استفاده از سیستم‌های نوین تقسیم آب در مشگین‌شهر ضروری است

اردبیل - ایرنا - معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اردبیل با اشاره به برخی مشکلات در خصوص مدیریت آب در مشگین‌شهر گفت: استفاده از سیستم‌های نوین تقسیم آب در خیاوچای برای تامین آب مشگین‌شهر ضروری است.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی استانداری اردبیل ، سیدکمال‌الدین میرجعفریان روز سه‌شنبه در شورای فنی استان بیان کرد: امور آب باید به وظیفه ذاتی خود در خصوص تامین آب عمل کرده و با مدیریت منابع آب موجود در مشگین‌شهر از بروز قطعی پیشگیری کند.

وی با بیان اینکه آب به میزان کافی در منطقه وجود دارد، افزود: باید با استفاده از سیستم‌های نوین و اجرای طرح‌های مختلف آبخیزداری از دورریز آب جلوگیری کرده و آب پایداری در مشگین‌شهر ایجاد شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اردبیل همچنین با اشاره به برخی کم‌کاری‌ها طی سال‌های گذشته در خصوص مدیریت آب و ایجاد منبع آب پایدار در استان، مشکل آب را جدی دانست و خواستار اقدام تخصصی مسئولان مرتبط و به‌ویژه حوزه وزارت نیرو در این راستا شد.

میرجعفریان تصریح کرد: دغدغه آب شرب و غیرشرب در استان اردبیل جدی بوده و لازم است طرح جامع آب استان که کارشناسان و متخصصان امر تدوین کرده‌اند با حمایت ملی، اجرایی و عملی شود.

در این نشست گزارشی از روند تامین آب شهرستان مشگین‌شهر توسط امور آب و همچنین تامین آب اردبیل از سوی مدیران مربوط ارائه شد.

پیش‌تر ، مدیر امور منابع آبی شهرستان مشگین‌شهر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه کارگاه‌های صنعتی، ماسه شویی‌ها و کارگاه‌های بلوک زنی مشگین‌شهر از آب تصفیه شده استفاده می‌کنند، گفـت: مشکل اصلی آب شرب این شهرستان علاوه بر مصرف بی رویه، ساماندهی نشدن شبکه توزیع آب است که باید با همکاری دستگاه‌های مربوطه این شبکه اصلاح شده و مورد بازنگری قرار بگیرد.

ارسلان فرجی اظهار کرد: در صورتی که وضعیت شبکه توزیع آب در مشگین‌شهر تغییر نکند، حتی اگر کل آب رودخانه خیاوچایی در اختیار شرکت آب و فاضلاب قرار بگیرد جوابگوی نیاز آبی این شهرستان نخواهد بود.

وی اضافه کرد: مصرف سرانه آب در مشگین‌شهر ۲۱۷ لیتر در ثانیه است که با در نظر گرفتن هدررفت شبکه، باید حداکثر نیاز مصرف سرانه ۲۳۰ لیتر در ثانیه ‌باشد و این در حالی است که به طور متوسط بیش از ۴۲۰ لیتر در ثانیه آب از رودخانه خیاوچایی وارد تصفیه‌خانه می‌شود.

مدیر امور منابع آب مشگین‌شهر ادامه داد: اگر شبکه توزیع آب اصلاح و نیاز مصرفی مردم در آب آشامیدنی، کشاورزی و صنعت از هم جدا شود کمبودی در تامین آب آشامیدنی شهرستان وجود نخواهد داشت.

به گزارش ایرنا ، از مجموع ۳۰۵ میلیون متر مکعب ظرفیت منابع آب شهرستان مشگین‌شهر،۱۹۴ میلیون متر مکعب مربوط به منابع آب‌های سطحی و ۱۱۱ میلیون متر مکعب مربوط به منابع آب‌های زیرزمینی است که ۶۰ درصد آب‌های سطحی در بخش‌های مختلف به بهره‌برداری می‌رسد.

حجم آب‌های زیرزمینی این شهرستان ۷۶.۸۹ میلیون مترمکعب است که با ۱۴۴ رشته قنات ، یک هزار و ۷۸۴ حلقه چاه مجاز و ۹۶۸ دهنه چشمه مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

شهرستان مشگین‌شهر با ۱۵۵ هزار نفر جمعیت در ۹۰ کیلومتری شمال غربی اردبیل و در دامنه کوه سبلان قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha