را لای چرخ‌های خود گیر انداخته است.

دیدن کیسه های زباله پاره شده و شیرابه‌های مشمئز کننده در ساعات پایانی شب و حتی ابتدای صبح چیزی نیست که در این شهر جای تعجب داشته باشد به طوریکه انگار چشم شهروندان به این مساله عادت کرده است و گویی به راحتی از کنار آن می‌گذرند.

کوچه‌ پس کوچه های مرکز شهر را برای بررسی میدانی این معضل در حال طی کردن هستم و بطری خالی آب معدنی در دست دارم تا ببینم چند کوچه را باید برای پیدا کردن یک سطل زباله و انداختن این بطری در آن را طی کنم.

بیشتر از پنج کوچه را در گرمای طاقت فرسا طی می کنم اما آنچه پیدا نمی کنم سطل زباله است و آنچه می بینم دیوار نوشته‌های مختلفی است که از شهروندان می خواهد " لطفا در اینجا آشغال نریزید" اما زیر برخی از این دیوار نوشته ها همچنان آنچه نباید باشد،هست و یا رد پای آن باقی مانده است.

سطل های زباله در خیابان های اصلی جانمایی شده اما کوچه های شهر و حتی برخی خیابان های شهرک‌ها بی بهره از این ابزار است تا این مساله روزگار را به کام گربه ها و سگ های بی سرپرست و حیوانات موذی همچون موش و حشرات دیگر شیرین کند.

سطل زباله در ساوه، آزمونی که به خطا رفت

شهروندان چه می گویند؟

گفته می‌شود سطل‌های زباله‌ها از سطح شهر در سال ۱۳۹۵ بنا به درخواست شهروندان به دلیل بوی نامطبوع انباشت زباله ها، جمع شدن حیوانات بی سرپرست، موذی و حشرات و همچنین چهره نازیبای کنار این سطل ها، جمع آوری شده است.

اگر سطل ها در مدت زمان کوتاهی برای مقابله با بوی نامطبوع و شست و شو شود بودن این مخازن برای پاکیزگی خیابان ها ضروری است

کاری که بسیاری از شهروندان امروز آن را پاک کردن صورت مساله می دانند به طوری که یکی از ساکنان شهرک فجر به ایرنا گفت: شهرداری اگر می خواست این کار جواب بدهد باید زیرساخت های ان را فراهم می کرد.

«علی حسینی» با اشاره به مسوولیت شهروندان و شهرداری در این خصوص اظهار کرد: شهروندان باید نسبت به بردن زباله ها سر ساعت معین به بیرون از منزل و شهرداری با جمع اوری آنها در ساعت مشخص اقدام کنند که نکته‌ها توسط ۲ طرف به خوبی رعایت نمی شود.

مخالفت با استقرار سطل های زباله مقابل مغازه ها دیگر دلایل اعلام شده برای جمع آوری این مخازن بوده که در گفت وگو با چند نفر از مغازه داران خیابان‌هایی مثل طالقانی، شریعتی، انقلاب متوجه آن شدم که همچنان بر عدم استقرار سطل ها مقابل مغازه‌هایشان اصرار دارند.

اما نظر اکثریت آنها این است که اگر زباله ها برای جلوگیری از نازیبا شدن منظر شهری به موقع جمع آوری و مهمتر از آن سطل ها در مدت زمان کوتاهی برای مقابله با بوی نامطبوع و شست و شو شود بودن این مخازن برای پاکیزگی خیابان ها ضروری است.

جمع آوری سطل‌های زباله کار اشتباهی بود

در جمع بندی گفت و گوهایی که ایرنا با شهروندان در نقاط مختلف انجام داده تاکید بر تعبیه سطل های زباله در کوچه ها و معابر به شرط رعایت نکات بهداشتی شد؛ موردی که رییس اداره حفاظت محیط زیست ساوه هم آن تصدیق کرد و گفت: جمع آوری سطل های زباله هرچند بنا به درخواست مردم اتفاق افتاد کار اشتباهی بود.

«سید علی دعایی لنگرودی» با اشاره به ایجاد آلودگی های مختلف محیطی ناشی از قرار دادن زباله در خارج از مخازن یادآور شد: معتقدم اول باید آموزش شهروندی برای رعایت ساعت مشخص بردن زباله ها به ایستگاه موقت جمع آوری ارایه و پس از آن در گام های بعدی با فرهنگ سازی در زمینه تفکیک از مبدا نسبت به این تصمیم اقدام می‌شد.

تصمیم یک شبه

حذف باکس های زباله در این شهر طی ساله های گذشته اقدامی بوده که امروز نتایج آن شهرداری را مجبور به جانمایی مجدد مخازن تازه در شهر کرده است به طوریکه «امیررضا یوسفیان» شهردار این شهر به ایرنا گفت: تغییر المان های فرهنگی زمان بر بوده به طوری که در این حوزه نمی شود یک شبه تصمیم و عوارض و آثار حاصل از آن را ندیده گرفت.

وی اضافه کرد: هر تصمیمی عوارضی دارد و باید قبل از تصمیم گیری نتایج و عواقب بلند مدت آن بررسی و ارزیابی شود، نکته ای که در مورد جمع آوری سطل های زباله از سطح شهر ساوه رعایت نشد.

شهردار ساوه گفت: فرهنگ تفکیک زباله از مبدا در مناطق تولیدی، تجاری و مسکونی هنوز در کشور نهادینه نشده پس تا زمانی که این مسئله فرهنگسازی نشود نمی توان در حوزه پسماندها بعضی تصمیمات غیرکارشناسی را گرفت.

فرهنگ تفکیک زباله از مبدا در مناطق تولیدی، تجاری و مسکونی هنوز در کشور نهادینه نشده پس تا زمانی که این مسئله فرهنگسازی نشود نمی توان در حوزه پسماندها بعضی تصمیمات غیرکارشناسی را گرفت

یوسفیان با اشاره به وجود پشه های خاکی و سگ های بی سرپرست به عنوان ناقل اصلی بیماری سالک و کامل نبودن کلکتورهای جمع آوری فاضلاب در برخی نقاط شهر ساوه ، یادآور شد: حذف سطل های زباله به عنوان یک تصمیم غیر کارشناسی شده در چنین شرایطی نتیجه ای جز نابسامانی که امروز شاهد آن هستیم نمی توانست داشته باشد.

وی گفت: جانمایی مجدد مخازن زباله براساس مصوبه مدیریت شورا و کمیته انطباق این شهرداری از سال گذشته در دستور کار بوده و تاکنون برای ۶۰ درصد از شهر زیر پوشش قرار گرفته و در گام ابتدایی به دنبال فرهنگسازی هدایت زباله به داخل مخازن و پس از آن تفکیک از مبدا هستیم.

شهردار ساوه اظهار کرد: در این راستا شهر ساوه طبق تفاهم نامه منعقد شده با وزارت نیرو به عنوان الگوی کشوری شهر سبز درنظر گرفته شده که با همکاری دفتر پژوهش و فناوری سازمان انرژی‌های تجدید پذیر و بهره‌وری برق (ساتبا) در بحث آموزش، پسماند و روشنایی شهر با لامپ های ال‌ای‌دی همکاری می شود.

روزانه سه نوبت زباله‌های شهر ساوه جمع آوری می‌شود

رعایت نکردن مردم بخشی از این معضل شهری است به طوریکه مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری ساوه با اظهار گلایه از شهروندان به ایرنا گفت: موضوع قرار دادن زباله خارج از ساعت مقرر در معابر باعث شده تا در این شهر روزانه سه نوبت نسبت به جمع آوری زباله اقدام کنیم.

«محمود ذولفقاری» با بیان اینکه پس از جمع آوری سطل های زباله مجددا با اعتراض برخی شهروندان مبنی بر بازگشت این مخازن به سطح شهر روبرو شدیم افزود: رفع مشکلات زیست محیطی، جلوگیری از ازدیاد حیوانات بی سرپرست و موذی، نظافت و زیبایی شهر، جلوگیری از نفوذ شیرابه زباله به زمین از دیگر دلایل تصمیم مدیریت شهری بر اجرای طرح احیای مخازن زباله است.

با اجرای طرح احیای مخازن زباله ۲۵۰ زیر مخزنی احداث و ۴۰۰ سطل زباله بزرگ نیز در سطح شهر نصب شده است

وی یادآور شد: بر این اساس تاکنون با اجرای طرح احیای مخازن زباله ۲۵۰ زیر مخزنی احداث و ۴۰۰ سطل زباله بزرگ نیز در سطح شهر نصب شده است و این روند به صورت یک برنامه مدت دارد تداوم دارد.

ذولفقاری اظهار کرد: با توجه به درخواست شهروندان در نظر داریم تا یک سال آینده تعداد مخازن زباله در سطح شهر به بیش از ۸۰۰ مورد برسد و در کنار آن شست و شوی ماهانه مخازن نصب شده و رنگ آمیزی و آهک پاشی آنها به عنوان یک برنامه روتین از دیگر اولویت های این مدیریت است.

وی میزان تولید زباله در ساوه را روزانه بین ۹۰ تا ۱۲۰ تن اعلام کرد و گفت: با توجه به وجود زباله گردها بخش قابل توجهی از زباله های تکیک پذیر توسط آنها برداشت و به همین دلیل در سایت پسماند تنها پنج درصد زباله ها تفکیک و بقیه دفن می شود.

چالش های به وجود آمده در سطح شهر پس از جمع آوری سطل های زباله گویای آن است که این مساله هم خواسته‌ای اشتباه و هم اقدامی غیرکارشناسی بوده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha